Haft akvarium hela mitt liv och vet precis hur lätt det hela har en tendens att eskalera. 1 burk blir till 4 osv. Så ser fram emot detta,
Aldrig ägt ett terrarium tidigare men alltid gillat att skapa och bygga saker. Så jag tänkte jag prövar, litet terrarium, färgglad groda, kan väl inte gå fel när man lägger fram idén för frun.
Frun drog direkt efter andan och jag var redan påväg att ducka för eldsflammorna, men vart räddad av grabbens glädjetjut i sista stund.
Grejer inhandlades under en 4 månadersperiod dvs. Livet kom i mellan och installationen växte sakta fram.
Så åkte jag och grabben till albamässan i norrköping för att se utbudet på grodor. Väl där så pröjsade vi vipbiljetter för att vi skulle komma in tidigare då vi bara kunde vara på mässan
ett kort tag. (Alla som har barn vet exakt hur mycket aktiviteter som ska tyckas in under helgerna)
Väl inne på mässan så bestämde vi först att vi snabbt skulle skanna av läget efter pilgift och började vid bordet ”ormar och sånt”. Där såg vi några leucemelas, som länge legat högt på vår debutlista. Speciellt 2-3st var riktigt snygga. Jag sa till grabben att det kan ju finnas några som är ännu finare. Motvilligt gick grabben med på min girighets rundvandring. Vi hittade självklart inte några mer pilgift och när vi kom tillbaka så upptäckte vi en snubbe som just hade plockat ut de grodorna som jag tycke var supersnygga. (Du lär ju finnas på detta forum, så nu fick jag in det sticket i sidan
Men man såg på grabben att besvikelsen var stor och bilresan hem fick kompenseras med glass och tilltug längst vägen. Visste inte att det kunde bli så dyrt att åka på mässa.
Så jag föreslog att vi skulle åka till Magnus Herpets choice i uppsala nästa dag för att se om de har några leucemelas där.
Väl där så slutade det med att vi köpte 3 st leucemelas eller egentligen 2st men i slutsekunderna så slängde grabben i en med clowteckning. ”Han” döptes senare till skriket!! Ni kommer förstå varför…. Dessa små grodor vart en succe för hela familjen och drakens eld har nu slocknat, men den tändes rätt fort när jag sa att det var 2 arter till som man ville ha men de måste ju självklart gå i egna terrarium.
Tack!
Mvh Göran