Yngel- & äggvård

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
huckerby
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 dec 2018, 12:37
Började med grodor år: 2019
Ort: Göteborg
Har gillat: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Yngel- & äggvård

Inlägg av huckerby » 14 nov 2020, 09:59

Tjaba

Jag har lite frågor som jag önskar lite hjälp med.
Jag har ett par Azureus som strax är 2år. De kom igång ordentligt med äggläggning från 22/10. Jag började mata lite mer.
Gjorde mig av med en ytterligare hona i somras med & jag tror de åt ägg ibland för jag hittade rester ngn gång.
Från 22/10 har jag fått galen utveckling. Massa ägg & ett gäng yngel nu.

Frågor:

- jag har naja, guppygräs, fick bara tag på en lite dutt javamossa så det räckte inte långt. Är det ok med guppygräs? I varje bytta på ca 2dl vatten är det ett litet eklöv, ett litet magnolialöv & alvatten.

- de första ynglena fick typ svävalger från ett akvarium då jag inte hittade javamossa. Nu kör jag som sagt guppygräs. Hur funkar det med svävalgerna? Tänkte att de kan fånga in lite gifter & annat som mossan gör annars. Jag håller det i schakt.

- jag har lyckats kläcka ett gäng. På olika sätt. De första kläcktes & frigjorde sig själva. De äggen låg i ytterkant eller separat.
Ett par har kläckts & i princip frigjort sig men legat i mitten av en stor klump med ägg. De hjälpte jag fram.2st skar jag upp dag 16. Alla befruktade har hittills överlevt.
Frågan är om jag ska separera klumpen direkt från början eller ska den ligga ihop?

- 1cm vatten första 3-5 dagarna. Därefter 4-5cm. Är det ok?

- jag ska skaffa sandsnäckor & en annan liten snäcka. 1-2 st i varje bytta med ett yngel. Är det positivt? Läste av en akvarist på denna sidan att det var bra men vill gärna höra ngn mer kommentera det.

- hur länge kan färdigt alvatten stå? Ca 2 liter.

- mina yngel går nu separerade i typ skålar som är ca 6-7 cm höga & rymmer 2-4 dl. De kommer inte gå att vinkla i slutändan. Men de är smidiga att sköta ynglena i nu. Hur gör ni? Blir de stressade av att byta till högre skålar i slutet? Och hur mkt vatten är lämpligt säg sista 2-3 veckorna?

- mitt första yngel simmar ibland upp&ner, mest på natten. Uppe vid ytan. Ibland hänger det raklång vid ytan. Men simmar som vanligt oftast & är pigg & växer. Är det normalt beteende? Ibland på dagen med.

- jag har sett olika synsätt hur jag ska göra med nykläckta yngel. Kollat mkt på youtube & de säger oftast att de ska ligga kvar 24-36 timmar. Jag har låtit 1-2 vara kvar över natten när de kläckts sent på kvällen. Hur resonerar ni? Jag blir lite nojig att de ska vara kvar så länge utan nästan ngt vatten. Och ligger det ägg kvar så vill jag inte hälla i för mkt vatten.
Edit: jag menar på fatet utanför terrariet alltså.

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 195 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Yngel- & äggvård

Inlägg av BengtO » 14 nov 2020, 21:51

Jag håller mina yngel i 1dl behållare. Inga löv, mossa el dyl. Alkottevatten, 1-4 st i en pet flaska beroende på hur mkt de färgar. Klart efter 2 dgr. Lutar aldrig burkarna när en färdig groda ska kliva upp på land. Klarar dom inte det är dom inte livskraftiga. Yngel som kläcks bland ej färdigutv ägg kan du lätt skölja bort och flytta. Det stör inte de ägg som är kvar. Separera inte äggen. Har du ynglen i en större behållare, 0,5-1 l kan kanske en posthornssnäcka göra nytta, MEN de äter samma som yngel så jag skulle inte göra så. I övrigt matar jag varannan dag och bytet allt vatten då.

Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster