Temperaturdifferenser

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1547
Blev medlem: 31 aug 2008, 21:20
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Temperaturdifferenser

Inlägg av Simon » 05 aug 2009, 21:53

Jag tror inte heller en så pass liten skillnad i temperatur spelar någon roll. En pöl (tricolor lägger ju i pölar) i naturen som ligger i vandrande skugga upplever nog större skillnader.
Eftersom mina yngel står under ljus behöver jag ingen extra värme.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
osn
Inlägg: 343
Blev medlem: 11 maj 2009, 16:10
Började med grodor år: 2001
Ort: Höör
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Temperaturdifferenser

Inlägg av osn » 07 aug 2009, 13:57

Det finns däremot teorier om att det kan göra skillnad med temeraturer och vilka kön ungarna får. Däremot har jag inte sett några forskningsstudier på det och jag vet inte om det handlar om äggstadiet eller senare som könet bestäms.
Någon annan som vet något om detta?

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 31 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Temperaturdifferenser

Inlägg av LarsÖ » 07 aug 2009, 16:14

osn skrev:Det finns däremot teorier om att det kan göra skillnad med temeraturer och vilka kön ungarna får. Däremot har jag inte sett några forskningsstudier på det och jag vet inte om det handlar om äggstadiet eller senare som könet bestäms.
Någon annan som vet något om detta?
Det finns faktiskt forskning kring detta. Hur könet bestäms hos groddjur är ett märkligt kapitel. Det är desutom inte alldeles lika för alla grodor. I vissa fall använder grodpopulationerna temperaturen för att ändra könskvoten så att på högre höjd (kallare klimat) kön som könsmognar fortast (hannarna) dominerar antalsmässigt. (Detta tar jag ur minnet - det var en japansk groda det gällde).
Men beträffande dandrobatider vet inte jag heller om någon publicerad undersökning. Det krävs ju ett skapligt stort material och rätt så mycket utrustning för att göra en sådan studie. Till saken hör ju också att temperatursvängningarna i mellanamerika är rätt små. Det finns ingen speciell vinst för grodorna att anpassa könskvoten på något särskilt sätt (I japan är klimatet betydligt svängigare). /Lars Ö
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

Användarvisningsbild
osn
Inlägg: 343
Blev medlem: 11 maj 2009, 16:10
Började med grodor år: 2001
Ort: Höör
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Temperaturdifferenser

Inlägg av osn » 10 aug 2009, 09:09

LarsÖ skrev: Det finns faktiskt forskning kring detta. Hur könet bestäms hos groddjur är ett märkligt kapitel. Det är desutom inte alldeles lika för alla grodor. I vissa fall använder grodpopulationerna temperaturen för att ändra könskvoten så att på högre höjd (kallare klimat) kön som könsmognar fortast (hannarna) dominerar antalsmässigt. (Detta tar jag ur minnet - det var en japansk groda det gällde).
Men beträffande dandrobatider vet inte jag heller om någon publicerad undersökning. Det krävs ju ett skapligt stort material och rätt så mycket utrustning för att göra en sådan studie. Till saken hör ju också att temperatursvängningarna i mellanamerika är rätt små. Det finns ingen speciell vinst för grodorna att anpassa könskvoten på något särskilt sätt (I japan är klimatet betydligt svängigare). /Lars Ö
Ja, jag menade forskning på dendrobatider.
Jag har mina funderingar på om det finns likheter hos arter som lever lite högre upp eftersom det är så mycket mer hanar på vissa arter av dendrobatider då vi odlar dem i fångenskap. Imitator "nominat" är ett vanligt typexempel, värme verkar ge fler hanar än om man har det kyligare, men jag tänker även på azureiventri som tidigare (innan de sista importerna) inte var helt ovanlig i hobbyn, men där den försvann på grund av att ingen längre fick fram honor.

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 31 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Temperaturdifferenser

Inlägg av LarsÖ » 10 aug 2009, 09:15

osn skrev: Jag har mina funderingar på om det finns likheter hos arter som lever lite högre upp eftersom det är så mycket mer hanar på vissa arter av dendrobatider då vi odlar dem i fångenskap. Imitator "nominat" är ett vanligt typexempel, värme verkar ge fler hanar än om man har det kyligare, men jag tänker även på azureiventri som tidigare (innan de sista importerna) inte var helt ovanlig i hobbyn, men där den försvann på grund av att ingen längre fick fram honor.
Förefaller inte så tokiga funderingar. Ett tag hade jag svårt att få fram hanar av azureus, men det vände efter ett tag - utan att jag vet varför.
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Temperaturdifferenser

Inlägg av tummen » 10 aug 2009, 14:44

Just det där med könsfördelning och temperatur eller andra aspekter (vattenvärden) är ju något som påverkar många olika arter av akvariefiskar, så det är ju inte speciellt långsökt att det skulle kunna vara så med grodor också....men som sagt; om det dessutom gäller för dendrobatider kan man ju fråga sig, men det är ju samma område vi pratar om i alla fall...
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster