Klivet upp

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
huckerby
Inlägg: 45
Blev medlem: 12 dec 2018, 12:37
Började med grodor år: 2019
Ort: Göteborg
Har gillat: 9 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Klivet upp

Inlägg av huckerby » 17 jan 2021, 20:12

Azureus
Det första kläckta ynglet fick bakben för ett par tre veckor sedan, minns inte exakt. Nu har det börjat få rejäla armbågar så jag antar att frambenen snart kommer ut.
Kläckt 5/11
Det är några till på G men är ett par veckor efter.

Tanken är att jag ska ha ett uppstigarterrarium & ett för nyss uppstigna. Det där de ska stiga upp i är en godislåda men en sådan extra hög. Där i kan jag vinkla två burkar med vatten i.
Kommer ha spagnum & hoppstjärtar.
Nyss uppstignaterrariet är ca 30*30*30
Kommer ha hoppstjärtar, kenyanska kackisar, tropiska gråsuggor. En lite burk med stående vatten.
Gömställen, spagnus mm

Men jag undrar mkt:

1. Hur fuktigt ska det vara? Som hos föräldrarna eller lite extra? Kommer försöka ha även torrare hörna.

2. Hur många kan jag ha samtidigt av nyss uppstigna på 30-30-30?
Hur mkt stressar de varandra?

3. Kan det bli för mkt hoppstjärtar & mat så de blir stressade?

4. Behöver jag tänka extra på ventilationen i botten? Är de känsligare mot ....ja jag vet inte vad som kan bildas men typ sumpgaser i botten?

5. Ljus. En ledlampa? Hur bör jag tänka där?

6. När de precis innan uppstigning ligger i vattnet lutat ser jag många som har extremt lite vatten för dem. Är det lugnt? Ngt mer som ska vara där i?

7. När exakt ge sista matning?

8. När kan de flyttas till uppstigarburken? När frambenen är framme? Är det även då jag slutar mata? El ska svansen krympa lite först?

9. Kan fler som ska precis stiga upp ligga i samma skål? De kan ju inte äta varandra längre då.

Tacksam om jag kan gå lite hjälp

Återgå till "Odling och uppfödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster