Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Lite idéer och frågor från en nybörjare!

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Twist
Började med grodor år: 2012

Inlägg av Twist »

Hej hopp!
Efter många år av intresse för reptiler, fiskar och andra djur har intresset för grodor tagit över mer och mer, så nu är det dax!
Men man får väl börja från början- med ett hem till dom.. Har efter många lästa trådar både här och på andra sidor har jag idag varit och köpt mig ett exo-terra, 45*45*45, har förstått att detta är i minsta laget- men jag tänkte börja smått!

Har förstått att nät-överdelen på exoterrat bör bytas mot en glasskiva med ventilationsspalt i framkant, samt att ventilationen under luckorna behöver tätas för att inte maten ska rymma..

Jag har tänkt mig en variant med vatten-del i fronten(om det ens är lönt i ett terrarium i denna storleken?), ett ytterfiler eller en sump där vattnet cirkulerar genom vattenfallet och ner i vattendelen sedan åter till sumpen- där också regnsystemet får sitt vatten från.. Gjorde två olika skisser i paint då jag inte är säker på land-delen än- Räcker det med ett underlag av t.ex. en btn-slimline och lite hygrolon för växterna, eller det är bättre man kör med ordentligt bottensubstrat(leca, makaroner, filtermatta)?
Om man i så fall skulle köra med leca och makaroner- kan man låta hela bottnen vara dränkt i vatten, om vattnet rör sig lite?
Alternativ 1, med btn som "mark"
Alternativ 1, med btn som "mark"
Alternativ 2, med bottensubstrat.
Alternativ 2, med bottensubstrat.

Jag är helt inne på att bygga en bakrund- i grunden av någon typ av skum, skära ut ett vattenfall som jag täcker med någon form av puts/fix och sedan täcka resten av bakgrunden med hygrolon och någon rot, kanske någon sten..
Då kommer jag till frågorna:
Vilken typ av skum ska jag använda? Med tanke på farliga ämnen som kan finnas i..
Samma sak med puts för vattenfallet, vilken typ bör man använda? Och vad kan man färga detta med?

Det får vara bra så för ikväll, kommer säkert på fler frågor under resan, nu har jag en tråd iaf!

Tack på förhand/ Andreas
Användarvisningsbild
RogerL
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 6 gånger

Inlägg av RogerL »

Hej Andreas. Möjligheterna är oändliga, både frustrerande och fantastiskt spännande. Du kan kombinera dina två idéer. Jag har provat epiweb som bottenmaterial ovanpå dubbel botten. Gillade det inte. Vill att växterna ska få nån form av substrat. Du kan ha leca ovanpå en dubbel botten. Eller göra som jag här forum/viewtopic.php?t=3006
Vet inte om det där funkar. Kolla under medl terr 150x60x80. Där ser du också exempel på att bygga bäck. Sika Seal är ett fantastiskt material. Jag använder forskning från Biltema. Lycka till. Roger
Twist

Re: Lite idéer och frågor från en nybörjare!

Inlägg av Twist »

Tack för svar Roger!
Hur tycker du jag ska göra med återledningen till sumpen då? enligt alternativ 1, men endå ha ett bottensubstrat?
Användarvisningsbild
RogerL
SDS-medlem
SDS-medlem
Har fått tack: 6 gånger

Inlägg av RogerL »

Jag menar ju att jag använder fogskum! Från Biltema, vet inte hur mycket forskning de har :-)
Twist

Inlägg av Twist »

Roger skrev:Jag menar ju att jag använder fogskum! Från Biltema, vet inte hur mycket forskning de har :-)
Haha, jag kom på det. Tänkte först att forskning var någon typ av fix eller skum så jag sökte på det på deras hemsida, sen kom jag på mig själv.. Hjärnan är lite långsam efter en veckas förkylning ;)

Hur är det med fukt och så, man behöver inte vara orolig att fukten ska söka sig in till skummet eller frigoliten så det ruttnar?
Användarvisningsbild
LarsH
Har gett tack: 19 gånger
Har fått tack: 36 gånger

Inlägg av LarsH »

Njae, att fukten skulle förstöra frigolit eller skum tror jag är ganska otroligt. Däremot har jag själv fått terrarier spräckta när jag haft för mycket fogskum på en sida och ut mot kantsidorna. Fogskummet verkar ha svällt i fukten och spräckt terrariet. Som det så vackert heter: Lagom är alltid bäst.
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"