Fråga om temperaturer vid uppfödning av dendrobatider

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Fråga om temperaturer vid uppfödning av dendrobatider

Inlägg av RicardH » 12 apr 2009, 18:51

Fråga om temperaturer vid uppfödning av dendrobatider

Denna fråga är framförallt adresserad BengtO men ni andra är självklart välkomna att bidraga.
I din artikel ”Att odla pilgiftsgrodor” (Pilgiftaren nr 31) har du en genomgång av vilka förutsättningar man behöver skapa för att stimulera parningssäsong. Temperatur/luftfuktighet och ökad fodertillgång är de tre huvudingredienserna i ditt framgångsrecept. Det jag funderar på är att du skriver så här
BengtO i artikeln 'Att odla pilgiftsgrodor' ur Pilgiftaren nr 31 skrev:”De flesta arter vill ha ganska hög temperatur för att komma igång med fortplantning, gärna 26-30°. Några arter kan föredra lägre temperaturer.”
När jag har planerat mina terrarier har jag haft som ledstjärna att försöka hålla temperaturen under 25°C.
  • Kan man vara så lat att man tänker sig att låglandsarter kräver de högre temperaturerna och att de mer bergslevande arterna behöver svalare temperaturer?
  • Har du något kompletterande att säga om detta med temperaturer kopplat till uppfödning?

Vänligt och glatt

Ricard
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1809
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 196 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Fråga om temperaturer vid uppfödning av dendrobatider

Inlägg av BengtO » 15 apr 2009, 15:12

När det gäller att lyckas få sina grodor att fortplanta sig så brukar det räcka att att mata bra och mycket. Vissa arter/populationer har mer specifika krav. Nu finns ofta data på temp och nederbörd, de säger ganska mycket. Tex om det är stor skillnad mellan torr och regnperiod. Då kan man ju hålla terrariet torrare en period och sedan imitera kraftigt regn. Många arter/populationer lever ganska torrt under en del av året, tex finns det uppgifter på att D.leucomelas tom har en torrdvala.
För en art som lever på hög höjd gäller generellt att temp oftast ska vara lägre.

Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster