Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Naturose och liknande
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Naturose och liknande
Vissa arter tappar ju gärna färgintensiteten, speciellt i röda färger, i fångenskap. I USA verkar det ganska vanligt att skaka flugorna i Astaxanthin-preparat för att grodorna ska behålla/återfå den naturliga, röda färgen.
Är det någon som har egen erfarenhet av Naturose och liknande produkter? Fungerade det och fick ni tag i det i Sverige?
Är det någon som har egen erfarenhet av Naturose och liknande produkter? Fungerade det och fick ni tag i det i Sverige?
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
- jsl
- Kassör

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 53 gånger
Re: Naturose och liknande
Jag satt faktiskt och funderade på precis det du skriver. Jag visste dock inte att man provat det i USA. Vilka arter har man testat på?Simon skrev:Vissa arter tappar ju gärna färgintensiteten, speciellt i röda färger, i fångenskap. I USA verkar det ganska vanligt att skaka flugorna i Astaxanthin-preparat för att grodorna ska behålla/återfå den naturliga, röda färgen.
Astaxanthin borde gå att få tag på. Det används ju flitigt inom akvarievärlden för att förstärka färger.
- max_lindholm
- Tidigare SDS-medlem

En del disskuterats tidigare vid: forum/viewtopic.php?f=3&t=636Simon skrev:Vissa arter tappar ju gärna färgintensiteten, speciellt i röda färger, i fångenskap. I USA verkar det ganska vanligt att skaka flugorna i Astaxanthin-preparat för att grodorna ska behålla/återfå den naturliga, röda färgen.
Själv har jag tillsatt en liten mängd Naturose tillsammans men vitaminerna åt E.anthonyi, och färgen på dessa grodor är iaf som den ska...
Har 4 påsar à ~10gr som jag kan sälja för 5€/påse eller byte mot något trevligt...
Naturose 10g
Astaxanthin 1,5%, Protein 24%, Kolhydrater 38%, Aska 14%, Fett 14%, Fukt 6-9%.
http://www.naturose.com
mvh, Micke
"Frogs have it easy, they can eat what bugs them."
- Simon
- SDS-medlem

Söker man på Naturose på dendroboard får man ganska många träffar.
Vad jag förstår framställs det på Hawaii ur en alg.
Det finns också kalk/vitaminpulver med pigment som "Repashy Calcium plus ICB" som inehåller flera karotenoider.
På sommarhalvåret matar jag mycket med ängsplankton och på hösten tycker jag mina D.pumilio är rödare än såhär på vårvintern (kan man säga det i februari
) Så det verkar saknas vissa pigment i maten vi odlar. Jag har börjat mata mina hoppstjärtar med en blandning innehållande bl.a spirulina, krossade betakarotentabletter och astaxanthinberikad fiskmat för att se om det påverkar något.
Vad jag förstår framställs det på Hawaii ur en alg.
Det finns också kalk/vitaminpulver med pigment som "Repashy Calcium plus ICB" som inehåller flera karotenoider.
På sommarhalvåret matar jag mycket med ängsplankton och på hösten tycker jag mina D.pumilio är rödare än såhär på vårvintern (kan man säga det i februari
Hulteke skrev:
- Simon
- SDS-medlem

Jag tar en påse!max_lindholm skrev:Har 4 påsar à ~10gr som jag kan sälja för 5€/påse eller byte mot något trevligt...Kommer till Stockholm den 13 och kan ta med till träffen vid intresse! Pulvret är mycket drygt...
mvh, Micke
Det ska bli intressant att se om det ger resultat.
Hulteke skrev:
- Carlsson
- Har gett tack: 1 gång
Jag köper gärna en påse av dig, jag också.max_lindholm skrev:Har 4 påsar à ~10gr som jag kan sälja för 5€/påse eller byte mot något trevligt...Kommer till Stockholm den 13 och kan ta med till träffen vid intresse!
/Thomas/
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
- max_lindholm
- Tidigare SDS-medlem

Grattis, du blev en lycklig fyra...;o)Urbanw skrev:Om den fjärde påsen fortfarande finns kvar så tar jag gärna den.
/Urban V.
Ses i Stockholm om ett par veckor!
Om ni hör någon tala som mumintrollet så hittar ni mig säkert...
mvh, Micke
"Frogs have it easy, they can eat what bugs them."
-
T K
- Tidigare SDS-medlem

jag hittade något företag som säljer astaxantin pulver när jag kollade upp det för ett halvår sedan. Det var inte i pulver form men en mortel borde väl lösa det
http://www.linkan.se/
här är mailet jag fick
Ja, vi säljer fortfarande astaxantinprodukt till privatpersoner, tidigarehade vi NatuRose Algmjöl med 1,5 % atstaxantin som vi sålde i 200 gramspåsar men tillverkaren säljer inte längre till djurfoder utan enbart tillhumananvändning där de får ut ett HELT annat pris. Produkten vi har nu är en produkt i flake form som heter AstaPure sominnehåller mer än 3,0% astaxantin, m a o så är den drygt dubbelt såkoncentrerad som NatuRose. P g a koncentrationen har vi valt att lägga denna produkt i 100 g påsar ochbibehålla samma pris som tidigare så man inte betalar mer perastaxantinenhet. Priset är som följer: 387,50 SEK/100 gram + 33 SEK i porto för en förpackning. Totalt 420,50 SEK.Om du är medlem i NCS får du 10% rabatt på produktpriset, (ej påportot).
http://www.linkan.se/
här är mailet jag fick
Ja, vi säljer fortfarande astaxantinprodukt till privatpersoner, tidigarehade vi NatuRose Algmjöl med 1,5 % atstaxantin som vi sålde i 200 gramspåsar men tillverkaren säljer inte längre till djurfoder utan enbart tillhumananvändning där de får ut ett HELT annat pris. Produkten vi har nu är en produkt i flake form som heter AstaPure sominnehåller mer än 3,0% astaxantin, m a o så är den drygt dubbelt såkoncentrerad som NatuRose. P g a koncentrationen har vi valt att lägga denna produkt i 100 g påsar ochbibehålla samma pris som tidigare så man inte betalar mer perastaxantinenhet. Priset är som följer: 387,50 SEK/100 gram + 33 SEK i porto för en förpackning. Totalt 420,50 SEK.Om du är medlem i NCS får du 10% rabatt på produktpriset, (ej påportot).