Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Rödögd trädgrods inredning !
-
Linuswalter
- Började med grodor år: 2012
Re: Rödögd trädgrods inredning !
Fast det jag undrar mest över är hur man kan lösa en vattendel smart med pump osv så att de går runt!
Och lite hur epiweb funkar hur man får fast växterna osv ?
Och lite hur epiweb funkar hur man får fast växterna osv ?
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
vanliga grå pvcrör och skarvar, 90gradersvinklar (om man ska ha det på fler sidor) och lite större modell av elklammer (såna man monterar fast elkablar med). En liten borr sen får man handborra hålen går ganska fort om man märker ut vart hålen ska sitta.Linuswalter skrev:Vilka grejer är det man behöver för det?
Ang bevattningen så är väl en dubbelbotten perfekt. har gjort den litet utrymme med epiwebb och även satt dit blå filtermatta för att inte allt skit täppa igen pumpen. själva pumparna behöver inte ha mer än ca 5cm vatten för att kunna pumpa så vanlig dubbelbotten fungerar utmärkt. Växterna fäster jag med vanliga tandpetare och grillpinnar(för dom större växterna) efter ett tag så har växterna vuxit fast och tandpetaren ruttnat bort eller så tar jag bort dom.
-
Linuswalter
okey tack !
Har inte riktigt förstått hur man gör en dubbelbotten? vart man har pumpen och hur man får vattnet o gå runt ?
Har inte riktigt förstått hur man gör en dubbelbotten? vart man har pumpen och hur man får vattnet o gå runt ?
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

Pumpen kan du i princip ha vart du vill i bakkant på terrariet. Finns massor av olika metoder sök på forumet på dubbelbotten så hittar du vad som menas. Vattnet följer vår kära tyngdlag så när epiwebben blir mättad med vatten så rinner det överflödiga vattnet ner i dubbelbotten igen och pumpas upp.
-
Linuswalter
Vilken metod är att föredra? Bilder och mer förklaring uppskattas !
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

Ja enklast är rengjorda lecakulor och en avkapad petflaska fast silikonerad på botten så du kan byta vatten om man inte vill göra ett avlopp från terrariet. Sen på med mark/fiberduk över hela botten så det täcker all leca så inte bottenmaterialet kommer ner i lecan och sätter igen pumpen osv. Sen på med lämpligt substrat använder själv cocos husk och plantation soil från exoterra och sen spagnummossa på lite ställen för att hålla fukten uppe.
Kolla i mina två trådar så kanske du förstår upplägget. Finns även mycket att läsa om du klickar på nyttigheter som är bra.
forum/viewtopic.php?f=16&t=2675
forum/viewtopic.php?f=16&t=2423
Kolla i mina två trådar så kanske du förstår upplägget. Finns även mycket att läsa om du klickar på nyttigheter som är bra.
forum/viewtopic.php?f=16&t=2675
forum/viewtopic.php?f=16&t=2423
-
Linuswalter
okey tack så mycket.
Vilket sett föredrar du att göra bakgrunder med ? Är det epiweb eller fogskumma in rötter eller frigolitt ?
Vilket sett föredrar du att göra bakgrunder med ? Är det epiweb eller fogskumma in rötter eller frigolitt ?
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

Beror på, har provat med sikacim och torv på fogskum med rötter fastsatta.Tyckte aldrig att det blev bra och tillslut så gav jag upp den iden. Tillslut kommer det att släppa från fogskummet iaf.
Man kan köra både med torvblock(billigt) som man kapar i skivor brukar finnas på blomsteraffärer typ plantagen.
Vissa här inne kör med xaxim plattor som bakgrund dock ungefär lika dyrt som epiweb. Båda dessa är ju naturmaterial och kommer tillslut att försvinna torven först. Epiweb är ju bara ett konstgjort planteringsmedium och kommer att hålla våran livstid(är det sagt iaf). Jag personligen tycker att epiweb är bra men har även massa nackdelar som pris,färg,ser inte naturligt ut det första året innan mossan kommer och täcker. Och svår kapat(vinkelslip är ett måste) grodor kan skada sig komma bakom plattorna.
Men jag har iaf epiweb i alla mina burkar och sen brukar jag använda korkplattor/bark(går också att använda på hela bakgrunden) för att få det att se lite naturligt ut. Både växter och djur verkar trivas på korkbarken och jag har använd den att dölja slangen som går upp till epiwebben. Mina imitatorer håller nästan jämnt till i korkbarkens hål och skrymslen.
Man kan köra både med torvblock(billigt) som man kapar i skivor brukar finnas på blomsteraffärer typ plantagen.
Vissa här inne kör med xaxim plattor som bakgrund dock ungefär lika dyrt som epiweb. Båda dessa är ju naturmaterial och kommer tillslut att försvinna torven först. Epiweb är ju bara ett konstgjort planteringsmedium och kommer att hålla våran livstid(är det sagt iaf). Jag personligen tycker att epiweb är bra men har även massa nackdelar som pris,färg,ser inte naturligt ut det första året innan mossan kommer och täcker. Och svår kapat(vinkelslip är ett måste) grodor kan skada sig komma bakom plattorna.
Men jag har iaf epiweb i alla mina burkar och sen brukar jag använda korkplattor/bark(går också att använda på hela bakgrunden) för att få det att se lite naturligt ut. Både växter och djur verkar trivas på korkbarken och jag har använd den att dölja slangen som går upp till epiwebben. Mina imitatorer håller nästan jämnt till i korkbarkens hål och skrymslen.
-
Linuswalter
exelon: okey tack så mycket, korkbark/torv låter intressant. Hur tål det fukten? Det är att de ruttnar efter ett tag eller så? Hur planterar du växterna på korkbarken?(helt ny med bakgrunder)
Per08: haha det är inga problem bara det att ja tycker epiweb ser så tråkigt ut och har så dåligt tålamod, så vet inte hur det kommer bli när ja måste vänta så länge på mossan hehe !
Per08: haha det är inga problem bara det att ja tycker epiweb ser så tråkigt ut och har så dåligt tålamod, så vet inte hur det kommer bli när ja måste vänta så länge på mossan hehe !