Husering av smågrodor

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 34 gånger
Blivit gillad: 64 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Husering av smågrodor

Inlägg av emanuelkarl » 31 jul 2021, 12:21

Hej!

Tänkte fråga hur ni alla huserar era smågrodor. För tillfället har jag fyra vittatus, tre leucomelas, två azureus och sex amazonica på land, och samtliga går i små terrarium (har ett 30*30*30 till mina vittatus, ett lika stort till azureus och leucomelas samt ett 30*30*45 till mina amazonica). Väldigt simpelt inredda med kokosnötshyddor, korkbark (i det med amazonica i), några få växter och massa boklöv. Börjar bli lite trångt i dessa burkarna (har möjlighet att sätta igång fler när det behövs), så funderar på om det finns andra lösningar. Läste någon gammal tråd här om någon som hade sina bicolor (tror jag) med föräldrarna och då växte de mycket snabbare och blev större och starkare än ungdjuren som växte upp utanför terrariet. Några fler som kör så? Jag har problemet att mina amazonica och vittatus går i ett megaterrarium med massa växter där jag omöjligt skulle kunna fånga dem till groddagar, och antar att tinctorius skulle haft ihjäl sina egna ungar? Stör de avelsparet någonting, och tror ni det är skillnad på att ha avelsparets egna avkomma hos dem jämfört med att sätta in ungdjur av någon annan art hos dem?
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4764
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 177 gånger
Blivit gillad: 584 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Husering av smågrodor

Inlägg av FrankD » 31 jul 2021, 15:12

Jag kan inte bidra mycket eftersom jag också kör med små terrarier åt ungarna. Jag tror inte att ungar som växer upp med föräldradjuren blir större och starkare. Möjligtvis att bara de starka överlever, men annars måste det bero på bättre tillgång till foder eller andra faktorer. I allmänhet är det snarare så att föräldradjuren konkurrerar med ungarna om fodret, vilket är en nackdel.

Har förresten upptäckt att mina unga O. pumilio blir bättre (större, finare färg) om de växer upp i terrarier med mycket växter och gömställen. Möjligen kan det vara en sådan effekt också.

Användarvisningsbild
classemann
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 245
Blev medlem: 10 apr 2017, 17:08
Började med grodor år: 2017
Ort: Borås
Har gillat: 114 gånger
Blivit gillad: 113 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Husering av smågrodor

Inlägg av classemann » 31 jul 2021, 17:45

Vi plockar inte undan yngel/ungar av våra Vittatus utan dom får gå kvar.
Dom stör inte avelsdjuren för det kommer nytt hela tiden om man säger så.
Men större och starkare har vi inte märkt nått av.
Snarare som Frank är inne på, större konkurrens om mat, gömställen osv.
Så kan man plocka bort dom så är nog det bästa.

Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster