Vad fick ni med er hem från höstens groddag i Göteborg?
Jag vill börja med att tacka alla för en otroligt härlig groddag. Väldigt bra uppslutning och bra tryck i lokalen med många härliga människor att prata med. Jag tyckte också att utbudet var bland de bästa vi haft på länge, trots att vi inte hade någon internationell försäljare på plats. Också många som stannade på föredraget och även rätt många som hängde med på grodhäng efteråt (först hemma hos mig och sedan på grekisk restaurang). Detta föreningshänget får hobbyn att handla om mer än att bara samla på grodor och är helt klart ett stort skäl till att jag har varit så engagerad som har har varit; efter varje groddag blir man lika peppad på att fixa och dona i sina terrarium när man kommer hem.
Men men, jag får väl svara på min egen fråga också. Jag fick med mig, håll i hatten nu:
2 R. imitator Varadero (ny art för mig!) från Bengt
2 R. sirensis Contamana (komplettering, förhoppningsvis hanar) från Jonas
1 R. reticulata (kompletterig, förhoppningsvis hona) som smög med när norrlänningarna hämtade grodor i Uppsala på vägen
Hoppstjärtar från Calle
Humata tyermanii från Frank
Neoregelia sp. från Calle
Bulbophyllum nånting från Frank
Stora bananflugor från Liv
Sålde 20 av 22 grodor jag hade med mig (och om det inte vore för att jag ville spara två av vittatusarna till mig själv hade det till och med blivit 22/22 vilket nog vore rekord i andel sålda grodor för ett så högt antal medtagna). Sen blev jag av med alla småterrarium och alla växter jag hade med mig också så verkligen hela bordet tömdes, till min förtjusning (dock tvek om det räknas när man krängde sista 8 växterna asbilligt som bulk deal)
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Groddag - Vad köptes?
- emanuelkarl
- Styrelse

- Började med grodor år: 2019
- Har gett tack: 50 gånger
- Har fått tack: 150 gånger
Groddag - Vad köptes?
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials
Jag håller D. tinctorius Azureus, D. leucomelas Guyana Banded, P. vittatus, E. anthonyi Rio Daule/Göteborg, O. pumilio Punta Laurel, R. variabilis Franska Guyana, R. reticulata och R. sirensis Contamana. Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko, jungfrugeckor och några fågelspindlar.
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials
Jag håller D. tinctorius Azureus, D. leucomelas Guyana Banded, P. vittatus, E. anthonyi Rio Daule/Göteborg, O. pumilio Punta Laurel, R. variabilis Franska Guyana, R. reticulata och R. sirensis Contamana. Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko, jungfrugeckor och några fågelspindlar.
-
Lutt
- Började med grodor år: 2016
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Re: Groddag - Vad köptes?
Jag fick med mig 3st Ranitomeya fantastica "true nominal" från Bengt för att komplettera det jag redan har. Sedan blev det 3st bromelior från Per. Jag var ju och hjälpte till med Wetterstadens Tropiska under dagen som den eviga praktikanten. När vi packade upp varorna/djuren i butiken så hade vi även med lite orkidéer från Mikael som såldes under dagen. Så jag köpte 2st orkidéer av han, det borde räknas som köp från groddagen.
Tack för en trevlig mässa. Alltid roligt att prata grodor med folk.
Tack för en trevlig mässa. Alltid roligt att prata grodor med folk.
-
CalleE
- Styrelse

- Började med grodor år: 1985
- Har gett tack: 68 gånger
- Har fått tack: 23 gånger
Jättebra arrangemang och kul med mycket folk. Fick med mig vitaminer och tumucumaque hem.
Och bromeliorna jag hade är ’Fireball’ @emanuel
Och bromeliorna jag hade är ’Fireball’ @emanuel
-
bobby6
- Började med grodor år: 2023
- Har gett tack: 8 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Jag fick med mig;
3st Ranitomeya fantastica "true nominal" från Bengt
Bulbophyllum falcatum från Orkidé-Mikael
Marcgravia umbellata från Frank
Elaphoglossum peltatum från Jolo
Vitaminer och diverse bra grejjer från Wetterstadens
Stort tack till alla som var där, det var väldigt trevligt.
Och ett extra tack till Wetterstadens Tropiska för att jag fick låna deras mobil-laddare. Kungligt!
3st Ranitomeya fantastica "true nominal" från Bengt
Bulbophyllum falcatum från Orkidé-Mikael
Marcgravia umbellata från Frank
Elaphoglossum peltatum från Jolo
Vitaminer och diverse bra grejjer från Wetterstadens
Stort tack till alla som var där, det var väldigt trevligt.
Och ett extra tack till Wetterstadens Tropiska för att jag fick låna deras mobil-laddare. Kungligt!
- Jolo
- Ordförande

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 326 gånger
- Har fått tack: 193 gånger
- Kontakt:
Stod länge och brottades med mina inre köp demoner inför det stora utbudet men lyckades hålla dem i schack och kom endast hem med 2 st R. summersi 'Reticulated' från Jörgen.
/ Johan
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Sent om sider, men jag väntade tills jag kunde ta ett kort.
Fick med mig några grodor: 2 E. mysteriosus från Jolo för att få fart på gruppen (nu håller jag tummarna), 1 O. pumilio Bastimentos från Bengt som jag hoppas vara en hona (nu håller jag tummarna) som kan ta platsen för min avlidna gamla dam och ett gäng på 4 P. vittatus från Emanuel eftersom det är en groda som jag inte kan vara utan.
Sedan fick jag lite oväntat med mig en stor och fin göteborgska rot som igår fick sin plats i mitt gamla bygge efter att jag hade rivit ut en ton med växter. Passar som om de som gav
den till mig hade vetat måtten.
Fick med mig några grodor: 2 E. mysteriosus från Jolo för att få fart på gruppen (nu håller jag tummarna), 1 O. pumilio Bastimentos från Bengt som jag hoppas vara en hona (nu håller jag tummarna) som kan ta platsen för min avlidna gamla dam och ett gäng på 4 P. vittatus från Emanuel eftersom det är en groda som jag inte kan vara utan.
Sedan fick jag lite oväntat med mig en stor och fin göteborgska rot som igår fick sin plats i mitt gamla bygge efter att jag hade rivit ut en ton med växter. Passar som om de som gav
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Härligt att se. Det suger i tarmen.
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt: