Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Bästa strömförsörjningen?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Re: Bästa strömförsörjningen?

Inlägg av HåkanP »

Enklast kanske vore 12V kontakten som redan sitter men tanken for genast till ack kontakterna inom RC hobby. De flesta har någon form av lås mekanism och klarar samma last som pc- nätaggregatets och mer.
T.ex tamiya mini kan du köpa i bulk pack om 50 par för under $18 USD online, bara att välja sort som passar din smak. Deans, XT60, vanlig Tamiya. Bara du inte köper de små kontakterna till sändar ack utan till driv ackarna så blir det bra och tänker på lasten vid första kontakten innan du börjar dela med Y- och serie-kopplingar. 14A på 12V som bilden du visar är inget problem men tar du ett annat med 20A eller mer får man var lite petigare.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Användarvisningsbild
FredrikSp
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2013

Inlägg av FredrikSp »

Vet inte riktigt vilken sorts led belysning du ska använda, men de chipp jag har hållit på med funkar inte med ett pc nätagg då man kommer att ge alldeles för mycket amper och bränna chippen.
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Inlägg av jsl »

PatrikNo skrev:Banankontakter ;)

Nu för tiden på utebelysning så är det skruvkontakter. Vet inte om sådana finns att köpa löst. Vagn har sådan på sina led-lampor. Som man seriekopplar. Vill man det här?
Nej, jag vill parallellkoppla. Nej, banankontakter drar nog till sig bananflugorna så det är inte aktuellt. :lol: Håkans förslag är nog det jag är ute efter.
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av HåkanP »

FredrikSp skrev:Vet inte riktigt vilken sorts led belysning du ska använda, men de chipp jag har hållit på med funkar inte med ett pc nätagg då man kommer att ge alldeles för mycket amper och bränna chippen.
Just det jag varnade för. Både LED och fläktar som är Volt reglerade är safe, är det Ampere som gäller så måste det till motstånd och sånt pill.

Vagns LED är ett exempel på volt reglerade, 24V och 12V är väll vad han erbjuder. Enda man behöver tänka på är att inte lasta på mer LED's (Ampere) än vad nätadaptern klarar av.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"