Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Storlek på terrarie?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Fjodor

Storlek på terrarie?

Inlägg av Fjodor »

Hej

Jag har inte än börjat med grodor, men har långt framskridna planer på att göra så, och jag undrar om det finns något rekommenderat generellt mått på terrariet, jag vet att ju större desto bättre nästan alltid gäller men ponera att man ska har en trio eller något hur stor bör det vara och hur litet får det inte vara. Antag att det är fråga om någon av de vanligast arterna, och finns det någon art som behöver extra stort för att klara sig?

Fjodor
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 4 gånger

Re: Storlek på terrarie?

Inlägg av PittoresktMangel »

Hejsan.
Jag tänker inte säga varken bu eller bä om vad som är bäst.
Till mina pilgift har jag tre olika stora terrarium.
Ett som är 75*40*80cm
Fyra som är 40*40*50cm
Åtta som är 50*30*40cm

Alla är Längd*Djup*Höjd.
De här terrariestorlekarna fungerar fint för mig. Se det som riktlinjer!

Mvh, Ludvig.
Grodor och huggormar
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Re: Storlek på terrarie?

Inlägg av LarsÖ »

Mina mått:
Br x Dj x Hö
65 x 50 x 65 (2 st)
47 x 50 x 65 (2 st)
Ovanstående var mina första terrarier avsedda för pilgiftsgrodor.
Djupet bestämdes av hyllan; bredden av längden på lysrör; och höjden av nån sorts kalkyl på hur ljuset (två 36W resp 18W i varje burk) skulle räcka ner.

65 x 50 95 (1 st)
Jag ville prova med ett lite högre terrarium. Denna burk lämpar sig bara för att planteras med högväxande plantor, ljuset når inte ner tillräckligt långt.

65 x 50 x 95 (1 st) Hörnterrarium - djupet är alltså på djupaste stället.
Ett annat experiment. Växterna på bakväggarna, men inte vid bottnen.

49 x 55 x 65 (8 st) Detta var den storlek jag slutligen bestämde mig för.

Erfarenheter: Belysningen är viktig, detta påverkar höjden. Egentligen skulle höjden anges ner till överytan på bottenmaterialet. Falsk botten och LECA osv gör ju att den inre volymen minskas med 5-10 cm.

Djupet bestäms oftast av måtten på hyllan eller möbeln man har. Ett djup på 50-60 cmgör att man når in i terrariet från fronten . Ett terrarium med mindre djup gör att djuren inte kan fly 'inåt' om dom blir skrämda. När jag lyfter av frontglaset händer det i praktiken aldrig att grodorna hoppar ut - dom drar sig inåt i stället.

Bredden bestäms också av placeringen. Ska två terrarier rymmas i bredd i ett utrymme som är 100 cm så får det inte bli för trångt. Därför 49 cm på mina senare burkar. Men utgå ifrån belysningens mått!

Mina burkar är nog något större än vad som vanligen anses nödvändigt. Den yta som djuren utnyttjar är ju inte bara bottenytan, utan också de klättringsbara väggarna, samt bladverket hos de plantor man har.

Klokt att tänka igenom dessa saker innan du börjar med pilgift. Du kommer säkert att vilja ha flera arter, och det innebär flera burkar. Är burkarna enhetliga går det lättare att möblera med dem.

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"