Mat till yngel

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 186
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Mat till yngel

Inlägg av emanuelkarl » 15 mar 2021, 17:09

Hej!

Vad använder ni för mat till era yngel? Gärna mer specifik beskrivning än "fiskmat". Jag upptäckte azureusägg som kommit riktigt långt i utvecklingen så sent som igår, så långt att de kläcktes idag, och jag har noll koll på olika sorters fiskmat. Funkar de flesta eller är det något särskilt man vill ha? Finns det stora skillnader mellan olika varumärken (jag har ögonfransgeckos och vet att olika märken på CGD har stor skillnad i kvalité)? Åsikter om pellets specialgjorda till just grodyngel (sett på en del tyska sidor, övervägt att beställa när jag ändå köpt annat men aldrig blivit av)? Jag vet att ynglen ligger stilla och absorberar äggvitan i några dagar i början och inte äter annat under den tiden, men ungefär hur länge? Kan jag räkna med en dag eller en vecka?

//Emanuel
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 186
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Mat till yngel

Inlägg av emanuelkarl » 16 mar 2021, 20:10

Ingen som har några svar att dela med sig av?
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Mat till yngel

Inlägg av FrankD » 16 mar 2021, 20:12

Svarar när jag hunnit kolla vad det heter jag har.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4754
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 176 gånger
Blivit gillad: 574 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Mat till yngel

Inlägg av FrankD » 16 mar 2021, 22:29

När de har kläckts på riktigt och ser ut som riktiga yngel som målmedvetet kan röra sig börjar jag mata väldigt försiktigt. Jag använder det du ser i bilden, som har noggranna uppgifter om näringsvärden på baksidan, men andra kör med andra sorters fiskfoder och det funkar också. Mina Ranitomeyayngel behöver bara 5–7 av de pyttesmå kornen varannan dag, så foderburken håller en evighet och förvaras i kylskåpet. Det känns som om det är väldigt lite foder de får men de växer mycket bra och vattnet blir inte grumligt. Dendrobatesyngel äter mer, men det är lätt att prova sig fram. Börja försiktigt och öka långsamt för att känna av punkten där det blir mer än vad de klarar av att äta (vattenkvaliteten blir sämre). Det är inga problem om de får lite mindre än vad de skulle kunna få i sig. De kanske växer lite långsammare, men det är ju ingen sprinttävling. Rent allmänt finns det ganska mycket utrymme åt båda håll. Ynglen klarar sig också med lite för mycket foder och i grumligt vatten.

IMG_2289.jpg

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 186
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Mat till yngel

Inlägg av emanuelkarl » 20 mar 2021, 15:12

Hej igen!

För att vara på den säkra sidan åkte jag och köpte något lättillgängligt för att ha en nödlösning då jag inte litade på posten för att få hem något till mig snabbt nog. Det enda som jag kunde få tag på i lokala Arken Zoo var SUPERViT mini granulat. Någon som prövat detta? Tror ni att jag kan föda upp dem helt på detta tills de lämnar vattnet eller tycker ni jag borde beställa något annat också och bara ha detta som nödlösning? Antagligen är ju variation bäst men känns lite överdrivet att ha massa burkar till två yngel så om jag kan håller jag mig gärna till detta. Jag har läst på baksidan och försökte jämföra det med innehållet jag googlade upp på Dr. Bassleer och tyckte det såg någorlunda likt ut, men har ingen bra koll på det
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

BengtO
Ordförande
Ordförande
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 feb 2008, 13:03
Började med grodor år: 1986
Ort: Stockholm
Har gillat: 45 gånger
Blivit gillad: 194 gånger
Grodor Arter/varianter: 32
Växter till salu: 0

Re: Mat till yngel

Inlägg av BengtO » 20 mar 2021, 17:08

Känner inte till det du köpt. Det Frank har är säkert bra. Det funkar utmärkt till fisk iaf. Min erfarenhet är att ynglen inte är särskilt kräsna. Jag använder uteslutande tetra min granulat.

Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 913
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 247 gånger
Blivit gillad: 157 gånger
Grodor Arter/varianter: 5
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Mat till yngel

Inlägg av Jolo » 20 mar 2021, 17:48

Hej Emanuel
Kul att se dig på årsmötet idag.
Jag har med framgång använt Repashy Soilent Green under några år. Det är ett pulver man kokar till en slags gelé. Jag brukar frysa in och skära ur mindre bitar när jag matar ynglen. Hade tidigare problem med övermatning och att vattnet hos ynglen blev snabbt dåligt. Men fått ett mycket bättre resultat med detta.
/ Johan

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 186
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 31 gånger
Blivit gillad: 54 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Mat till yngel

Inlägg av emanuelkarl » 20 mar 2021, 19:56

BengtO skrev:
20 mar 2021, 17:08
Känner inte till det du köpt. Det Frank har är säkert bra. Det funkar utmärkt till fisk iaf. Min erfarenhet är att ynglen inte är särskilt kräsna. Jag använder uteslutande tetra min granulat.
Tack för feedback. Får se vad jag gör, tror jag börjar med denna och ser ifall jag köper någon annan i framtiden så de får lite variation, så jag är lite garderad.
Jolo skrev:
20 mar 2021, 17:48
Hej Emanuel
Kul att se dig på årsmötet idag.
Jag har med framgång använt Repashy Soilent Green under några år. Det är ett pulver man kokar till en slags gelé. Jag brukar frysa in och skära ur mindre bitar när jag matar ynglen. Hade tidigare problem med övermatning och att vattnet hos ynglen blev snabbt dåligt. Men fått ett mycket bättre resultat med detta.
Hej!
Tack detsamma, var väldigt trevligt att få se lite ansikten, var ju ett tag sedan det var groddag.
Jag har sett folk använda den också, och tycker den ser rätt bra ut. Problemet för mig tror jag hade varit att det hade varit löjligt att ta upp en bit till två yngel som motsvarar ett tiotal sånna där korn (eller vad de nu äter) per yngel, men jag kanske har helt fel på den punkten.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Malf
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 aug 2019, 22:58
Började med grodor år: 2019
Ort: Helsingborg
Har gillat: 5 gånger
Grodor Arter/varianter: 12
Växter till salu: 0

Re: Mat till yngel

Inlägg av Malf » 09 apr 2021, 13:04

Jag har kört med denna, superenkel att använda!

https://www.herperschoise.se/product.ht ... ory_id=120

Användarvisningsbild
tegnér
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 28 aug 2008, 14:50
Började med grodor år: 2008
Ort: Uppsala
Har gillat: 36 gånger
Blivit gillad: 27 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Mat till yngel

Inlägg av tegnér » 20 apr 2021, 12:53

Malf skrev:
09 apr 2021, 13:04
Jag har kört med denna, superenkel att använda!

https://www.herperschoise.se/product.ht ... ory_id=120
Jag kör med samma till mina glasgrodor, funkar klockrent.

Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster