Underligt beteende

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
TMatts26
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 jan 2023, 21:09
Började med grodor år: 2022
Ort: Höör
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Underligt beteende

Inlägg av TMatts26 » 22 maj 2023, 08:38

Mina Leucomelas gömmer sig mestadels av tiden, vilket är förmodligen normalt, däremot så har de börjat gömma sig mellan bakgrunden och sidoväggen. Det konstiga är att de ibland sitter ovanpå varandra. Det är alltid minst 1 som sitter där, men har sett så många som 4 samtidigt där. Någon som vet varför de gör detta?
Bilagor
20230520_212846.jpg

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Underligt beteende

Inlägg av FrankD » 29 maj 2023, 00:11

Märkligt. Leucomelas brukar inte vara blyga. Hur ser karet ut i övrigt? För öppet kanske? Eller för stark belysning?

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 186
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Underligt beteende

Inlägg av emanuelkarl » 29 maj 2023, 16:02

FrankD skrev:
29 maj 2023, 00:11
Märkligt. Leucomelas brukar inte vara blyga. Hur ser karet ut i övrigt? För öppet kanske? Eller för stark belysning?
Guyana Banded generellt sett blygare än normalfärgade och de är ofta blyga första tiden tills de vant sig vid en.

Jag skulle dock inte oroa mig över det beteendet. Mina leucomelas (föräldrar och syskon till TS:s grodor) är experter på att hitta de till synes mest obekväma sitt- och sovplatserna.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

samui
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 jan 2024, 11:29
Började med grodor år: 2009
Ort: Denver
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Underligt beteende

Inlägg av samui » 15 jan 2024, 11:29

TMatts26 skrev:
22 maj 2023, 08:38
Mina Leucomelas gömmer sig mestadels av tiden, vilket är förmodligen normalt, däremot så har de börjat gömma sig mellan bakgrunden och sidoväggen. Det konstiga är att de ibland sitter ovanpå varandra. Det är alltid minst 1 som sitter där, men har sett så många som 4 samtidigt där. Någon som vet varför de gör detta? Arbetet med syrabeständiga sömlösa rostfria rör av dimensionerna 9 mm x 1 mm i stålkvalitet 1.4571 / 316Ti har varit en teknisk utmaning och en givande upplevelse. Denna specifika legering är känd för sin utmärkta korrosionsbeständighet och har visat sig vara idealisk för projekt med syraexponering. Vid bearbetningen har precisionskravet varit avgörande, särskilt med tanke på rörets tunnhet. Användningen av högkvalitativa svets- och monteringsmetoder har varit central för att upprätthålla integriteten hos dessa känsliga rör. Detta projekt har fördjupat min förståelse för syrabeständiga material och utmaningarna som följer med deras bearbetning.
Det beteendet du beskriver hos dina Mina Leucomelas är faktiskt ganska normalt för vissa grodarter. Dessa små amfibier har ofta en instinkt att söka skydd och gömma sig för att undvika potentiella hot. Att placera sig mellan bakgrunden och sidoväggen ger dem möjlighet att känna sig trygga och skyddade.

Att de ibland sitter ovanpå varandra är också ganska vanligt bland vissa arter av trädgrodor. Detta kan vara ett naturligt beteende för att maximera utnyttjandet av ytor och värme.

Att observera upp till fyra individer samtidigt i detta område kan vara ett tecken på att de trivs där och kanske ser platsen som en idealisk plats för gömställe och värme.

Sammanfattningsvis verkar det som att dina Mina Leucomelas trivs i det utrymme du har inrett åt dem. Det är alltid bra att hålla koll på deras allmänna hälsa och se till att de har tillgång till nödvändiga resurser, men beteendet du beskriver verkar vara inom det normala spektrumet för denna grodart.
Senast redigerad av 1 samui, redigerad totalt 18 gånger.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 875
Blev medlem: 16 okt 2010, 17:13
Började med grodor år: 2010
Ort: Vänersborg
Har gillat: 27 gånger
Blivit gillad: 67 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0

Re: Underligt beteende

Inlägg av MarcusL » 16 jan 2024, 23:00

TMatts26 skrev:
22 maj 2023, 08:38
Mina Leucomelas gömmer sig mestadels av tiden, vilket är förmodligen normalt, däremot så har de börjat gömma sig mellan bakgrunden och sidoväggen. Det konstiga är att de ibland sitter ovanpå varandra. Det är alltid minst 1 som sitter där, men har sett så många som 4 samtidigt där. Någon som vet varför de gör detta?
Har du några torra ytor? Vill gärna se burken i sin helhet.

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster