Erfarenhet med att lämna grodorna en vecka eller så

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
MickeK
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 886
Blev medlem: 30 jan 2008, 09:27
Började med grodor år: 2004
Ort: Fagersta
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Erfarenhet med att lämna grodorna en vecka eller så

Inlägg av MickeK » 03 jan 2017, 04:05

Många nybörjare undrar om man kan lämna grodorna när man reser bort ett tag. Och visst kan det gå bra, allt beroende på hur man förbereder. Exempelvis har jag varit på en Karibienkryssning där jag var borta i 10 dagar utan att förlora en endaste groda, dom var hur tjocka som helst när jag kom hem eftersom jag förberett med små flugkulturer till varje terrarium.
Ska man bara vara borta upp till en vecka så behövs inte det om man skött om djuren.

Jag ska nu dra igenom hur det gick till nu senaste gången vi var borta.
Nu under julledigheten skulle jag och min familj till Jämtland en vecka så det gäller att lämna grodorna i så bra skick som möjligt.

Matningen måste naturligtvis skötas så man inte lämnar svältfödda grodor när man reser iväg. Jag matar normalt tre gånger i veckan, tisdag, torsdag och söndag, på söndagarna sätter jag dessutom nya kulturer. Och när jag matar pudrar med vitaminpulver varje gång.

Som rutinerad grodnörd så har jag naturligtvis duschsystem. "Källan" till detta system är en 20-litersdunk, så det räcker ett tag. Jag har dessutom förmånen att ha ett grodrum i källaren där det finns en avloppstam över och som är helt till för terrarierna. Alla terrarierna som är igång så är det bara tre som inte har dränering, och det är bara ett av dom som måste tömmas...men endast 2-3 gånger per år så det är knappast ett problem.

Uppvärmningen sköts huvudsakligen av de lysrör som är till terrarierna, men under vintern och vårvintern så räcker det inte till och då kör jag med ett elelement. Tyvärr så finns det bara ett eluttag i rummet, ett dubbeluttag. Rummet har två ytterväggar så jag har elementet rätt så nära det hörnet, och då måste jag använda en sladdvinda för att nå dit. Eftersom jag vill ha nattsänkning så körs elementet med timer.

Så när det väl var dags för avresa så hade jag varit noga med att sköta matningen, satt nya kulturer lite tidigare eftersom vi skulle vara borta fredag till fredag och ställt dit en full dunk för säkerhets skull.

Fredagen den 30de kom vi hem och jag lastade ur bilen för att sedan gå ner i källaren och kolla om bergvärmepumpen gick, hade haft problem med att den slog ifrån rätt ofta men hade lyckan att få hem en expert innan julen och han hade tydligen hittat felet.
När jag ändå var nere i källaren tänkte jag passa på att titta till grodorna. Innan jag hunnit öppna dörren såg jag att lyset inte var på!! Första tanken var att timern hade gått sönder, slog på taklampan. När jag klev in kände jag att det var på tok för kallt i rummet, endast 11 grader!!! F@n då!! Kollade säkringen....inget fel. Hmmmm, en huvudsäkring då.....men allt annat verkar ju fungera! Nåja, bara ut och kolla....inget fel!!! Ehhh, in igen, hämtade elinstrument för att felsöka. Ström hela vägen fram till uttaget på sladdvindan. Jaja, bara fixa en ny sladd med två uttag. Klippte av sladden på vindan, den var ju ändå trasig...hämtade ett 2-vägsuttag...kopplade ihop, medans jag gjorde det bad jag en av ungarna att kolla om hon såg några grodor. Det gjorde hon inte. Jag sa åt henne att titta vid azureusarna för honan är alltid framme. Ja där är dom...meeen dom är nog döda!!!
Gjorde klart sladden och kollade själv.....H£lv£t£, honan ligger utsträck på rygg och bredvid ligger hanen utsträckt på mage.
Nu gäller det att få upp tempen fort som..... Nu duger inte elelementet, in i verkstan och hämtade kupevärmaren som varit oanvänd i 15-20 år, pluggade i och den startade, på med 2000 W, började kolla igenom alla terrarier, Bastimentos - Honan utsträck på mage och hanen på rygg - F@n, f@n, f@n. Uakarii - ser hanen sitter och trycker i ett hörn, yes en vid liv. Talamancae - en hona med nosen i kanten på vattnet. Det måste ju vara kört. Lyckas se en flavovittata som gömmer sig i bromelian, ser bra ut. Hittar ingen anthonyi, iofs inte konstigt, sällan jag ser dom. Jungfrugeckos sitter som limmade i taket under lysröret. Perfekt, dom löser det själva. Azureiventris ser oförskämt bra ut. Leucomelasparet ligger helt utsträckta. Och till sist aurotaeniorna, deras gröna markering är inte grön utan mera gul, knappast ett bra tecken.
Öppnade terrarierna till grodorna och gick runt med kupevärmaren. Det som ger hopp är att alla hade färgerna kvar förutom det gröna på aurotaeniorna.
Efter en stund började azureusparet att röra på sig lite, även Bastimentoshonan rörde lite på sig. Passade på att riva ut lite växter som var ivägen i två terrarier för att få in värme. Tog inte så lång tid innan jag hade 20 grader i rummet men inredningen i terrarierna var fortfarande kalla. Framåt kl 2 på natten bytte jag tillbaka till elelementet, dels pga att kupevärmaren inte gått på länge och det finns dessutom ett överhettningsskydd på den. Vore ju kul om den hoppade till. Satte tillbaka rutorna, lät belysningen vara på och gick och la mig.
Kl 6.30 gick jag upp med minstingen, gav henne välling och slog på tvn för att sedan bege mig ner i grodrummet. Azureusarna hade flyttat sig men såg väldigt döda ut, körde handdusch på dom, då rörde dom på sig. Än finns det hopp för dom. Annars så låg dom andra grodorna kvar som dom gjort innan. Dessutom låg tre av aurotaeniorna utsträckta nu, men dom andra hade fått tillbaka den gröna färgen.
Nåja, jag ger det en dag till. Ska iaf iväg och fira nyår på annan ort.
Väl tillbaka på nyårsdagen, ner till grodrummet, känner direkt igen förruttnelselukten. Jaha, bara att hämta en plastpåse och börja plocka.
Plockade upp Bastimentosparet. Sedan leucomelasparet. Sedan var det dags för azureushonan, där blev det vilda protester. Trevligt, men fortfarade väldigt sliten. Talamancae, hittade två väldigt döda. Förmodligen alla tre. Sedan tre aurotaenior och till sist hittade jag en azureiventris som hade hamnat i vattendiket. Nu återstår det att se om azureusparet återhämtar sig. Eller om de övriga grodorna som hittills sett bra ut helt plötsligt dör.

Man kan då konstatera att denna resa inte blev så lyckad. Och om jag ska hitta något positivt i detta så får jag lov att vända mig till våran hedersmedlem Lars Österdahls ordspråk, som jag inte kan ordagrant men lyder typ så här: Erfarenhet är proportionell med antalet döda grodor!
Med andra ord, jag har blivit extra erfaren nu i mellandagarna.
Men visst har jag det. Förvisso var det överdrivet med ett dussin döda grodor (hittills). Det jag lärt mig är att om man har extra värme, ha det på en annan fas/säkring/uttag än belysningen. För hade bara värmen försvunnit och belysningen varit kvar eller tvärt om så är jag övertygad om att grodorna klarat sig, iaf de flesta.

Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Erfarenhet med att lämna grodorna en vecka eller så

Inlägg av PatrikNo » 03 jan 2017, 09:09

Jag lider med dig Micke!
/Patrik

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Erfarenhet med att lämna grodorna en vecka eller så

Inlägg av FrankD » 03 jan 2017, 09:24

F*n vilken historia. Det året slutade inte bra alls. :( Lärdomen är nog den du nämner. Jag brukar utan problem lämna mina grodor två veckor, men en gång när jag kom tillbaka hade en säkring gått och det var drygt 15 grader på rummet, tydligen på ett tag. Även det tog död på ett par tre grodor. Om man har möjlighet ska man nog för säkerhets skull be någon granne att kolla varje eller varannan dag, utan att mata e.dyl., bara kolla om allt ser ut att funka som det ska.

Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Erfarenhet med att lämna grodorna en vecka eller så

Inlägg av PatrikNo » 03 jan 2017, 09:51

Det man kan göra är att ha tempgivare, som är kopplad till tex en Raspberry Pi och som larmar till telefonen om temperaturen blir för låg. Man kan även ha en ljussensor som larmar om det är ljust eller mörkt på fel tider. Har läst att grodor har dött av att ljuset vart på flera dagar.
/Patrik

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Bosse P
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 31 dec 2016, 22:39
Började med grodor år: 1980
Ort: HALLSTAVIK
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Erfarenhet med att lämna grodorna en vecka eller så

Inlägg av Bosse P » 03 jan 2017, 09:52

Jag lider med dig!!!!!!

Jag har haft liknande problem med en Cameleont som kolade vippen när värmen försvann!!!!

En av mina förberedelser har med detta att göra, jag håller på med en 12V värmare som
är nödvärme om allt annat sviker, en plats där grodisarna kan få lite extra hjälp!! Det hela
baseras på ett bilbatteri så jag har enligt kalkyl ca 10 dygn av värme innan det ger upp.

Inser nu att detta inte är så överflödigt som jag först ansåg...

Beklagar, alltid tråkigt när man får sådana här bakslag!!!

Mvh Bosse
Om någonting kan gå fel så gör det det!

Har inga grodor just nu!

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7198
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 337 gånger
Blivit gillad: 305 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Erfarenhet med att lämna grodorna en vecka eller så

Inlägg av RicardH » 03 jan 2017, 10:05

Hatten av och en tyst minut Micke! Ledsamt. Mycket ledsamt! :( Önskar ingen så mycké erfarenhet ...
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 52 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Re: Erfarenhet med att lämna grodorna en vecka eller så

Inlägg av JMild » 03 jan 2017, 10:42

Tråkigt. Lider med dej. Har råkat ut för motsvarande i akvarie-sammanhang men än så länge, peppar peppar, är jag fortfarande rookie med Lars def när det gäller grodor.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Erfarenhet med att lämna grodorna en vecka eller så

Inlägg av LarsÖ » 03 jan 2017, 14:11

Verkligen sorgligt.
Vill tacka dig för att du hade kurage att skriva ner förloppet - på det sättet var det inte bara du som fick 'erfarenhet'.

Men ett litet sidospår: Vad var det egentligen som hände?
Jag hade under många år ett terrarium som stod dikt an mot en trädgårdsdörr som hade en stor glasruta. Vintertid blev det mycket kallt i terrariet. Det hände att jag inte såg grodorna under ett par månader, och matade inte heller under den tiden. Om jag kollade läget genom att lyfta på någon barkbit eller krukskärva, låg det i regel en eller ett par auratusar därunder. Dom skjöt rygg, som är ett vanligt beteende hos grodor när dom blir störda men är för kalla för att hoppa undan. När våren kom var alla fem grodorna framme - jag förlorade aldrig någon under vintern.
Enligt min erfarenhet är kyla ett mindre problem än (överdriven) hetta. Även dendrobatider kan 'hibernera' (gå i vinterdvala).

Så, vad var det som gjorde att det gick så illa hos dig???

/LarsÖ

Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Erfarenhet med att lämna grodorna en vecka eller så

Inlägg av PatrikNo » 03 jan 2017, 14:20

LarsÖ skrev: Så, vad var det som gjorde att det gick så illa hos dig???
Kan det vara att det inte fanns något ljus heller, då Micke har dom i källaren?
/Patrik

Har inga grodor just nu!

LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Inlägg: 978
Blev medlem: 16 nov 2008, 16:17
Började med grodor år: 1960
Ort: Vallentuna
Har gillat: 6 gånger
Blivit gillad: 29 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Erfarenhet med att lämna grodorna en vecka eller så

Inlägg av LarsÖ » 03 jan 2017, 14:38

Varför inte?
Det är ju så att växter bara producerar syre när dom får ljus - det vet alla.
Men alla är inte medvetna om att växter konsumerar syre (och andas ut CO2) i mörker.
Det sätt som grodorna beskrivs här tyder på något annat än nedkylning, så varför inte syrebrist eller förgiftning?
Var det mycket bladväxter i burkarna?
Var det lika mycket växter i dom terrarier där grodorna överlevde?

/LarsÖ

( Experience
( is directly proportional
( to frogs
( lost

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster