Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Handmata grodor

Frågor och diskussioner om föda och foder.
Christin
Började med grodor år: 2011
Har fått tack: 1 gång

Handmata grodor

Inlägg av Christin »

Ok, tack än en gång Bengt. Har kvar några stycken, trots det inträffade. De lever än. Och har flyttat runt i olika behållare. Nu bor de i en burk m bara banan och havregryn. Där tycks de må bra. Hur länge lever en av dessa som inte kan flyga? Lever de längre än de flygande?
Jag använder de döda flugorna, efter infrysning och upptining i vatten, till att handmata grodorna med. Doppar dem först i kalkvitaminer. Låter dem fastna på udden av ett grillspett. De klämmer i sig mellan fem och sex st. Detta fungerar bra och låter mig mata dem var för sig. Så de behöver inte konkurrera och jag are att de får i sig tillräckligt. Är det vanligt att man kan mata på detta sätt? Christin
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 188 gånger
Har fått tack: 646 gånger
Kontakt:

Re: Massdöd i nya flugodlingen

Inlägg av FrankD »

Christin skrev:Är det vanligt att man kan mata på detta sätt?
Det är nog unikt i både världen och historien, skulle jag tro. ;) Det kanske skulle fungera hos andra också men det skulle förvåna mig om någon hade kommit på den tanken tidigare. Är det inte otroligt tidskrävande? Det måste ju ändå ta ganska länge tills de har fått i sig tillräckligt mycket.
Christin

Inlägg av Christin »

Nja... Vet faktiskt inte vad jag ska säga? Det är mina första grodor och jag har verkligen ingen aning om hur man inte kan göra. Det blev ju lite krisigt när 90 % av alla fina flugor, somnade in pga. koldioxidförgiftning. Och jag hade ju plötsligt en hel handflata med döingar. Så jag tänkte att jag kan ju prova, det värsta som kan hända är att de nekar att äta. De här stora flugorna mätar ju bra. Grodorna är små än så länge. Så efter sex st vägrar de att äta mer. Och eftersom de äter allt på en gång och jag bara har två grodor så tar det ca 10 min. Men är det verkligen så att det inte skall fungera, att mata med dött foder, Så är ju detta förvånande :shock:
Wow! Tänkte att det måste vara ovanligt, eftersom jag inte läst om detta på forumet. Verkligen synd att jag inte har kunnandet och tekniken så att jag hade kunnat spela in det. Sägas skall att jag inte bara matar med dött foder. Jag tror att grodorna trivs bättre med att jaga själva. Framförallt så har de något att göra, de slipper att ha tråkigt. Miljöberikning kallas det i djurparksvärlden. Christin
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Intressant. Nej, det är knappast så att det inte skall fungera. Begränsningen ligger nog snarare i alla andra nördars fantasi. :)
Christin

Inlägg av Christin »

Okej... Ja jag tror ju att det finns många intressanta iaktagelser i stugorna som man kanske inte berättar om. Kanske är man orolig över att någon skall säga att man ljuger. Eller så vill man inte hamna i en diskution om vad som är rätt och fel? Jag visste inte att denna i sig var "omöjlig", eftersom jag är nybörjare på grodor. Däremot är jag inte nybörjare på att hålla olika sorter av djur. Om vi börjar att fråga runt på forumet, kanske fler har erfarenhet av liknande metoder? Och kanske kommer nya varianter fram på hur man kan höra saker? Christin
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Rätt eller fel finns inte. Om det fungerar är det bra att sprida kunskapen, och då är det här forumet rätt ställe för att göra det. Helst ska man förstås också berätta om saker som inte fungerar. Jag kan bara uppmuntra alla att berätta om precis allt som är nytt eller ovanligt, vilken aspekt av hobbyn det än handlar om.
admin Frank
Site Admin
Site Admin
Kontakt:

Re: Handmata grodor

Inlägg av admin Frank »

Jag delade tråden för att ge diskussionen om handmatning och andra ovanliga en egen tråd. Om andra också har testat ovanliga idéer eller gjort erfarenheter med samma metod vore det intressant att läsa.
Christin

Inlägg av Christin »

Kanon!
Christin
PatrikO
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1995
Har gett tack: 1 gång

Inlägg av PatrikO »

:)
Senast redigerad av 1 PatrikO, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Gissningsvis funkar det enbart med större orädda grodor, och bara så länge man har färre än 100 grodor, men det kan ju vara intressant om man ska mata upp en groda som får i sig för lite mat eller om man ska ge någon sorts medicin? En annan fråga är om man via den vägen kan vänja grodorna vid att ta någon sorts mat man kan köpa i reptilaffärer. Jag minns att vi fantiserade om något liknande under hemresan från groddagen.
Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"