Ranitomeya på rymmen

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Ranitomeya på rymmen

Inlägg av emanuelkarl » 16 jan 2021, 14:46

Någon med erfarenhet av Ranitomeya på rymmen.
En av mina amazonica FG slutade synas i karantänsterrariet (innan syntes den varje gång jag kollade) igår morse. Egentligen hade jag inte oroat mig, en av mina vittatus har jag bara sett två gånger sedan augusti, men detta var den modigaste grodan i samlingen (och då har jag ändå till och med azureus) och alltid framme. Burkkamraterma skulle ändå flytta till mitt stora terrarium (90*45*90) i helgen så jag tömde deras lilla (30*30*30, väldigt tillfälligt som sagt, bara för tre veckors karantän) karantänsterrarium. Inget spår av henne där. Lyst med pannlampa i varenda bromeliaveck och under varenda löv, grävt igenom substratet etc. Hon var tjock innan hon smet iaf. Fullvuxen (avelsgruppen hade lagt ägg hos tidigare ägare).

Min gissning är att hon har smitit. Skjutdörrarna på detta lilla terrariet är ganska dåliga, ibland kan man råka stänga dem lite snett och så hålls de kvar med friktionen med en glipa som är ganska tjock. Varit medveten om det sedan start, men alltid varit noga, fram tills nu uppenbarligen.

Någon som har haft Ranitomeya på rymmen? Söker de sig uppåt eller nedåt? Finns det några tips och trick? Tänkte sätta ut massa vattenskålar, och kanske bananbitar på fat. Finns det ens hopp vid det här laget, eller skulle hon ha torkat ut helt vid detta laget. All hjälp är välkommen!
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4757
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Ranitomeya på rymmen

Inlägg av FrankD » 16 jan 2021, 16:29

Det är nog ganska hopplöst. De brukar ganska snabbt samla på sig en massa damm och torka ut. Vattenskålar kan du försöka, men jag vet inte om det någonsin gett resultat. Om den efter 1 1/2 dygn fortfarande har förmågan att ta sig dit skulle det vara ett litet mirakel. Men det kan ju å andra sidan knappast göra någon skada. Däremot skulle jag glömma bananbitarna (för att locka dit flugor, antar jag?). Den har större problem nu än att leta efter mat.

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster