En fråga om ynglet

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
Miss_frogg
Inlägg: 25
Blev medlem: 07 apr 2009, 21:27
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

En fråga om ynglet

Inlägg av Miss_frogg » 03 maj 2009, 17:33

Undrar om någon vet varför mitt yngel simmar upp och ned?! Den har även som en bubbla, kan det vara en luftbubbla vid huvudet??

Har inga grodor just nu!

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 31 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: En fråga om ynglet

Inlägg av LarsÖ » 03 maj 2009, 22:08

Miss_frogg skrev:Undrar om någon vet varför mitt yngel simmar upp och ned?! Den har även som en bubbla, kan det vara en luftbubbla vid huvudet??
Detta ger dåliga vibbar. Luftbubbla utanpå är ingen fara (men borde inte sitta kvar så mpnga minuter).
Luftbubbla under huden är värre. Detta är ynglet som har fått framben, eller hur?
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

Miss_frogg
Inlägg: 25
Blev medlem: 07 apr 2009, 21:27
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: En fråga om ynglet

Inlägg av Miss_frogg » 04 maj 2009, 07:57

LarsÖ skrev:
Miss_frogg skrev:Undrar om någon vet varför mitt yngel simmar upp och ned?! Den har även som en bubbla, kan det vara en luftbubbla vid huvudet??
Detta ger dåliga vibbar. Luftbubbla utanpå är ingen fara (men borde inte sitta kvar så mpnga minuter).
Luftbubbla under huden är värre. Detta är ynglet som har fått framben, eller hur?
Skrev kanske lite otydligt:) Alltså den har bara en bubbla som sitter vid huvudet när den simmar/ligger upp och ned.
När den sedan vänder sig om försvinner den.
Oj, några minuter ligger den inte, utan den kan ligga upp och ned rätt länge. Kan jag göra något för att åtgärda detta??

Har inga grodor just nu!

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 31 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: En fråga om ynglet

Inlägg av LarsÖ » 04 maj 2009, 08:58

Miss_frogg skrev: Skrev kanske lite otydligt:) Alltså den har bara en bubbla som sitter vid huvudet när den simmar/ligger upp och ned.
När den sedan vänder sig om försvinner den.
Oj, några minuter ligger den inte, utan den kan ligga upp och ned rätt länge. Kan jag göra något för att åtgärda detta??
I något fall har jag låtit yngel med liknande symptom få gå i djupare vatten.
Om dom lyckas simma ner ett par dm kan det hända att bubblan (vad den nu kommer sig av) krymper något, och det kan hjälpa dem.
Men om det här är ynglet som fått framben, så ska den ju snart upp på land, och då ändras munapparaten rätt ordentligt.
Jag tror att det är stor chans att du förlorar den, om jag ska vara ärlig.

Hur stor är den? Hur mycket svans är kvar?
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

Miss_frogg
Inlägg: 25
Blev medlem: 07 apr 2009, 21:27
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: En fråga om ynglet

Inlägg av Miss_frogg » 04 maj 2009, 11:31

LarsÖ skrev:
Miss_frogg skrev: Skrev kanske lite otydligt:) Alltså den har bara en bubbla som sitter vid huvudet när den simmar/ligger upp och ned.
När den sedan vänder sig om försvinner den.
Oj, några minuter ligger den inte, utan den kan ligga upp och ned rätt länge. Kan jag göra något för att åtgärda detta??
I något fall har jag låtit yngel med liknande symptom få gå i djupare vatten.
Om dom lyckas simma ner ett par dm kan det hända att bubblan (vad den nu kommer sig av) krymper något, och det kan hjälpa dem.
Men om det här är ynglet som fått framben, så ska den ju snart upp på land, och då ändras munapparaten rätt ordentligt.
Jag tror att det är stor chans att du förlorar den, om jag ska vara ärlig.

Hur stor är den? Hur mycket svans är kvar?
Den är ca 1cm lång i kropp, ½cm bred och kanske 2cm lång svans.
Den har fått mer vatten nu så får hoppas de blir bättre.
Men tyvärr kanske jag måste avliva den...upptäckte nyss att den kanske bara har två ben och en arm..så den kan vara felutvecklad:(
Vet inte hur ja kan ha missat det, har för mig ja sett två...men den kan ju inte bara ha tappat ena...så ja ska kolla upp det lite närmare...
Misstänker att chansen inte är så stor att armarna utvecklas i olika takt?!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1239
Blev medlem: 17 dec 2008, 18:42
Började med grodor år: 2008
Ort: Bro
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: En fråga om ynglet

Inlägg av PittoresktMangel » 04 maj 2009, 12:09

Jorå, armarna kan ploppa ut med en dags mellanrum och så.
Grodor och huggormar

Miss_frogg
Inlägg: 25
Blev medlem: 07 apr 2009, 21:27
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: En fråga om ynglet

Inlägg av Miss_frogg » 04 maj 2009, 12:43

PittoresktMangel skrev:Jorå, armarna kan ploppa ut med en dags mellanrum och så.
ok, får hoppas den andra dyker upp snart då:)
Ungefär länge ska ja vänta? Om den måste avlivas känns de bättre att göra de innan den blir för stor och utvecklats för mycket.
Hur avlivar man dom om man får fråga? På bästa sätt?

Har inga grodor just nu!

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: En fråga om ynglet

Inlägg av tummen » 04 maj 2009, 12:55

Man kan överdosera med alkohol, placera ynglet i en 20% alkohollösning (alltså en femtedel alkohol och 4 femtedelar vatten) tills det bedövats/somnat sedan flyttas det över till outspädd alkohol (ren 40%-ig vodka t.ex.) så det överdoseras. Som extra säkerhetsåtgärd skall alla djur som avlivas hemma frysas för att man skall vara säker på att de verkligen dött. :cry:

...men det finns säkert flera sätt..... :!:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 31 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: En fråga om ynglet

Inlägg av LarsÖ » 04 maj 2009, 13:49

Miss_frogg skrev: Men tyvärr kanske jag måste avliva den...upptäckte nyss att den kanske bara har två ben och en arm..så den kan vara felutvecklad:(
OK Så här är det: Det finns ett syndrom som vi kallar spindelben (Eng "Spindly Leg Syndrom"). Att det kallas syndrom beror på att det är en defekt som vi inte vet vad den beror på, och som troligen har många olika orsaker (Vattenkvalitet, föda, giftpåverkan...). Det förekommer då och då i alla pilgiftsodlares erfarenhet, och med olika frekvens hos olika arter.
Ibland kommer frambenen ut som ynkliga stickor, och som inte förmår bära ynglet när det går upp. Ibland kan ena eller båda frambenen saknas. Ibland drabbas bara något eller några av ynglen i en kull.

Men: det är inget att göra. Själv brukar jag avliva sådana yngel på snabbast möjliga vis, vilket är att lägga dom i LITE vatten och ställa in i frysen. Grodor kan regelbundet frysa in (t ex våra inhemska grodor) och jag tror inte att dom lider av det. Men när ynglet blivit -10 eller mer kallt då är det säkert dött.

Tråkigt när sådant här händer. Men tänk på "Österdahls regel":

ERFARENHET
är direkt proportionell
till antalet förlorade
grodor.

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

Miss_frogg
Inlägg: 25
Blev medlem: 07 apr 2009, 21:27
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: En fråga om ynglet

Inlägg av Miss_frogg » 04 maj 2009, 19:38

LarsÖ skrev:
Miss_frogg skrev: Men tyvärr kanske jag måste avliva den...upptäckte nyss att den kanske bara har två ben och en arm..så den kan vara felutvecklad:(
OK Så här är det: Det finns ett syndrom som vi kallar spindelben (Eng "Spindly Leg Syndrom"). Att det kallas syndrom beror på att det är en defekt som vi inte vet vad den beror på, och som troligen har många olika orsaker (Vattenkvalitet, föda, giftpåverkan...). Det förekommer då och då i alla pilgiftsodlares erfarenhet, och med olika frekvens hos olika arter.
Ibland kommer frambenen ut som ynkliga stickor, och som inte förmår bära ynglet när det går upp. Ibland kan ena eller båda frambenen saknas. Ibland drabbas bara något eller några av ynglen i en kull.

Men: det är inget att göra. Själv brukar jag avliva sådana yngel på snabbast möjliga vis, vilket är att lägga dom i LITE vatten och ställa in i frysen. Grodor kan regelbundet frysa in (t ex våra inhemska grodor) och jag tror inte att dom lider av det. Men när ynglet blivit -10 eller mer kallt då är det säkert dött.

Tråkigt när sådant här händer. Men tänk på "Österdahls regel":

ERFARENHET
är direkt proportionell
till antalet förlorade
grodor.

/Lars
Det ser ut som armen är inväxt i kroppen. Ska jag vänta nån dag och se om någon arm kommer fram eller ska jag avliva den direkt?!
Jo är den defekt måste den ju avlivas. Känns som det vore grymmare att låta den leva ett liv som defekt, än att avliva den...även om det inte känns kul att avliva den heller. Men då gör man det ju för dens egen skull

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster