Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Exo Terra 90x45x90 och Epiweb

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
MickeK
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2004
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 6 gånger
Kontakt:

Re: Sv: Nybörjare med ett Exo Terra 90x45x90 och Epiweb

Inlägg av MickeK »

tummen skrev:Undrar VARFÖR terrarierna har fötter? Borde det inte bli bättre utan??? Det tycker jag låter troligt i alla fall. Går fötterna att ta bort?
Hela burken vilar på en ram som är utformad med fötter.
Klart det har sina fördelar. Man kan ställa burken på sämre ställen utan att bottenskivan går sönder.

ALLT går att ta bort. Bara man är tillräckligt motiverad. ;)

Jag har/haft 13 ExoTerra och ingen av dessa har läckt vatten.
Men man ska vara medveten om att dessa burkar är inte direkt avsedda för pilgiftsgrodor. Det går bra att ha grodor i dom men det finns betydligt bättre terrarier för våran hobby.

Skickat från min LG-P990 via Tapatalk 2
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Re: Nybörjare med ett Exo Terra 90x45x90 och Epiweb

Inlägg av tummen »

Roger skrev:Ofta för mej har varit nånstans mellan en fjärdedel eller tredjedel av 10-15 burkar. Roger.
Håkan skrev:Exoterra burkarna verkar vara limmade med med silikon både mellan glas och ofta en extra sträng längs bottenskivan. Med andra ord finns det möjlighet för vattnet att vandra mellan silikonet, från det ställe där det tränger in tills det hittar en glipa ut.
Fast det är olika längs hörnen vertikalt vilket jag funderat över i sommar då jag inrett och gjort om 5 av 7 ET burkar (än). Jag förmodade att det var en förändring mellan de olika generationer ET jag har men har även tänkt på om de har gjorts någon form av täthets test och på vissa läckande burkar dragits på extra silikonsträng. Är det möjligt att det är så?

/Håkan

Roger: DET låter som aldeles för mycket....Varför reklamerade du inte dessa? Eller det kanske du gjorde?

Håkan: Det vet ju bara de själva som byggt dem, men det låter inte bara möjligt, snarare mycket troligt. Var dessa (med extra silikon) täta då?
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

oXo_se skrev:Har för mig att det stod nått om att terrariet står på fötter för att underlätta för värmemattor och dylikt.
Mvh Mattias
Det är ju en poäng, förståss, speciellt om de inte direkt är byggda för pilgiftsgrodor från början.....man/jag blir ju lite hemmablind när man tänker på det....är terrarierna först och främst tänkta t.ex. för ökenklimat så är ju inte heller tätheten riktigt lika viktig, även om de egentligen borde vara minst lika noga ändå..... :?:

Kanske är det därför en del läckande terrarier slinker igenom; de testas kanske bara genom att de fylls upp med vatten nere i botten, och detta kanske inte får stå länge heller....en viss skillnad mot ett regnskogsterrarie med bevattning och vattendel...då har vattnet verkligen tid att sippra igenom fogar som verkar täta vid ett "snabbtest"! :twisted:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Användarvisningsbild
MattiasP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2012

Inlägg av MattiasP »

tummen skrev:Undrar VARFÖR terrarierna har fötter? Borde det inte bli bättre utan???
Jag hittade texten på Exo-terras hemsida
Citat
The bottom plate of the terrarium is raised to mount a substrate heater to heat a part of the extended ground surface.

Mvh Mattias
Användarvisningsbild
RogerL
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Inlägg av RogerL »

Jag ser väl exot precis som ni skriver, inte direkt specialanpassade för pilgift. Däremot om man bygger om dem så blir de perfekt. Jag räknar med att få bygga om dem när jag köper dem och att då silikona om dem blir en del i detta. Dock har jag roat mej med att fylla dem med vatten innan jag ändrar nåt, bara för att se om de läcker. Och förvånansvärt många läcker. Roger
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av HåkanP »

tummen skrev:
Håkan: Det vet ju bara de själva som byggt dem, men det låter inte bara möjligt, snarare mycket troligt. Var dessa (med extra silikon) täta då?
Historier om läckande ET cirkulerade långt innan jag köpte mitt första. Men på grund av de ryktena så kontrollerade jag kvaliteten på bland annat fogar på det första ET och alla efterföljande jag köpt, nya som begagnade innan jag gjort mitt val. 1 har läckt under läckagetesten jag även gör innan bygget drar igång och då var det vatten nästan upp till ventilationsgaller under dörrarna.
Har man varit med om en sån här tråkighet en gång då allt är klart och vatten har till och med varit ifyllt några dagar innan det börjar sippra fram så... Roger vet precis vad jag menar, redina hör till skaran med nu.

/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Användarvisningsbild
PatrikNo
Har gett tack: 94 gånger
Har fått tack: 34 gånger
Kontakt:

Inlägg av PatrikNo »

Nu har jag fått mitt nya exo terra burk. Tänkte först göra vattentest. Hur länge ska jag testa? Räcker 24 timmar? Förra gången hade jag bara i 30 minuter. Sen tänkte jag nog ändå lägga på ett lager silikon på det befintliga.
/Patrik
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av HåkanP »

Ska du vara noga och med tanke på att vattenet ibland tar tid på sig att krypa fram så 2 dagar i varje fall.
Jag brukar köra 24 timmar och lite till men med mer vatten i än jag tänker ha sedan. Därav fyller jag upp till underkant av ventilationen så det blir lite mer tryck. Man kan ju även tänka sig att det i värsta fall blir fel på regnsystem eller stopp i avriningen, ifall man har ena eller andra/båda. Så det kan vara värt att testa med så mycket vatten man kan innan det når upp till ventilationsanordningen.

/Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Användarvisningsbild
RogerL
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Inlägg av RogerL »

Glöm inte funderingen på bräddavlopp eller ej. Det kan du dock fixa efter tät testen. Jag brukar alltid borra för bräddavlopp, oavsett om jag ska ha vattendel eller ej. Regnsystemet jan få fnatt och då får du bräddavlopp genom ventilationslisten om du inte styrt upp det på annat sätt. Jag har antingen pvc rör eller helt enkelt ett 12 mm hål i glaset på rätthöjd. I det sätter jag en genomföring för regnsystemet. Tätar med lite silikon. Ansluter regnsystems slang på utsidan till en dunk under terrarierna. Roger.
Användarvisningsbild
PatrikNo
Har gett tack: 94 gånger
Har fått tack: 34 gånger
Kontakt:

Inlägg av PatrikNo »

Det nya har nu varit tätt i 2 timmar...

Har funderat på breddavlopp, men då jag känner stor olust att borra hål i glas (något jag inte gjort förut) i en produkt för nästan 3000. Men jag skulle självklart vilja ha något sådant. Har funderat i banor av typ en pump med nivåavkänning som pumpar ut vid behov (länspump, flottör, något annat), men inte hittat något. En annan fundering är med duschsystemet är att det den inte går hela tiden eller att den går tom, då pumpen brinner står det. Hur har ni koll att inte vattnet är slut i behållaren?
/Patrik
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"