Nya burken.

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Pear
Grodor Arter/varianter:
Växter till salu:

Nya burken.

Inlägg av Pear » 20 sep 2010, 17:07

Lite frågor om antal och arter av grodor. Nya burken har måtten 100x50x50 helt klar, det går nu 2 st D.auratus i burken, vill få in lite fler grodor, skall jag sätta in 2 st D.auratus till så dom blir 4 eller passar någon annan art in i burken för att bryta av lite. Ni som kan vilka arter som går ihop kan väl tipsa lite....


Pear
Grodor Arter/varianter:
Växter till salu:

Re: Nya burken.

Inlägg av Pear » 21 sep 2010, 12:19

Ok..Funkar alla Dendrobates arter tillsammans?
Går t.ex D.auratus och D.azureus att ha ihop?
Vad är max antal grodor av Dendrobatessläktet som går att ha i en L100xB50xH50 burk
?

Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 1547
Blev medlem: 31 aug 2008, 21:20
Började med grodor år: 1996
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Nya burken.

Inlägg av Simon » 21 sep 2010, 13:10

Nej, alla Dendrobates går inte att blanda. Det är bäst att inte blanda två arter från samma släkte över huvud taget. Istället är det bättre, om man ska ha olika arter tillsammas, att som Bengt föreslår ha en liten Ranitomeya-art med en större art av annat släkte. Tanken är lite att Ranitomeya-arter ofta klättrar mer och större arter är mer på botten. Detta gäller dock inte alltid, så man får kolla upp enskillda arter.
Den största anledningen till att inte blanda arter från samma släkte är risken för hybrider. Ingen vill riskera att sådana kommer ut i hobbyn.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"

Har inga grodor just nu!

Pear
Grodor Arter/varianter:
Växter till salu:

Re: Nya burken.

Inlägg av Pear » 21 sep 2010, 18:43

Ok..Tack för en bra förklaring, då är frågan kan Hyloxalus azureiventris gå tillsammans med mina D.auratus tro...?

Användarvisningsbild
Necrophagist
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 29 sep 2009, 11:39
Började med grodor år: 2009
Ort: Solna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0

Re: Nya burken.

Inlägg av Necrophagist » 21 sep 2010, 20:01

Pear skrev:Ok..Tack för en bra förklaring, då är frågan kan Hyloxalus azureiventris gå tillsammans med mina D.auratus tro...?
Varför skapar du 3 trådar med olika rubriker och ställer samma frågor i alla av dem när du redan fått tydliga svar i de tidigare?

Pear
Grodor Arter/varianter:
Växter till salu:

Re: Nya burken.

Inlägg av Pear » 21 sep 2010, 20:39

Ja det beror på att jag snabbt behövde svar, trådarna här har en tendens att bara stanna upp,fast en del väntar på svar...Jag har sökt och sökt på många trådar här på forumet och hittat många intressanta, men vipps så upphör allt i tråden, och ena tråder ger massor av svar andra inget alls...Men jag är tacksam för svaren jag fick, har också mailat några medlemmar för mera frågor...

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Nya burken.

Inlägg av FrankD » 21 sep 2010, 21:16

Visst, man kan få snabbare/fler svar om man ställer liknande frågor i olika trådar och kategorier men det är ändå dålig stil och folk kommer rätt fort att tröttna på dig eller, om det blir en vana hos många, forumet i allmänhet. Jag och särskilt min alter ego admin vill absolut inte att det blir så. Får man inte tillräckligt med svar på en fråga så får man skicka ett nytt inlägg i samma tråd och be om svar. Man kan inte förvänta sig att andra är uppkopplade 24 tim om dagen bara för att omgående besvara varje brådskande fråga. Dessutom är den här frågan en typisk fråga som egentligen inte bör vara brådskande – för grodornas skull.

Pear
Grodor Arter/varianter:
Växter till salu:

Re: Nya burken.

Inlägg av Pear » 22 sep 2010, 11:57

Ok..Bra då skall jag tänka på det i fortsättningen.

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster