Sedan måste det ju kompletteras med gömställen iallafall så jag kanske skulle köra a la Bengt om jag började om
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Ja det får man verkligen säga. Enkelt alltså. Tack för info!BengtO skrev:Ricard:
Självhäftande svart plastfilm på baksidan (Jannes akvarier;-) Inget lut, avlopp, leca + bark + löv. Så enkelt som möjligt.

Vad kör du i botten då? Ser rätt kompakt ut under löven ..?MarcusL skrev:Precis!RicardH skrev:Mackan:
Du bredspacklar alltså ut akvariesilicon på hela ryggen och en del av sidorna? Och trycker dit cocosfiber (cocohusk) och då ser det ut som på bilden?

Hej Johan!JMild skrev:Jag har kört tunnaste frigo (1cm) som jag silikonat på bakvägg och sedan kört Dendroshops gegga och bös. Funkat bra och om det blir ohyra går det enkelt att ta bort frigoliten.
Sedan måste det ju kompletteras med gömställen iallafall så jag kanske skulle köra a la Bengt om jag började om
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Låter fullt logiskt!JMild skrev:Jag svarar i omvänd ordning.
2. De är 2-komp-lim så ja
1. För lim är svårt att få bort. Det ger något att fästa broms o filmburkar i.

Det är näckroslera som jag blandat med äggskal och äpplelöv och rullat till små korvar. En enklare variant på jänkarnas lerblandning vars främsta syfte är att öka microfaunans näringsinnehåll till förmån för unggrodor.RicardH skrev:Vad kör du i botten då? Ser rätt kompakt ut under löven ..?MarcusL skrev:Precis!RicardH skrev:Mackan:
Du bredspacklar alltså ut akvariesilicon på hela ryggen och en del av sidorna? Och trycker dit cocosfiber (cocohusk) och då ser det ut som på bilden?
Jag blandade flytande Latex och ogödslad torv, kommer inte ihåg blandningsförhållandet nu, men både TobiasP och Frogfarm använder det fortfarande och vet säkert. Fäster utmärkt direkt på glas och fungerar bra -ett tag. Problemet i längden är att det är nästan omöjligt att inte riva med sig bitar av bakgrunden när man rensar bland växterna. Rötter som fäst i bakgrunden och som man missar att klippa av drar med sig stycken av den ned. Trots fördelar som ett "naturligt" utseende, insynsskydd, tar minimalt utrymme och ett utmärkt substrat för växter att fästa i skulle jag nog inte använda det igen.RicardH skrev:
Urban - hur gjorde du? Latexsmet som du målade direkt på glas, och sen baddade med torv eller xaximpulver? Vill inte ha något som "bygger" då jag av erfarenhet vet att det inte är någon ide då det hela inte syns när flower is in power så att säga ... Skulle kunna tänka mig ett tunt lager skum av denna eller denna sort under (lägger en film här också ifall någon är intresserad), för att skapa lite struktur, och fästa lite bitar av grenar, men inte mer än så.

Tack för utmärkt redogörelse och vägledande slutsats. Funderar vidare men det låter som man får köpa en massa korkbark igen.UrbanV skrev:Jag blandade flytande Latex och ogödslad torv, kommer inte ihåg blandningsförhållandet nu, men både TobiasP och Frogfarm använder det fortfarande och vet säkert. Fäster utmärkt direkt på glas och fungerar bra -ett tag. Problemet i längden är att det är nästan omöjligt att inte riva med sig bitar av bakgrunden när man rensar bland växterna. Rötter som fäst i bakgrunden och som man missar att klippa av drar med sig stycken av den ned. Trots fördelar som ett "naturligt" utseende, insynsskydd, tar minimalt utrymme och ett utmärkt substrat för växter att fästa i skulle jag nog inte använda det igen.RicardH skrev:
Urban - hur gjorde du? Latexsmet som du målade direkt på glas, och sen baddade med torv eller xaximpulver? Vill inte ha något som "bygger" då jag av erfarenhet vet att det inte är någon ide då det hela inte syns när flower is in power så att säga ... Skulle kunna tänka mig ett tunt lager skum av denna eller denna sort under (lägger en film här också ifall någon är intresserad), för att skapa lite struktur, och fästa lite bitar av grenar, men inte mer än så.