Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Kaveldunslöss
- LarsH
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 19 gånger
- Har fått tack: 36 gånger
Re: Kaveldunslöss
Något "skumt" verkar det vara i alla fall.
I min trädgård, nära Arlanda, är tillgångne på ohyra minimal, nästan obefintlig.
Noterade även, att då jag i veckan körde bil från Tjörn till Rosersberg, fick jag knappast ett enda ohyre-kadaver på vindrutan till bilen. Men gott om småfåglar finns det i min närhet, och tack och lov bland dom svalor, luftens aristokrater.........
I min trädgård, nära Arlanda, är tillgångne på ohyra minimal, nästan obefintlig.
Noterade även, att då jag i veckan körde bil från Tjörn till Rosersberg, fick jag knappast ett enda ohyre-kadaver på vindrutan till bilen. Men gott om småfåglar finns det i min närhet, och tack och lov bland dom svalor, luftens aristokrater.........
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Får hålla med föregående talare, har inte sett några lössangrepp på växter och träd inte iaf såna som jag kan mata grodorna med här uppe i Dalarna. Och nu har det varit ett par nätter med frost så nu finns det ytterst lite "vilt"foder åt grodorna. Synd för dom verkar uppskatta den varierande kosten.
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Mesarna tar nog en hel del....Håkan skrev: Hoppas att de är den flock småmesar jag sett dra förbi dagligen som plockat rent och det inte är någon som blivit besprutnings-tok bland grannarna.
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
-
tummen
Frost? Redan NU? Tur man bor i "Zon1"....Exelon skrev:Får hålla med föregående talare, har inte sett några lössangrepp på växter och träd inte iaf såna som jag kan mata grodorna med här uppe i Dalarna. Och nu har det varit ett par nätter med frost så nu finns det ytterst lite "vilt"foder åt grodorna. Synd för dom verkar uppskatta den varierande kosten.
Thomas
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Ja strö salt i såren gör det bara!!tummen skrev:Frost? Redan NU? Tur man bor i "Zon1"....Exelon skrev:Får hålla med föregående talare, har inte sett några lössangrepp på växter och träd inte iaf såna som jag kan mata grodorna med här uppe i Dalarna. Och nu har det varit ett par nätter med frost så nu finns det ytterst lite "vilt"foder åt grodorna. Synd för dom verkar uppskatta den varierande kosten.
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
Ursäkta att jag inte såg frågan tidigare. Lössen jag plockade var gröna, samma storlek som bladlössen på ärtor och björk, så ganska typiskt utseende. Jag vet inte om de kanske svärmade en kortare tid eller om det var ett lokalt fenomen. Jag tänkte ta en promenad imorgon och se om det finns några kvar.Håkan skrev:Tittat runt och inte sett nått i hemtrakten.
En simpel bild med mobilen eller nått så man vet vad man söker? Google gav inte så mycket.
Tony
1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
-
HåkanP
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 22 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Lite OT - Jag läste vad du skrev både 2 och 3 gånger men blir bara konfunderad.tony skrev:Ursäkta att jag inte såg frågan tidigare. Lössen jag plockade var gröna, samma storlek som bladlössen på ärtor och björk, så ganska typiskt utseende. Jag vet inte om de kanske svärmade en kortare tid eller om det var ett lokalt fenomen. Jag tänkte ta en promenad imorgon och se om det finns några kvar.Håkan skrev:Tittat runt och inte sett nått i hemtrakten.
En simpel bild med mobilen eller nått så man vet vad man söker? Google gav inte så mycket.
Ärtbladlössen jag har är inte större än D.melanogaster och björklössen jag plockat här hemma tidigare är som D.hydei eller lite större då de har vingar.
Finns det fler sorter av ärtbladlöss eller björkbladlöss?
Hitta nått här ute nu är rätt utsiktslöst, regnat i mer än 24 timmar...
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Fruit flies like bananas"
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
Det är nog lite dålig precision på mitt minne, Håkan, det var ett tag sedan jag plockade björkbladlöss (förra året närmare bestämt). Kaveldunslössen jag plockade varierar i storlek mellan de som verkar vara adulta och de som verkar vara nymfer. De brukar sitta i stora klumpar där det finns både stora och små (betydligt mer variation än t.ex. björkbladlöss). De minsta är knappt så stora som hoppstjärtar medan de större är ungefär i melanogaster-storlek, möjligen större (har inte gjort någon ordentlig jämförelse).
För övrigt var jag ute en sväng idag och noterade att det finns betydligt färre än sist, men det tog ändå inte många minuter att få ihop en full burk. Nu äter mina tinctorius med sedvanlig glupskhet.
För övrigt var jag ute en sväng idag och noterade att det finns betydligt färre än sist, men det tog ändå inte många minuter att få ihop en full burk. Nu äter mina tinctorius med sedvanlig glupskhet.
Tony
-
tummen
Visst, så ofta du vill!Exelon skrev:Ja strö salt i såren gör det bara!!tummen skrev:Frost? Redan NU? Tur man bor i "Zon1"....Exelon skrev:Får hålla med föregående talare, har inte sett några lössangrepp på växter och träd inte iaf såna som jag kan mata grodorna med här uppe i Dalarna. Och nu har det varit ett par nätter med frost så nu finns det ytterst lite "vilt"foder åt grodorna. Synd för dom verkar uppskatta den varierande kosten.
Kolla om det fortfarande finns löss på flädern istället, de brukar ju drabbas varje år....
Thomas