Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

D. tinctorius Vanessa?

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Lurker
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 3 gånger

D. tinctorius Vanessa?

Inlägg av Lurker »

Hejsan.

Vet ni om D. Tinctorius Vanessa går att få tag här i Sverige?
Om så, vem är det som har dom?

Himla vacker må jag säga 🙂
Användarvisningsbild
emanuelkarl
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2019
Har gett tack: 47 gånger
Har fått tack: 141 gånger

Re: D. tinctorius Vanessa?

Inlägg av emanuelkarl »

Lurker skrev: 16 jul 2025, 20:06 Hejsan.

Vet ni om D. Tinctorius Vanessa går att få tag här i Sverige?
Om så, vem är det som har dom?

Himla vacker må jag säga 🙂
Powder Blue har jag sett emellanåt (även om ingen verkar dra upp många eller ofta) men aldrig sett Vanessa i Sverige (vet inte ens om den finns i EU).

I allmänhet väldigt ont om tinctorius i Sverige nu tycker jag det verkar som, förutom just de lokaliteter som regelbundet odlas av en trevlig herre i Ö-vik ;) (och kanske 2 eller möjligen 3 lokaliteter till som dykt upp ibland). Vore kul om folk som äger några andra lokaliteter försöker dra upp nåt dussin per år. Finns många lokaliteter som verkar ha varit mycket vanliga innan men som jag aldrig sett till salu i landet senaste 5 åren (Regina, Nominat (med nåt enstaka undantag), Matecho, Bakhuis, Yellowback m.m.)
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Jag håller D. tinctorius Azureus, D. leucomelas Guyana Banded, P. vittatus, E. anthonyi Rio Daule/Göteborg, O. pumilio Punta Laurel, R. variabilis Franska Guyana, R. reticulata och R. sirensis Contamana. Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko, jungfrugeckor och några fågelspindlar.
Lurker

Inlägg av Lurker »

Tackar för ditt svar Emanuel.
Kanske är tinctorius jag får snöa in på när jag väl fått hem och fixat med alla mina burkar så jag kan bidra lite här på västkusten.
Vissa powder blue är ju väldigt vagt blå o nästan vita.
Kanske är det jag får försöka hitta.

Är det som så att ni åker ner till tyskland i en grupp nångång då och då för att tar med grodor hem?
Användarvisningsbild
emanuelkarl
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2019
Har gett tack: 47 gånger
Har fått tack: 141 gånger

Inlägg av emanuelkarl »

Verkar som att Vanessa är någon slags ”undervariant” till Awarape. Tolkar det som att det är tre varianter (Vanessa, Gianni och Gabriella) som alla egentligen tillhör Awarape, som är ganska variabel (typ ungefär på samma sätt som Green Sipaliwini kan producera gul och blå avkomma). Tror inte jag själv hade korsat dem utan att vara jädrigt säker på saken men en del verkar anse att man kan det.

Awarape finns iallafall i EU. Hittade den i en tidigare lagerlista på Hobbyzoo Anura (som dock bytt namn nu tror jag) vilket borde betyda att Remy, som ibland kommer på våra groddagar, åtminstone har jobbat med den tidigare. Han kan säkert få tag på den och ta med nästa gång han kommer till Sverige.

Har nog inte arrangerats större samåkningar till Tyskland i föreningen på ett tag, även om enstaka medlemmar åkt dit ibland, men det vore förstås kul att satsa på. Ännu mer kul tror jag vore att besöka holländska groddagen.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Jag håller D. tinctorius Azureus, D. leucomelas Guyana Banded, P. vittatus, E. anthonyi Rio Daule/Göteborg, O. pumilio Punta Laurel, R. variabilis Franska Guyana, R. reticulata och R. sirensis Contamana. Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko, jungfrugeckor och några fågelspindlar.
Lurker

Inlägg av Lurker »

Jag kommer inte korsa nånting Emanuel så ingen fara 🙂

Ahh tackar tackar ”gubben”!
Du har ju helt klart koll på det mesta
Lär mig mycket och är dig tacksam för dina svar 🙂

Brukade ta tåget ner till Köln och Berlin när mina syskon bodde där och Holland är ju inte långt ifrån.
Tog inte så där jättelång tid och vidare dyrt var det heller inte så jag hoppas du och Douglas och några andra kan planera en utflykt och man i samma veva kan besöka lite uppfödare lr liknande nångång i framtiden.

Hade ju vart jäkligt kul! 😀

Tack än en gång Emanuel!
Dogge
Började med grodor år: 1987
Har gett tack: 21 gånger
Har fått tack: 20 gånger

Inlägg av Dogge »

Jag hade tänkt att åka till groddagen i Holland till hösten men det krockade med svågerns 50-årsdag...

Kommer nog att åka till våren.

Kent i Ö-vik har en massa tinctorius, jag hade nog kollat med honom först.
Lurker

Inlägg av Lurker »

Vi får försöka planera så kan va ett litet gäng tycker jag :)

Va heter Kent här på forumet?

Tack för ditt svar Douglas 😊
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 182 gånger
Har fått tack: 640 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Lurker skrev: 19 jul 2025, 16:29 Va heter Kent här på forumet?
Han heter Hibbe.
Lurker

Inlägg av Lurker »

Tackar!
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"