Har tänkt att ge mig in i hobbyn.
Pilgiftsgroder har sedan länge intresserat mig.
Nu har jag ödlor Phelsumas Robertmertensi vilket underlättar då jag redan föder upp flugor och har färdiga terrarium med utrustning.
Först hade jag tänkt skaffa någon av de mindre varianterna, men nu börjar det luta åt D. Tinctorius
Frugan (och jag) vill gärna ha de lite mer färgglada och har spanat in dessa
https://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=83
De är inte ”bara” blå utan är gula på huvudet, vad kallas den sorten?
Har sett dem i butik, men skulle gärna vilja köpa från en seriös privat uppfödare
Hur mycket flugor äter en groda. idag har jag produktion till 15 flugor varannan dag till ödlorna och vill veta hur mycket jag bör skala upp produktionen
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Dendrobates tinctorius
-
- Började med grodor år: 2024
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 3 gånger
- emanuelkarl
- Styrelse
- Började med grodor år: 2019
- Har gett tack: 41 gånger
- Har fått tack: 110 gånger
Re: Dendrobates tinctorius
Tinctorius är riktigt glupska så det behövs en del flugor. Särskilt när de håller på och växer är det viktigt att mata ordentligt och ganska ofta (när de sedan är fullvuxna och tjocka behöver de inte ha mat riktigt lika ofta). Bättre att ha för många flugor i början än för få, så om jag började med ett par tinctorius hade jag satsat på att sätta iallafall två kulturer per gång, även om du kanske sedan kommer fram till att en kultur skulle räcka. Det beror lite på hur bra flugproduktion du har i dem. Mina kulturer producerar väldigt mycket flugor, och om dina bara producerar 15 varannan dag behövs det definitivt många fler kulturer.
Den på bilden är antagligen en Dendrobates tinctorius Nominat. Tror den har sitt ursprung i Franska Guyana om jag inte missminner mig. Vågar inte säga om det är samma groda som säljs som Kaw Mountain ibland (är man inte hundra procent säker på att de är samma så bör de hållas isär) men de är iallafall mycket lika så du borde bli nöjd med vilken som av dem.
Just Nominat känner jag faktiskt inte till någon som föder upp i Sverige i dagsläget, även om den tidigare verkar ha varit relativt vanlig som jag förstått det. Vet några som äger den men vet inte om de har dragit upp småttingar på länge. Ibland blir det bara inte av att någon drar upp småttingar på en viss art på ett tag, eftersom det är en del jobb att dra upp små tinctorius (många flugkulturer...).
Du har helt rätt i att köpa från privatpersoner istället för butik (enda butiken jag möjligtvis hade övervägt att köpa grodor av hade varit CyberZoo, som sticker ut i mängden som en av de få seriösa). Detta gäller särskilt om butiken inte vet något om lokaliteten (vissa arter, t.ex. D. leucomelas, säljs ju sällan med lokalitetsnamn och då är det ju inget problem, men jag hade aldrig köpt en lustig tinctorius utan lokalitetsnamn om det inte var helt uppenbart vad det var för någon) eller om du inte får papper på dem. Just Nominat kan du dock få leta efter ett tag. Får du tag i några vore det kul om du drog upp lite småttingar.
En liknande lokalitet är Brazil. Den har ju inte samma mönster men den är iallafall både blå och gul. Jag tänker inte outa massa uppfödare som inte bett om det i denna tråden, men det brukar dyka upp ungar av Brazil någorlunda regelbundet och lägger du ut en köpesannons blir du säkert kontaktad av antingen någon som har några att sälja eller någon som har ungdjur på G och kan ge en statusuppdatering. Köpesannons kan ju även ge napp för Nominat om någon sitter på ett par som de tröttnat på eller liknande.
Fler kul tinctorius-lokaliteter som cirkulerat på svenska marknaden de senaste åren är bland annat:
Citronella
Azureus
Green Sipaliwini
Oyapock
Table Mountain
Alanis
Patricia
Robertus
Tumucumaque
Under "artbeskrivningar" kan du faktiskt se en lista på majoriteten av alla lokaliteter som finns i hobbyn. Du måste dock klicka på var och en för att kunna se bilder på dem (det är lite mindre överblickligt än Grodinventeringen, som vi har behövt ta bort för att kunna uppdatera forumet, var):
https://pilgift.se/viewforum.php?f=82
Den på bilden är antagligen en Dendrobates tinctorius Nominat. Tror den har sitt ursprung i Franska Guyana om jag inte missminner mig. Vågar inte säga om det är samma groda som säljs som Kaw Mountain ibland (är man inte hundra procent säker på att de är samma så bör de hållas isär) men de är iallafall mycket lika så du borde bli nöjd med vilken som av dem.
Just Nominat känner jag faktiskt inte till någon som föder upp i Sverige i dagsläget, även om den tidigare verkar ha varit relativt vanlig som jag förstått det. Vet några som äger den men vet inte om de har dragit upp småttingar på länge. Ibland blir det bara inte av att någon drar upp småttingar på en viss art på ett tag, eftersom det är en del jobb att dra upp små tinctorius (många flugkulturer...).
Du har helt rätt i att köpa från privatpersoner istället för butik (enda butiken jag möjligtvis hade övervägt att köpa grodor av hade varit CyberZoo, som sticker ut i mängden som en av de få seriösa). Detta gäller särskilt om butiken inte vet något om lokaliteten (vissa arter, t.ex. D. leucomelas, säljs ju sällan med lokalitetsnamn och då är det ju inget problem, men jag hade aldrig köpt en lustig tinctorius utan lokalitetsnamn om det inte var helt uppenbart vad det var för någon) eller om du inte får papper på dem. Just Nominat kan du dock få leta efter ett tag. Får du tag i några vore det kul om du drog upp lite småttingar.
En liknande lokalitet är Brazil. Den har ju inte samma mönster men den är iallafall både blå och gul. Jag tänker inte outa massa uppfödare som inte bett om det i denna tråden, men det brukar dyka upp ungar av Brazil någorlunda regelbundet och lägger du ut en köpesannons blir du säkert kontaktad av antingen någon som har några att sälja eller någon som har ungdjur på G och kan ge en statusuppdatering. Köpesannons kan ju även ge napp för Nominat om någon sitter på ett par som de tröttnat på eller liknande.
Fler kul tinctorius-lokaliteter som cirkulerat på svenska marknaden de senaste åren är bland annat:
Citronella
Azureus
Green Sipaliwini
Oyapock
Table Mountain
Alanis
Patricia
Robertus
Tumucumaque
Under "artbeskrivningar" kan du faktiskt se en lista på majoriteten av alla lokaliteter som finns i hobbyn. Du måste dock klicka på var och en för att kunna se bilder på dem (det är lite mindre överblickligt än Grodinventeringen, som vi har behövt ta bort för att kunna uppdatera forumet, var):
https://pilgift.se/viewforum.php?f=82
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials
Jag håller D. tinctorius Azureus, D. leucomelas Guyana Banded, P. vittatus, E. anthonyi Rio Daule/Göteborg, O. pumilio Punta Laurel, R. variabilis Franska Guyana, R. reticulata och R. sirensis Contamana. Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko, jungfrugeckor och några fågelspindlar.
Jag håller D. tinctorius Azureus, D. leucomelas Guyana Banded, P. vittatus, E. anthonyi Rio Daule/Göteborg, O. pumilio Punta Laurel, R. variabilis Franska Guyana, R. reticulata och R. sirensis Contamana. Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko, jungfrugeckor och några fågelspindlar.
-
Tack för ett utförligt svar.
Butiken som hade de grodor jag spanat in, svarade att lokaliteten var att de var uppfödda i fångenskap men ursprungligen från sydamerika, så de bekräftar min tes att det är bättre att köpa grodor från någon inom hobbyn.
Jag ska läsa på lite mer, men sen får jag lägga upp en köpes annons.
Butiken som hade de grodor jag spanat in, svarade att lokaliteten var att de var uppfödda i fångenskap men ursprungligen från sydamerika, så de bekräftar min tes att det är bättre att köpa grodor från någon inom hobbyn.
- emanuelkarl
- Styrelse
- Började med grodor år: 2019
- Har gett tack: 41 gånger
- Har fått tack: 110 gånger
Hmm, det måste vara det minst användbara svaret man kunde ha fått. Skulle inte förvåna mig om de saknar papper och kostar dubbelt så mycket som de skulle gjort direkt från uppfödaren. Du gör helt klart rätt i att leta vidare!ChristianHa skrev: 04 nov 2024, 19:30 Tack för ett utförligt svar.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
-
- Började med grodor år: 2023
- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 15 gånger
- Kontakt:
Kommer sälja en del Tinctorius Azureus i Stockholm i December om det är intressant?
Riktigt härliga, modiga grodor
Riktigt härliga, modiga grodor
-
Det kan vara intressant!Azul Oso skrev: 17 nov 2024, 11:59 Kommer sälja en del Tinctorius Azureus i Stockholm i December om det är intressant?
Riktigt härliga, modiga grodor![]()
Nu har dock sonen lagt sig i och önskar Dendrobates leucomelas och själv var jag tvungen att använda det ordningjorda terriariet till phelsuma bäbisar.
Så nu börjar en ny övertalningskampanj mot frugan att vi ska ha ett terrarium till.
Men värre problem kan man ha och om tomten kommer med ett terrarium till är ju inget jag rår på