Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Xaxim eller Epiweb

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Jonny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 7 gånger

Re: Xaxim eller Epiweb

Inlägg av Jonny »

heba skrev:UllavL - Av bilderna att döma så ser dessa 2 material ganska lika ut - eller har jag helt fel? Jag har sett Xaxim IRL men inte Epiweb... Likaså verkar påväxten vara lika, ja, nu blev det inte lättare ;)

Jonny - jag har till ett annat terrarium gjort en fogskumsbakgrund med hygrolon (har dock inte monterat eller använt det) och tycker att materialet i sig är ok, men bakgrunden "bygger" mycket på djupet. Att montera Hygrolonet på en tunn frigolitskiva eller liknande tror jag skulle se tokigt ut.
Har iallafall en del bitar hygrolon kvar som jag ska prova att göra något annat kul med, för jag håller med dig (trots att jag inte testat materialet) att det är bra och lättjobbat.
Jag förstår vad du menar och håller med. Men man kan ju få det ganska tunt om man vill. Man kan ju karvar ur rejält med fogskum så bygger det inte så mycket. Problemen med epiweb som jag ser det är att bakgrunden blir lite väl platt och att det torkar ur på tok för snabbt.

Men, ska jag säga, jag planerar att göra om ett av mina terrarium snart och då har jag tänkt att använda latex/torv-blandningen som det tipsas om på frogfarm. Orsakerna till det har dock inte att göra med hygrolonet på något vis, för det är jag nöjd med :)

De där andra grejerna som du ska göra med hygrolonet får du gärna visa upp här, finns massvis med roliga användningsområden!

Mvh Jonny
heba
Började med grodor år: 2014

Inlägg av heba »

Jag fortsätter i den här tråden.
Jag undrar om man kan limma på Xaximet t.ex sätta korkbark ovanpå s.a.s, eller sätter man antingen eller, direkt på glaset?
Användarvisningsbild
UllavL
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2013
Har fått tack: 21 gånger

Inlägg av UllavL »

Skulle tro att det går men ser inte riktigt anledningen?
heba

Inlägg av heba »

UllavL skrev:Skulle tro att det går men ser inte riktigt anledningen?
Min tanke är inte att täcka bakgrunden med bark utan anledningen skulle vara att t.ex få upp monterade växter.
Om man har Xaximbakgund - hur monterar man växterna?
En annan fråga, hur delar man xaximplattor - såg, kniv? Jag har aldrig hållit i en xaximplatta (bara sett en) så jag vet inte hur materialet känns ;)
Jag har iallafall beställt plattor nu så det blir till att "learning by doing" :)
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

Använder tandpetare eller grillspetspinnar att montera växterna på både xaxim,korkbark,epiweb. Så när växterna har slagit rot så är pinnen oftast nära att återgå till modernatur och försvinner efter ett tag.
På rötter använder jag antingen fiskelina eller rostfri tråd. Fast dessa måste man ju ta bort när växten slagit rot.
Angående xaxim så är dom ju oftast kapade i skivor så det är bara att limma fast annars får man väl såga med någon fintandad såg eller en bandsåg. Brukar silikona fast korkbarken på glaset sen fylla med fogskum(för ökad gömställe så struntar man i detta steg). Sen på med xaxim plattor eller dylikt runt om och fixar skarven mellan korkbarken och skivorna med silikon och xaximskrot/strö.
Användarvisningsbild
PatrikNo
Började med grodor år: 2012
Har gett tack: 94 gånger
Har fått tack: 34 gånger
Kontakt:

Inlägg av PatrikNo »

Jag har skurit xaxim med morakniv och fungerat bra.
/Patrik
heba

Inlägg av heba »

Tack för svaren!
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"