Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Hoppstjärtskulturer, mina två cent.
-
JMSvenungson
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
Hoppstjärtskulturer, mina två cent.
God morgon.
Det hör inte till vanligheterna att jag postar trådar med information, jag brukar vara den som ställer frågorna men när det gäller hoppstjärtar tror jag mig vara något gott på spåren och det tänkte jag dela med mig av.
För det första, den nya favoritfödan hos mina hoppstjärtar tycks vara torkade champinjoner. Det verkar fungera precis lika bra med färska men eftersom jag har tillgång till en lufttorkare av hög kvalitet så torkar jag några nävar grovhackade svampar åt gången så slipper jag inhandla svamp hela tiden (förmodligen går det utmärkt att torka svamp utan en lufttorkare men jag vågar inte säga hur).
Övrig föda som dom får är couscous och spirulinapulver.
För det andra har jag gått över till rejäla lådor med coco husk modell http://www.ladyslipper.com/1531.jpg som substrat. Det kanske inte är det bästa substratet för själva odlingen men det är väldigt bra när man skall skörda dom små liven. Jag slevar upp lite substrat i ett finmaskigt durkslag och skakar det lite försiktigt över en skål. Det som hittar igenom maskorna är mycket hoppstjärtar och lite substrat.
Jag vill minnas att fler här på forumet använder sig av samma taktik, det kanske till och med är ett vanligt sätt att sköta det hela på. För mig är det dock nytt och jag är inte ledsen att jag provade för det har förenklat massor för mig och förhoppningsvis kan jag öppna ögonen för några fler att prova den här varianten.
Det hör inte till vanligheterna att jag postar trådar med information, jag brukar vara den som ställer frågorna men när det gäller hoppstjärtar tror jag mig vara något gott på spåren och det tänkte jag dela med mig av.
För det första, den nya favoritfödan hos mina hoppstjärtar tycks vara torkade champinjoner. Det verkar fungera precis lika bra med färska men eftersom jag har tillgång till en lufttorkare av hög kvalitet så torkar jag några nävar grovhackade svampar åt gången så slipper jag inhandla svamp hela tiden (förmodligen går det utmärkt att torka svamp utan en lufttorkare men jag vågar inte säga hur).
Övrig föda som dom får är couscous och spirulinapulver.
För det andra har jag gått över till rejäla lådor med coco husk modell http://www.ladyslipper.com/1531.jpg som substrat. Det kanske inte är det bästa substratet för själva odlingen men det är väldigt bra när man skall skörda dom små liven. Jag slevar upp lite substrat i ett finmaskigt durkslag och skakar det lite försiktigt över en skål. Det som hittar igenom maskorna är mycket hoppstjärtar och lite substrat.
Jag vill minnas att fler här på forumet använder sig av samma taktik, det kanske till och med är ett vanligt sätt att sköta det hela på. För mig är det dock nytt och jag är inte ledsen att jag provade för det har förenklat massor för mig och förhoppningsvis kan jag öppna ögonen för några fler att prova den här varianten.
//JMS
-
Hotrider
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
Re: Hoppstjärtskulturer, mina två cent.
Något som jag tycker är schysst som föda är KRAFT-foder till hästar. Tjejen rider så det finns hur mycket som helst att hämta...

MVH
Oskar
Oskar
- Jolo
- Ordförande

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 327 gånger
- Har fått tack: 195 gånger
- Kontakt:
Jag har mina hoppstjärtar i "godislådor" med coco husk, matar med algtabletter för fisk. I lådorna har jag två bitar oacis som jag lägger maten på. Skördar gör jag genom att skaka oacisen i terrariet. Går lika bra med en bit frigolit istället för oacis. Behöver man skörda mycket fungerar durkslaget som JMSvenungson beskriver. Detta fungerar mycket bra för mig.
/Johan
/Johan
-
Finnw
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2012
- Har fått tack: 1 gång
När du använder 'godislådor' har man då lufthål i locken eller är det helt tätt?
Fd Parachanna.
- Jolo
- Ordförande

- Har gett tack: 327 gånger
- Har fått tack: 195 gånger
- Kontakt:
De är helt täta. Det räcker med det syre som kommer in när du matar dom.
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Stämmer! Om man matar ofta. Annars kan det bli ett massangrepp av (mikro-)nematoder.jolo skrev:De är helt täta. Det räcker med det syre som kommer in när du matar dom.
För kompletthetens skull kan vi nämna alternativet till durkslaget/silen:
Man kan skölja igenom hela kulturen med mycket vatten som man häller ut igen genom ett melittafilter.
"Slafs", gammal couscous och hoppstjärtar hamnar då i filtret. Hoppstjärtarna låter man kliva ur inuti terrariet, och sen ger man ny couscous till kulturen.
/Lars
-
Finnw
- SDS-medlem

Tackar, det är som när man odlar micromask till akvariefisk då.
Fd Parachanna.
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Har gett tack: 1 gång
Är dessa små nematoder lite grå/blå och ungefär 1mm stora? Har någonsorts mini djur som är massor runt torrjästen i en av mina hoppstjärtskulturer. Ska jag torka ut kulturen mer så dessa inte trivs? Har använt vanlig ogödslad torv i den kulturen(provar lite olika bottensubstrat).LarsÖ skrev:Stämmer! Om man matar ofta. Annars kan det bli ett massangrepp av (mikro-)nematoder.jolo skrev:De är helt täta. Det räcker med det syre som kommer in när du matar dom.
För kompletthetens skull kan vi nämna alternativet till durkslaget/silen:
Man kan skölja igenom hela kulturen med mycket vatten som man häller ut igen genom ett melittafilter.
"Slafs", gammal couscous och hoppstjärtar hamnar då i filtret. Hoppstjärtarna låter man kliva ur inuti terrariet, och sen ger man ny couscous till kulturen.
/Lars
-
Finnw
- SDS-medlem

Nu är det förberett för både Bananflugor & hoppstjärtar
Och det luktar redan illa på kontoret
Och det luktar redan illa på kontoret
Fd Parachanna.