Förlåt om detta ligger under fel del av forumet!
Tjoho är nybörjare på detta med grodor och tänkte först höra om man som nybörjare inom egentligen all form av reptil ska ens försöka sig på att skaffa dessa underbart vackra djur?
Jag tänkte dock höra om ett 90x45x90 terrarium är för litet? för dessa djur, och hur skall man inreda det! då detta är första gången någonsin jag funderar allvarligt på o skaffa dessa djur!
Vad jag tänkte på i inredningen är ska man ha vattenfall, vilken typ av växter ska man ha levande isåfall vilka? eller kan man köra med plast? och ska man ha värmeplattor som man sedan täcker över med stenar eller träbitar? jag tror in förstår vad jag försöker få fram:p!
Är det lite som att sköta ormar kan jag alltid fråga min bror om hjälp då han har ett stort kunnande inom det området! med allt från boa ormar till kobror/skallerormar och även varan ödlor!
tacksam för svar! och ber än en gång om ursäkt om jag kom in på fel forums del!
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Inredning av ett terrarium
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Re: Inredning av ett terrarium
Hej och välkommen!
Det är inga problem att börja med pilgift utan att ha erfarenheter med andra amfibier eller reptiler. Jag rekommenderar att läsa vårt faktablad under Nyttigheter (filer/faktablad.pdf) och att skaffa en bra bok. Överlägset bäst är Lötters et al., Poison Frogs, som finns att köpa på amazon.de, sök efter Lötters Poison Frogs. Många tycker att den är dyr men terrariet, inredningen och grodorna är mycket dyrare, framför allt om man gör fel.
För att besvara några av dina frågor direkt:
Det är inga problem att börja med pilgift utan att ha erfarenheter med andra amfibier eller reptiler. Jag rekommenderar att läsa vårt faktablad under Nyttigheter (filer/faktablad.pdf) och att skaffa en bra bok. Överlägset bäst är Lötters et al., Poison Frogs, som finns att köpa på amazon.de, sök efter Lötters Poison Frogs. Många tycker att den är dyr men terrariet, inredningen och grodorna är mycket dyrare, framför allt om man gör fel.
För att besvara några av dina frågor direkt:
- 90x45x90 är allt annat än (för) litet. Om 45 är djupet skulle jag dock snarare skaffa ett som är lite djupare (och kanske mindre högt än 90).
- Vattenfall behövs inte. Det kan snarare skapa problem.
- Grodorna bryr sig in om huruvida de har riktiga växter eller plastväxter, men hur tråkigt är plast?
Dessutom misstänker jag att det inte blir ett "naturligt" kretslopp med plastväxter, vilket kanske gör att det blir svårt att hålla terrariet rent och utan baciller. - Om uppvärmning behövs och i så fall vilken beror på rumstemperatur, belysning, grodart m.m. Om värmemattor behövs är det bäst att ha dem under terrariet.
- Pilgiftsgrodor och ormar skiljer sig rätt mycket i sina behov, men jag kan tänka mig att din bror ändå kan ge det ena eller andra rådet.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
Re: Inredning av ett terrarium
Tack så hemskt mycket för svaret! Skall kolla upp den där boken och läsa på så mycket jag kan innan jag bestämmer mig för att skaffa dessa djur!