Kritiska ögonblick

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
huckerby
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 dec 2018, 12:37
Började med grodor år: 2019
Ort: Göteborg
Har gillat: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Kritiska ögonblick

Inlägg av huckerby » 16 nov 2020, 12:48

Jag är fundersam över när de flesta grodyngel som kläckts dör. Jag har förstått att det mest kritiska ögonblicket är när de ska upp på land men säg att det är ca 90 dagar (stämmer det?) hur stor sannolikhet är det att de dör när de ska stiga upp? Om ni höftar lite ni med erfarenhet.
Och var & hur stor sannolikhet dör de i övrigt? Första dygnet? Första veckan?
Jag har ett litet gäng just nu som är mellan 5-11 dagar. Jag är ju jätteglad för dessa.
När är det jag ska oroa mig lite mer & när kan jag pusta ut för att ha klarat en kritisk passage?
Jag inbillar mig att 1-2 dygnet är en första svårighet.
Därefter kanske 1-2 veckor är nästa.
Därefter uppstigning.
Men jag har ju noll erfarenhet, mest snurrat runt på nätet.

Är det ngn som vill delge lite av deras erfarenhet & utveckla det? Känns som att det inte bör vara helt random detta iaf.
Azureus är min art.

Användarvisningsbild
JohannesF
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 nov 2015, 17:11
Började med grodor år: 2013
Ort: Stockholm
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Kritiska ögonblick

Inlägg av JohannesF » 17 nov 2020, 13:45

Ingen vidare erfarenhet, men mina första leuc som jag har just nu har klarat sig helt och hållet, utan några problem. Byte vattnet ca 3 gånger totalt. Ett problem jag läst om är ju under hela yngelfasen och det är väl bakterie infektioner av olika slag, oftast orsakad av över matning. Vissa tror att bytande av vattnet (åtminstonde för ofta) är dåligt/farligt. Kan inte hitta någon information som tydlig går igenom vid vilken ålder risken för dödsfall är som störst hos yngel.

Men som sagt, har väldigt lite erfarenhet. Någon med en längre erfarenhet kommer nog ge dig ett bättre svar inom kort

huckerby
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 dec 2018, 12:37
Började med grodor år: 2019
Ort: Göteborg
Har gillat: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Kritiska ögonblick

Inlägg av huckerby » 18 nov 2020, 08:23

Hej & tack för du delar med dig av den erfarenheten du har.
Jag fick i mina första 5-6 äggläggningar några ägg som var dåliga & aldrig befruktade. Ett par klumpar gav 7/7 befruktade men ett par 2/5.
Men de som var befruktade blev alla yngel som kläcktes. Jag fick dock ett bortfall i söndags på ett yngel som var 5 dagar gammalt.
Det växte aldrig dessa 5 dagar. Rörde sig väldigt lite. Till slut såg jag att det hade ngt ludd kring munnen & dog strax därefter.

Jag har ett yngel till som är cirka 10 dagar nu som inte heller växer. Kanske väldigt lite men jämfört med övriga står det still.
Även detta yngel rör sig väldigt lite.
Det kläcktes väldigt tidigt, dag 12.
Jag tror inte det kommer utvecklas till en groda men jag vet ju inte. Det har ju ändå blivit 10 dagar nu.

Hittills i min korta karriär så har jag matat varannan dag & precis innan bytt större delen av vattnet. Kör med alvatten.
Jag börjar mata första gången dag 3.

Känslan är att mina yngel som närmat sig 2 veckor hela tiden blivit starkare & piggare. Jag oroar mig mer för dem som är 0-5 dagar gamla.

Användarvisningsbild
JohannesF
Inlägg: 22
Blev medlem: 09 nov 2015, 17:11
Började med grodor år: 2013
Ort: Stockholm
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Kritiska ögonblick

Inlägg av JohannesF » 19 nov 2020, 22:44

Det är nog ganska normalt att några växer snabbare än andra, iaf hoppas jag det för så är det för mig. En av de jag har nu har varit totalt 1 vecka efter (innan aktivitet, innan framben och rent storleksmässigt) jämfört med resten ur samma äggläggning. Det ynglet rörde sig inte och åt inget på 1 vecka trots att de andra började göra det in princip omedelbar).

Som sagt byter jag nästan aldrig vattnet (totalt kanske 3 gånger under 9 veckor), har hört mer negativt om vattenbyten än positivt. Det ser mer ohälsosamt ut, men det verkar det inte vara (utifrån det jag hört och egen erfarenhet). Kör personligen med rent kranvatten (stockholm), inga övriga tillsatser.

Önskar dig lycka till och hoppas att allt går bra!

Användarvisningsbild
AlphaChungus
Inlägg: 5
Blev medlem: 23 mar 2022, 18:23
Började med grodor år: 2022
Ort: Järfälla
Har gillat: 2 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Kritiska ögonblick

Inlägg av AlphaChungus » 08 sep 2022, 10:39

Jag som helt ny på detta med yngel har lyckats ta mig hela vägen nu till att de ska stiga upp på land.
Tyvärr har ingen lyckats ännu och 2 har hunnit dö, de gick aldrig upp och drunknade istället.

Alla andra steg har gått ut bra som helst, jag har haft varje yngel i egen kopp med lite mossa och indian almond leaf.
Matat 1 gång i veckan med diverse fisk foder, och innan varje matning gjort ett 50% vattenbyte där jag sugit upp bajs och smuts med en
"turkey baster" (typ en pipett).
Väl dags vid uppstigning efter att de fått bak och framben har jag lutat kopparna och minskat vattenmängden, men de dör alltså i vattnet efter 1-2 dagar utan att jag kunnat se om den ens försöker krypa upp. De har hållit sig aktiva i den lilla vattenmängden fram till att de dör så jag har inte haft misstankar om att något skulle vara fel.

Skapade en tråd tidigare där jag frågar om lite tips kring just detta steget.

Hoppas det går bra för dig och lycka till! För det är ju riktigt kul att se dem växa!

Såg nu att jag svarar på en gammal tråd :roll: så kan ju fråga hur det gick för dig? Blev det några grodor tillslut?

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Kritiska ögonblick

Inlägg av RicardH » 16 sep 2022, 10:53

Följer också.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Kritiska ögonblick

Inlägg av LarsÖ » 25 sep 2022, 20:30

Bär mina zureus lagt rom (på ett ekblad, oftast, under en 'koja' av en liten kruka) låter jag det gå ett par dagar, sedan lyfter jag över lövet till en godislåda,ed lite gammalt vatten på botten. lövet liggaer alltså i vatten, men romkornen sticker upp över ytan.
När ynglen börjar försöka ta sig ur romhöljet, ökar jag vattennivån så att dom kan simma ut när den dan kommer, när alla kläckts brukar jag ta bort lövet med resterna av rom. Efter ett par dar har ynglen börjat simma och hålla sig på rätt köl - då höjer jag successivt vattennivån med alkottevatten. Och pudrar mycket lätt mes akvariefiskfoder. Lite akvariemossa eller annan växt ger dom lite miljö. Plastlådan står vanligtvis inne i terrariet där föräldrarna går, med locket lätt ovanpå. så att föräldrarna inte kan bada. Allteftersom dom växer ökar jag vattennivån, och när ynglen blivit 2-3 cm skiljer jag ut de största och låter dom gå individuellt i glasburkar. När dom börjar få framben får dom komma till en godisburk som står snett, så att det ar grundare i ena änden, där det också ligger några kolbitar med hoppstjärtar på, och mer mossa. I denna barnkammare där flera yngel går samtidigt ser jag till att det alltid finns hoppstjärtar. Så småningom fångar jag ut de ungar som ser ut att vara klara för ett liv på land. Hela processen kan ta olika lång tid beroende på temperatur-
Visst förekommer det att yngel dör. Tdigare pratade man om 'mouth mold', som yttrade sig som en tofs vitt mögel som satt på ynglets mun, och som förebådade avmagring och död. Jag satte det i samband med vattenkvaliteten och har inte sett det sedan jag gjort vattnet lätt humöst med alkottar.
Vattnet ska vara klart, med en lätt gulaktig ton. Man ska nog inte byta vatten alls om man kan undvika det.
Azureus är en art som trivs vid rinnande vatten, gärna droppande/stänkande. Det gäller de vuxna; jag har inte försökt ha ynglen i rinnande vatten.
Hälsningar /Lars

Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster