Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Hoppstjärtskulturer, mina två cent.

Frågor och diskussioner om föda och foder.
JMSvenungson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Hoppstjärtskulturer, mina två cent.

Inlägg av JMSvenungson »

God morgon.

Det hör inte till vanligheterna att jag postar trådar med information, jag brukar vara den som ställer frågorna men när det gäller hoppstjärtar tror jag mig vara något gott på spåren och det tänkte jag dela med mig av.

För det första, den nya favoritfödan hos mina hoppstjärtar tycks vara torkade champinjoner. Det verkar fungera precis lika bra med färska men eftersom jag har tillgång till en lufttorkare av hög kvalitet så torkar jag några nävar grovhackade svampar åt gången så slipper jag inhandla svamp hela tiden (förmodligen går det utmärkt att torka svamp utan en lufttorkare men jag vågar inte säga hur).
Övrig föda som dom får är couscous och spirulinapulver.

För det andra har jag gått över till rejäla lådor med coco husk modell http://www.ladyslipper.com/1531.jpg som substrat. Det kanske inte är det bästa substratet för själva odlingen men det är väldigt bra när man skall skörda dom små liven. Jag slevar upp lite substrat i ett finmaskigt durkslag och skakar det lite försiktigt över en skål. Det som hittar igenom maskorna är mycket hoppstjärtar och lite substrat.
Jag vill minnas att fler här på forumet använder sig av samma taktik, det kanske till och med är ett vanligt sätt att sköta det hela på. För mig är det dock nytt och jag är inte ledsen att jag provade för det har förenklat massor för mig och förhoppningsvis kan jag öppna ögonen för några fler att prova den här varianten.
//JMS
Användarvisningsbild
LarsH
Har gett tack: 19 gånger
Har fått tack: 36 gånger

Re: Hoppstjärtskulturer, mina två cent.

Inlägg av LarsH »

Allt som fungerar är bra information.
Tack!!!
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"
Hotrider
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av Hotrider »

Något som jag tycker är schysst som föda är KRAFT-foder till hästar. Tjejen rider så det finns hur mycket som helst att hämta... 8-) ;)
MVH
Oskar
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 327 gånger
Har fått tack: 195 gånger
Kontakt:

Inlägg av Jolo »

Jag har mina hoppstjärtar i "godislådor" med coco husk, matar med algtabletter för fisk. I lådorna har jag två bitar oacis som jag lägger maten på. Skördar gör jag genom att skaka oacisen i terrariet. Går lika bra med en bit frigolit istället för oacis. Behöver man skörda mycket fungerar durkslaget som JMSvenungson beskriver. Detta fungerar mycket bra för mig.

/Johan
Finnw
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2012
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Finnw »

När du använder 'godislådor' har man då lufthål i locken eller är det helt tätt?
Fd Parachanna.
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Har gett tack: 327 gånger
Har fått tack: 195 gånger
Kontakt:

Inlägg av Jolo »

De är helt täta. Det räcker med det syre som kommer in när du matar dom.
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

jolo skrev:De är helt täta. Det räcker med det syre som kommer in när du matar dom.
Stämmer! Om man matar ofta. Annars kan det bli ett massangrepp av (mikro-)nematoder.

För kompletthetens skull kan vi nämna alternativet till durkslaget/silen:
Man kan skölja igenom hela kulturen med mycket vatten som man häller ut igen genom ett melittafilter.
"Slafs", gammal couscous och hoppstjärtar hamnar då i filtret. Hoppstjärtarna låter man kliva ur inuti terrariet, och sen ger man ny couscous till kulturen.

/Lars
Finnw
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av Finnw »

Tackar, det är som när man odlar micromask till akvariefisk då.
Fd Parachanna.
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Har gett tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

LarsÖ skrev:
jolo skrev:De är helt täta. Det räcker med det syre som kommer in när du matar dom.
Stämmer! Om man matar ofta. Annars kan det bli ett massangrepp av (mikro-)nematoder.

För kompletthetens skull kan vi nämna alternativet till durkslaget/silen:
Man kan skölja igenom hela kulturen med mycket vatten som man häller ut igen genom ett melittafilter.
"Slafs", gammal couscous och hoppstjärtar hamnar då i filtret. Hoppstjärtarna låter man kliva ur inuti terrariet, och sen ger man ny couscous till kulturen.

/Lars
Är dessa små nematoder lite grå/blå och ungefär 1mm stora? Har någonsorts mini djur som är massor runt torrjästen i en av mina hoppstjärtskulturer. Ska jag torka ut kulturen mer så dessa inte trivs? Har använt vanlig ogödslad torv i den kulturen(provar lite olika bottensubstrat).
Finnw
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av Finnw »

Nu är det förberett för både Bananflugor & hoppstjärtar :D Bild
Och det luktar redan illa på kontoret :P
Fd Parachanna.
Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"