Jag har mina vattenfall uppbyggda i själva vattendelen ( när man lägger en skifferplatta överst, eller en bit gammalt täckdikningsrör i tegel så kan man ju inte längre tala om vattendel

). Effekten av rinnande vatten skapar man egentligen med hjälp av ganska få överrinningar om man nu inte vill ha Niagara eller Njupeskär i burken. Vill man sprida flödet och koncentrationen av vatten upptill lite så gäller det att smälta ihop slangen så där lite damsugsartat, eller helt enkelt avsluta med nån variant av droppbevattning (slang med hål i kanske? ). Ju mer koncentrerat flödet är, desto tuffare blir racet och man vill kanske inte ha formel 1 i sin lilla burk (eller vad vet jag, kanske en vattenslide skulle vara pricken på i

) Men problem blir det förstås med utrymme om man tänker sprida ut flödet upptill om fallet är för högt. Det gäller kanske att inte tänka sprut över en klippa a la
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/imag ... K2Al-i4Rtg Det ser ju fint ut men problemet är det att ett sådant flöde har rätt så hög fart vilket ser konstigt ut inne i en liten burk, för att inte nämna plasket när vattet slår ner. Det är ju inte så skoj när vattnet skvätter på fronten och så.
Sedan när man minskar på hastigheten så sipprar vattnet nog över, men utan fart vill det inte falla alls, utan fortsätter bara längs undre sidan av överhänget. Det är DÅ vattnet oftast hittar sin väg nånstans dit man inte vill. Stoppa det kan man med nåt fästat på undersidan av överhänget, silikon eller så, eller om man inte vill göra det omständigt, ha en tillräckligt stor bottensten som täcker hela fallet och lutar mot vattensamlingen ( då rinner vattnet dit ändå), eller så bygger man så att hela vattenfallet tripptrapptrullar inne i själva vattensamlingen så det inte rymmer.
Rinner vattnet bara över ett par tre skiffer ser det redan jättefint ut, och då tar det inte så mycket plats. Ju högre fall, desto mera problem.
Hjälpte det här alls eller blev det än mera råddigt?

Mina Azureusar tycker att det är kul att bo under stenarna i vattenfallet. Därifrån kravlar de alltid fram om de inte är framme när det är matdags

, och det måste ju vara relativt vått? Men de har en lövdel som är torr istället.
Mats