Ang. Laglig import från andra EU länder

Frågor och diskussioner om andra slags groddjur.
Användarvisningsbild
leopoldi
Inlägg: 38
Blev medlem: 30 jan 2014, 18:00
Började med grodor år: 2013
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 3
Växter till salu: 0

Ang. Laglig import från andra EU länder

Inlägg av leopoldi » 24 feb 2023, 22:09

Hej

Jag snubblade över en gammal tråd där jag tar upp CITES och rödlistan. Vilket fick mig att fundera på lagliga importer/exporter.

Som vi alla säkert vet så får vi i Sverige inte hålla vildfångade amfibier och/eller reptiler.

Men hur ser de ut om man köper ett vildfångat djur som lagligt importerats till annat EU land och som sen säljs vidare till någon i Sverige. Eftersom importen är laglig (iallafall inom EU) men djuret är vildfångat. Hur tänker man kring frihandeln mellan EU länder och företag till privatpersoner?

Till saken hör också att de djur jag tänker på inte skulle ligga på CITES A- eller B-lista utan på C- eller D-listan. För C och D djur behövs ju inte något uppfödarbevis. Men om vi i Sverige bara får handla med uppfödda djur så borde väl alla djur som säljs i Sverige behöva uppfödarbevis?
Själv är man ju så van vid att ha pilgift och där är ju alla B-listade (mig veterligen) och således krävs uppfödarbevis.

Men vad gäller C och D arter?
Om man själv skulle föröka dem och vilja sälja avkomman blir de några skumma efterverkningar av de då tro?

Återgå till "Andra grodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster