Jag läste någonstans att ha silikona fast plexiglas och vatten på en sidan kommer att börja läcka med tiden. Plexiglaset kommer att förändras. Jag har inga personliga erfarenheter eller några andra bevis på att det kommer att hända. Någon annan som kan bättre kanske kan bekräfta eller säga att det är fel.
Silikon och plexi är 2 komponenter som inte vill binda. Oavsett hur mycket man ruggar plexins yta så kommer vatten att söka sig emellan längs plexins yta till sist beroende på förutsättningar.
Ett exempel är plexi akvarium, vilket går att göra i ram-akvarie typ där vatten trycker plexin mot ramen och tätar, ett "helglas" akvarie i plexi och silikon skulle vika sig som ett korthus.
Så det är inte omöjligt...
//Håkan
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Kan tillägga att "plexiglas" (i varje fall de vanligaste sorterna) är fuktkänsligt. Det kommer alltså ganska snabbt att svälla på den våta sidan och därmed deformeras något (precis som trä).
/Thomas/
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
kanske skall nämna att mina öar, är vattenfyllda. men jag har ganska låg vattennivå, och mycket leka och jord. så mina växter står ej blött ändå, och marken har gott om torra partier. trots att det står vatten i botten.