Om jag förstått rätt så finns det pilgiftgrodor i syd- och mellanamerika. En motsvarande artgrupp finns på Madagaskar men kallas då Mantella.
Frågan är nu hur det ser ut i övriga tropiska områden, afrikas fastland, sydostasien och oceanien.
Finns det motsvarigheter till pilgift/mantella även där?
/Thomas/
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Pilgift? världen runt
- Carlsson
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Pilgift? världen runt
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
-
PelleB
- Styrelse

- Började med grodor år: 1980
- Har gett tack: 19 gånger
- Har fått tack: 79 gånger
Re: Pilgift? världen runt
Det finns iaf en lite groda i asien som heter Micryletta inornata som är lite pilgiftslik i utséendet.
http://www.vncreatures.net/forumpic/M_inornata.jpg
/Pelle
http://www.vncreatures.net/forumpic/M_inornata.jpg
/Pelle
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Det beror på vad som menas med 'motsvarande'. Klättrande grodor finns ju (även i Sverige), Kraftigt giftiga (paddor) finns ju också. Men giftiga klättrande grodor med avanserad yngelvård á lá Dendrobatider finns det inte, så vitt man vet. Men grodorna som grupp är ju väldigt gammal, och alla möjliga varianter har ju utvecklats. Munruvande grodor finns, Pipidernas märkliga yngelkammare på ryggen osv...Carlsson skrev:Om jag förstått rätt så finns det pilgiftgrodor i syd- och mellanamerika. En motsvarande artgrupp finns på Madagaskar men kallas då Mantella.
Frågan är nu hur det ser ut i övriga tropiska områden, afrikas fastland, sydostasien och oceanien.
Finns det motsvarigheter till pilgift/mantella även där?
Färgerna och mönstren är ju en direkt följd av giftigheten, och de flesta andra grodor är ju diskret färgade.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
- Carlsson
Med "motsvarande" menar jag arter som har liknande egenskaper som de vi kallar för pilgift/mantella.
Man tycker ju att det oberoende av varandra borde utvecklats linjer åt ungefärligen samma håll. Klimat, markförhållanden, växtlighet etc inbillar jag mig borde vara ganska lika i alla tropiska områden.
Möjligen är jag lite ovetenskaplig i min fråga men jag har tyvärr inte kunskap nog för att precisera mera.
/Thomas/
Man tycker ju att det oberoende av varandra borde utvecklats linjer åt ungefärligen samma håll. Klimat, markförhållanden, växtlighet etc inbillar jag mig borde vara ganska lika i alla tropiska områden.
Möjligen är jag lite ovetenskaplig i min fråga men jag har tyvärr inte kunskap nog för att precisera mera.
/Thomas/
mvh Thomas
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Så är det förvisso. Och mantellorna är just ett sådant exempel. Självklart kan man förvänta sig något liknande i delar av Asien - vi har inte koll på hela faunan där.Carlsson skrev:Med "motsvarande" menar jag arter som har liknande egenskaper som de vi kallar för pilgift/mantella.
De ekologiska nischerna brukar ju besättas av de typer som passar in. Kängurur i aAustralien ersätter ju hovdjuren; Anolisarna i Sydamerika ersätter ju Kameleonterna osv.
Pilhgiftsgrodornas lycka är ju att dom kan äta insekter (myror) som är giftiga, och sen lagra giftet för sitt eget skydd. Därför kan dom vara dagaktiva (få grodor kan det) och då måste dom signalera sin oåtlighet genom klara färger.
Vackra, lätta (=trampar inte sönder växterna), och dagaktiva (=man störs inte av sång på natten), gör dom till superba terrariedjur. Och sen har dom så intressanta beteenden...
Inte alls!Möjligen är jag lite ovetenskaplig i min fråga...
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
- Carlsson
Man kan alltså konstatera att det borde finnas, eller kanske snarare kan finnas, men att ingen egentligen vet med säkerhet.
Tack för svaret, Lars!
/Thomas/
Tack för svaret, Lars!
/Thomas/
mvh Thomas
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
För inte så länge sedan hittades flera olika nya arter av däggdjur i Vietnam och omgivande länder, TROTS allt det som spreds ut under Vietnamkriget (bomber, napalm, "Agent orange"/avlövningsmedel mm), djungeln är med andra ord minst sagt "tät" i dessa länder, så det skall bli spännande vad som "hittas" där och i övriga Asien framöver.Carlsson skrev:Man kan alltså konstatera att det borde finnas, eller kanske snarare kan finnas, men att ingen egentligen vet med säkerhet.
Tack för svaret, Lars!
/Thomas/
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
-
kasvattaja
/[/quote]
För inte så länge sedan hittades flera olika nya arter av däggdjur i Vietnam och omgivande länder, TROTS allt det som spreds ut under Vietnamkriget (bomber, napalm, "Agent orange"/avlövningsmedel mm), djungeln är med andra ord minst sagt "tät" i dessa länder, så det skall bli spännande vad som "hittas" där och i övriga Asien framöver.[/quote]
Ja bla en fågelätande groda.

För inte så länge sedan hittades flera olika nya arter av däggdjur i Vietnam och omgivande länder, TROTS allt det som spreds ut under Vietnamkriget (bomber, napalm, "Agent orange"/avlövningsmedel mm), djungeln är med andra ord minst sagt "tät" i dessa länder, så det skall bli spännande vad som "hittas" där och i övriga Asien framöver.[/quote]
Ja bla en fågelätande groda.