Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Trä, Ett Beroendeproblematik?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Lurker
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 3 gånger

Trä, Ett Beroendeproblematik?

Inlägg av Lurker »

Hej på er 🙂

Hur många av er här får lite oro i kroppen om ni inte ”passar på” när ni ser en snygg gren, bit av en stock eller gren när ni ser en?

Igår så blev det ett gäng äggmackor, termos med kaffe och jag strosade runt i skogen vid Änggårdsbergen och letade dvs trä jag som kan använda i framtida burkar.
Var ute i nästan 8 timmar och hittade några riktigt fina bitar som säkerligen hade kostat 400-800kr i en zoobutik.

Kände mig så himla nöjd när jag kom hem med en 90liter ryggsäck och en stor Ikea bärkasse full med trä 😃

Hur kommer detta sluta? 🤣

Hoppas ni alla har en fin helg och passar på och njuter av regnskogarna vi har i det fria i vårt vackra land 🙂
Användarvisningsbild
emanuelkarl
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2019
Har gett tack: 50 gånger
Har fått tack: 150 gånger

Re: Trä, Ett Beroendeproblematik?

Inlägg av emanuelkarl »

Lurker skrev: 19 jul 2025, 16:47 Hej på er 🙂

Hur många av er här får lite oro i kroppen om ni inte ”passar på” när ni ser en snygg gren, bit av en stock eller gren när ni ser en?

Igår så blev det ett gäng äggmackor, termos med kaffe och jag strosade runt i skogen vid Änggårdsbergen och letade dvs trä jag som kan använda i framtida burkar.
Var ute i nästan 8 timmar och hittade några riktigt fina bitar som säkerligen hade kostat 400-800kr i en zoobutik.

Kände mig så himla nöjd när jag kom hem med en 90liter ryggsäck och en stor Ikea bärkasse full med trä 😃

Hur kommer detta sluta? 🤣

Hoppas ni alla har en fin helg och passar på och njuter av regnskogarna vi har i det fria i vårt vackra land 🙂
Spännande, har du någon bild på dina fynd?
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Jag håller D. tinctorius Azureus, D. leucomelas Guyana Banded, P. vittatus, E. anthonyi Rio Daule/Göteborg, O. pumilio Punta Laurel, R. variabilis Franska Guyana, R. reticulata och R. sirensis Contamana. Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko, jungfrugeckor och några fågelspindlar.
Lurker
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 3 gånger

Inlägg av Lurker »

Absolut. Jag fixar bilder när jag tvättat dom 😊

Jag var där änggångsbergen sluta, i skogen som går hela vägen till Mölndal.

Finns några fallna träd här och där så jag rekommenderar er alla ta en utflykt dit och strosa.
Kan vara bra att ta med sig ihopfällbar såg om man inte orkar bära hem allt för stora bitar.
Om inte annat är det väldigt fint där med många ställen där folk inte rör sig.
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 327 gånger
Har fått tack: 195 gånger
Kontakt:

Inlägg av Jolo »

Beroende vet jag inte men det är ju alltid bra att samla på sig ett litet lager så man har att välja på när det är dags att sätta upp en ny burk.
Kände helt plötsligt ett behov av att samla på mig bra att ha rötter och grenar. 😁
/ Johan
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"