Vittatus som bråkar

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Vittatus som bråkar

Inlägg av emanuelkarl » 11 maj 2021, 11:49

Vilka kön på Phyllobates vittatus är det som bråkar? Det var full brottningskamp där inne för en stund sedan, varade inte särskilt länge men ändå. Sedan kom en tredje hoppandes för att kolla på, och en amazonica kollade nyfiket också. Jag har tolkat det som att slagsmål förekommer hos Phyllobates men att det sällan får konsekvenser mer än att någon accepterar sig som underlägsen. Stämmer det eller borde jag försöka ta ut någon till något tomt terrarium? Detta är första gången jag sett det, och hoppas att det är den sista.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

herkules137
Inlägg: 8
Blev medlem: 02 jul 2020, 15:20
Började med grodor år: 2020
Ort: da holm
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Vittatus som bråkar

Inlägg av herkules137 » 11 maj 2021, 16:18

Jag själv har haft situationer där mina grodor är väldigt sexistiska och går i grupp för att attackera det motsatta könet så det kan vara det som har hänt här; att ena könet har gått med i någon form av hatgrupp för att trakassera motsatta könet.

har även haft ett par rasistiska grodor som utsätter andra arterna för obehag, tvingar de andra arterna att bosätta sig längst bak i terrariet, vilken stil!
Så är emot din art blandning.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Vittatus som bråkar

Inlägg av emanuelkarl » 11 maj 2021, 21:20

herkules137 skrev:
11 maj 2021, 16:18
Jag själv har haft situationer där mina grodor är väldigt sexistiska och går i grupp för att attackera det motsatta könet så det kan vara det som har hänt här; att ena könet har gått med i någon form av hatgrupp för att trakassera motsatta könet.

har även haft ett par rasistiska grodor som utsätter andra arterna för obehag, tvingar de andra arterna att bosätta sig längst bak i terrariet, vilken stil!
Så är emot din art blandning.
Det var två som brottades med varandra, och en som glodde på, så är ganska säker på att det var inom könet, även om jag inte vet vilket kön. Rätta mig gärna om jag har fel.

Får jag bara lov att fråga vilka arter det har gällt i dina fall? Självklart finns det arter som är väldigt territoriella i grupper och artblandningar som är dömda att misslyckas, men som jag tolkat det är både vittatus och amazonica väldigt lugna och grupptoleranta arter. De ockuperar olika delar av terrariet, det är väldigt lätt att smita iväg i deras stora terrarium och de träffas nästan aldrig heller. Här i Sverige verkar folk positivt inställda till genomtänkta artblandningar, oftast en trädlevande Ranitomeya och någon marklevande större groda, i stora terrarium. Skulle det gå åt pipsvängen har jag ett tomt terrarium. Jag var mer nyfiken på vad som händer inom arten, ifall detta kan ge någon ledtråd om könsfördelning och hur vittatus territoriella beteenden ser ut.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster