Enkel fråga som varje gammal räv kan svara på!

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
holy_hjalmar
Grodor Arter/varianter:
Växter till salu:

Enkel fråga som varje gammal räv kan svara på!

Inlägg av holy_hjalmar » 12 aug 2010, 09:38

Jag har på sista tiden sett fler och fler burkar med vattendel. Frågan lyder: Vilken relation har pilgift och vatten egentligen? Är det en nödvändighet eller bara ett plus, eller kanske till och med ett minus?

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Enkel fråga som varje gammal räv kan svara på!

Inlägg av FrankD » 12 aug 2010, 12:35

Kan inte säga att jag är en gammal räv men törs ändå svara nej, det krävs inte, så länge du inte pratar om Allobates, Colostethus, Hyloxalus. Däremot gillar speciellt de större arterna att ta ett bad lite då och då (och de placerar ju också sina yngel i vattnet). De mindre arterna föredrar nog vattnet i bromelior och andra växter. Jag har ingen fast installerad vattendel (förutom i mitt första terrarium) utan tar kokos- eller paranötskal som jag på insidan förser med ett lager transparent akvariesilikon, så att de håller vattnet. Sedan lägger jag lite javamossa i det, som så småningom klär ut skalets väggar. Ser naturligt ut och grodorna verkar gilla det.

Användarvisningsbild
Carlsson
Inlägg: 955
Blev medlem: 13 mar 2008, 13:35
Började med grodor år: 2008
Ort: Karlholmsbruk
Har gillat: 1 gång
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Enkel fråga som varje gammal räv kan svara på!

Inlägg av Carlsson » 12 aug 2010, 15:57

Om man har en bäckfåra så är det naturligt att avsluta med en liten vattendel. Kan vara ett skäl till att det förekommer ymnigt. Så länge grodorna kan ta sig upp ur vattnet så gör det ingen skada.

/Thomas/
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.

Har inga grodor just nu!

tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 jun 2008, 18:10
Började med grodor år: 2009
Ort: Eslöv
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Enkel fråga som varje gammal räv kan svara på!

Inlägg av tony » 12 aug 2010, 16:03

Jag har ett litet "bad" i min burk (egentligen ett gammalt lock som suttit på en burk espressokaffe), som jag brukar fylla på när det börjar bli tomt och som jag rengör cirka varannan vecka. Mina två tinctorius "badar" regelbundet i den. Om de behöver det eller gör det för nöjes skull vet jag inte, men så länge de använder "badet" så har jag det kvar.
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1613
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 46 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: Enkel fråga som varje gammal räv kan svara på!

Inlägg av jsl » 12 aug 2010, 16:13

Har man epiweb på väggen och en cirkulationspump likt IIS-systemet så behöver man en vattendel för att pumpen inte ska gå torr. Så har jag i några burkar.

holy_hjalmar
Grodor Arter/varianter:
Växter till salu:

Re: Enkel fråga som varje gammal räv kan svara på!

Inlägg av holy_hjalmar » 12 aug 2010, 19:50

Hur menar du nu JSL? Jag har nämligen ett sådant system och kan absolut inte förstå hur det skulle påverka? Tack för utförliga svar förresten

Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1613
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 46 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: Enkel fråga som varje gammal räv kan svara på!

Inlägg av jsl » 12 aug 2010, 20:34

holy_hjalmar skrev:Hur menar du nu JSL? Jag har nämligen ett sådant system och kan absolut inte förstå hur det skulle påverka? Tack för utförliga svar förresten
För grodorna spelar det nog ingen större roll. För att iis-systemet ska funka måste man ha en vattennivå som ligger ovanför insuget på pumpen. Då är det enkelt att inkludera en vattendel som grodorna kan bada i och då göra pumpen lätt åtkomlig för underhåll. Jag gissar att du har en epiwebplatta som botten och vatten och pump helt dold av den. Då förstår jag att du frågar. Jag har byggt mitt "IIS-system" själv och modifierat efter egna behov.

holy_hjalmar
Grodor Arter/varianter:
Växter till salu:

Re: Enkel fråga som varje gammal räv kan svara på!

Inlägg av holy_hjalmar » 12 aug 2010, 21:08

Jepp Då fördtår jag. Funderar på att skära bort en del av denna platta och ha en strimma med vatten längst fram vid glaset som jag sett många andra har. Kommer nog ångra mig om jag inte gör det. Bättre nu än när djuren plumsat i!

Användarvisningsbild
LarsH
Inlägg: 1274
Blev medlem: 14 mar 2008, 17:11
Började med grodor år: 2008
Ort: Rosersberg
Har gillat: 19 gånger
Blivit gillad: 36 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Enkel fråga som varje gammal räv kan svara på!

Inlägg av LarsH » 13 aug 2010, 00:03

Om jag kommer ihåg rätt, var det maestro Österdahl som lärde mig, att unga grodor måste ha vatten att blöta bukskinnet med, medans äldre och erfarnare individer klarar sig bra genom att blöta skinnet på duschade blad.
Mina "Reginor" badar titt som tätt och verkar gilla det. Har även sett Azureus som frivilligt hoppat i vatten och setat ett tag, inte för att fånga mat, utan bara "njuta" av svalkan och friden i badviken.
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"

Har inga grodor just nu!

holy_hjalmar
Grodor Arter/varianter:
Växter till salu:

Re: Enkel fråga som varje gammal räv kan svara på!

Inlägg av holy_hjalmar » 13 aug 2010, 12:48

Med risk för att tråden blir lite off-tpoic men de vore väldigt trevligt om någon kunde visa upp bilder på era terrarier med vattendel. Behöver inspiration känner jag!

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster