Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Emanuels grodor

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
emanuelkarl
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2019
Har gett tack: 47 gånger
Har fått tack: 141 gånger

Re: Emanuels grodor

Inlägg av emanuelkarl »

Skärmavbild 2025-07-12 kl. 22.23.53.png
Hemma hos Dendrobates leucomelas Guyana Banded.

Vill du plantera ett sånt här terrarium du också? Då tycker jag att du ska kolla in min annons på terrarieväxter som jag lade ut härom dagen ;)
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Jag håller D. tinctorius Azureus, D. leucomelas Guyana Banded, P. vittatus, E. anthonyi Rio Daule/Göteborg, O. pumilio Punta Laurel, R. variabilis Franska Guyana, R. reticulata och R. sirensis Contamana. Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko, jungfrugeckor och några fågelspindlar.
Användarvisningsbild
emanuelkarl
Styrelse
Styrelse

Inlägg av emanuelkarl »

IMG_7155.jpeg
Ni kan föreställa er hjärtattacken jag fick när jag läste detta inlägget i Boappa (bostadsrättsföreningens app). Jag flyttade in ju i oktober så jag blev riktigt nervös…

Men, hon som skrev det bor inte ens i samma byggnad som mig så det bör inte vara mitt fel, utan snarare ett tidsmässigt sammanträffande. Men lite fler bananflugefällor i lägenheten ska jag sätta ut nu ändå. Har också ett icke bananflugetätt terrarium som jag borde få tummen ur att göra något åt
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:

Jag håller D. tinctorius Azureus, D. leucomelas Guyana Banded, P. vittatus, E. anthonyi Rio Daule/Göteborg, O. pumilio Punta Laurel, R. variabilis Franska Guyana, R. reticulata och R. sirensis Contamana. Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko, jungfrugeckor och några fågelspindlar.
janne a
Började med grodor år: 2023
Har gett tack: 57 gånger
Har fått tack: 20 gånger

Inlägg av janne a »

kan ana paranoian du upplevde där ett tag 😮 :D
vad kör du för recept på flugfällorna?
Användarvisningsbild
emanuelkarl
Styrelse
Styrelse

Inlägg av emanuelkarl »

janne a skrev: 20 dec 2025, 23:13 kan ana paranoian du upplevde där ett tag 😮 :D
vad kör du för recept på flugfällorna?
Ingen aning, tips mottages. Har väl läst igenom huvudförslagen som cirkulerar (vinäger och diskmedel, en skvätt öl m.m.)

Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 317 gånger
Har fått tack: 184 gånger
Kontakt:

Inlägg av Jolo »

emanuelkarl skrev: 20 dec 2025, 20:20
Ni kan föreställa er hjärtattacken jag fick när jag läste detta inlägget i Boappa (bostadsrättsföreningens app). Jag flyttade in ju i oktober så jag blev riktigt nervös…

:lol: :lol: :lol:
Förstår det, mardröm om en sprider flugorna till grannarna. Men är ju bara fråga om de flyger eller inte. Du kan ju svära dig fri från alla flugor som flyger iallafall. :D
/ Johan
Användarvisningsbild
emanuelkarl
Styrelse
Styrelse

Inlägg av emanuelkarl »

:oops:
Jolo skrev: 21 dec 2025, 19:49
emanuelkarl skrev: 20 dec 2025, 20:20

:lol: :lol: :lol:
Förstår det, mardröm om en sprider flugorna till grannarna. Men är ju bara fråga om de flyger eller inte. Du kan ju svära dig fri från alla flugor som flyger iallafall. :D
Vore dock en såkallad ”self report” om man ställde denna frågan och det visade sig att de nu var icke flygande... Ska jag sprida flugor i grannskapet vill jag iallafall komma undan med det. Men det är ju som sagt ett annat hus som tur är och ingen av de andra 200 personerna som läst verkar ha samma problem.

Mina pengar är på att det är sorgmygg det är frågan om och att de är i blomkrukor som de förökar sig. För personen verkade noga med att ta ut det organiska och spolade regelbundet ättika och annat sånt i avloppet.

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 182 gånger
Har fått tack: 640 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Ja, sorgmygg är mycket mer sannolikt, och de flesta kan inte hålla isår dem. De liknar ju varandra ungefär lika mycket som elefanter och flodhästar. :D
janne a
Började med grodor år: 2023
Har gett tack: 57 gånger

Inlägg av janne a »

om det inte trots allt bor en frogger i grann-kåken :)
Dogge
Började med grodor år: 1987
Har gett tack: 21 gånger

Inlägg av Dogge »

Jag brukar lägga till en droppe diskmedel i flugfällorna så drunknar de pga minskad ytspänning.
Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"