Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Hygrolon
- Carlsson
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Re: Hygrolon
Det känns som en uppenbar risk att silikon, eller andra flytande fästmaterial, skulle tränga in i Hygrolon-väven så pass mycket att de kapillära egenskaperna förstörs. Jämför glasfiber och polyester.
Detta är naturligtvis bara en spekulation som Dusk borde kunna svara på, men det kan vara värt att ta reda på innan man limmar.
/Thomas/
Detta är naturligtvis bara en spekulation som Dusk borde kunna svara på, men det kan vara värt att ta reda på innan man limmar.
/Thomas/
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
- MarcusL
- Styrelse

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 45 gånger
- Har fått tack: 78 gånger
Jag ska förhoppningsvis "limma" på hygrolonet imorgon på fogskum som jag har börjat forma. På dusks hemsida fäster dom med fogskum som penslas på. Är det någon som har ett bättre förslag?
/Marcus
/Marcus
- binsweden
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2012
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 9 gånger
jag skickade denna fråga till Dusk o fick detta svar...
Hygrolon består av två lager väv separerade av en spalt av stående nylonfibrer. Vid limning mot underlag så påverkas endast det undre skiktet. Våra tester har visat att silikon inte tränger in i materialet och påverkar egenskaperna.
Det viktiga är att se till att silikon eller pu-skum inte läggs för tjockt så det tränger igenom båda lagren. Vi rekomenderar limning med PU-skum i första hand om det gäller större partier då Pu-skum har högr vidhäftningsförmåga i limningsskedet. Vid punktlimning går det däremot utmärkt att använda silikon.
För instruktioner kan du titta på http://dusk.se/mm/stationery/CatalogA/h ... ground.jpg
För att slippa att det ljusa skumet lyser igenom kan ett torrpigment blandas i skumet man limmar med.
alltid trevligt med snabba svar ifrån försäljare..
mvh Crille
Hygrolon består av två lager väv separerade av en spalt av stående nylonfibrer. Vid limning mot underlag så påverkas endast det undre skiktet. Våra tester har visat att silikon inte tränger in i materialet och påverkar egenskaperna.
Det viktiga är att se till att silikon eller pu-skum inte läggs för tjockt så det tränger igenom båda lagren. Vi rekomenderar limning med PU-skum i första hand om det gäller större partier då Pu-skum har högr vidhäftningsförmåga i limningsskedet. Vid punktlimning går det däremot utmärkt att använda silikon.
För instruktioner kan du titta på http://dusk.se/mm/stationery/CatalogA/h ... ground.jpg
För att slippa att det ljusa skumet lyser igenom kan ett torrpigment blandas i skumet man limmar med.
alltid trevligt med snabba svar ifrån försäljare..
mvh Crille
mina kreatur..
grodor 2:1:5
Jungfrugeckos 0:3:0
bondkatt 0:1:0
hund 1:0:0(gammal o skabbig)
sambo 0:1:0(gammal o skabbig)
dammråttor 0:0:100(förökar sig som aldrig förr)
ha en bra dag
mvh Crille
ha en bra dag
mvh Crille
-
HåkanP
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 22 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Förvånad över att det täcker så pass ändå utan att skummet lyser igenom mer med tanke på att det är ett nät.
Men någon färg bör man nog täcka med bakom annars lär man sitta och reta sig på det efter ett tag i alla fall.
Men någon färg bör man nog täcka med bakom annars lär man sitta och reta sig på det efter ett tag i alla fall.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Fruit flies like bananas"
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Är väl bara att köpa pigmentspulver av diverse jordfärger och kladda sista lagret med det. Men ser helt klart intressant ut och om det fungerar bra. Enda nackdelen jag ser med att använda bara fogskum är att den har en tendens att fylla sig själv med vatten kan ju blir drygt om man vill flytta burken någon och den är full i "extra" vatten.
- binsweden
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2012
- Har fått tack: 9 gånger
jag var som sagt var inne på en bakgrund av frigolit och tänkte sen täcka den med detta..
http://www.cheapy.se/Produkt___BETONGLA ... 3079_13079_
för att sen klä hela eller delar av den med hygrolon.
vad tror ni om det?
http://www.cheapy.se/Produkt___BETONGLA ... 3079_13079_
för att sen klä hela eller delar av den med hygrolon.
vad tror ni om det?
mina kreatur..
ha en bra dag
mvh Crille
ha en bra dag
mvh Crille
-
Jonny
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
- Har fått tack: 7 gånger
kom igen kom igen bygg bygg!!! är skitsugen på hygrolon nu men jag vill avvakta tills jag sett lite mer bilder och sådär. kör!