Trädgrodor- Blanda arter och antal grodor i terreriumet?

Frågor och diskussioner om andra slags groddjur.
Curtus
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 dec 2010, 09:09
Började med grodor år: 2000
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Trädgrodor- Blanda arter och antal grodor i terreriumet?

Inlägg av Curtus » 06 jan 2011, 10:54

Tjena!

Jag skulle behöva lite råd och tips ang mina grodplaner.

Som jag skrev i min terrarietråd så är några av arterna jag tittat lite närmare på följande:

Agalychnis callidryas
Cruziohyla calcarifer
Rhacophorus reinwardtii
och har även blivit riktigt sugen på Agalychnis moreletii

Terrariet blir en välplanterad burk på 80x80x140cm (8-kantig).
Min första fråga är väll helt enkelt hur många grodor som kan vara lämpligt i ett terrarium av den storleken?


Jag har under mina år som orm-kille varit strikt emot att blanda arter, men har nu i samband med detta projekt börjat fundera lite mer på detta.
Och undrar lite vad ni som är mer inbitna grodkillar har för erfarenheter och åsikter om detta? Jag har ju förstått att konkurens om maten kan bli ett problem.
Ni ser ju vad det är för arter jag är intresserad av, är det väldigt dumt att blanda några av dessa?
Jag tycker ju att röd-ögda och svart-ögda trädgrodor borde funka att hålla tillsammans iaf då de är så lika varandra? Risken finns väll att dom skulle kunna para sig antar jag?

Alla tips och råd mottages tacksamt!
Kan tillägga att jag inte tänkt blanda alla dom arter ovan utan skulle vilja ha 2 olika arter i burken.

Finns det någon liknande sida som denna fast som behandlar "trädgrodor" istället? Svensk eller engelskspråkig spelar ingen roll.

Mvh Patric

Har inga grodor just nu!

Återgå till "Andra grodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster