Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Jag förstår ingenting :)

Frågor och diskussioner om föda och foder.
BosseJugend
Började med grodor år: 2012

Jag förstår ingenting :)

Inlägg av BosseJugend »

Som topic lyder begriper jag ingenting gällande flugkulturer o.s.v.
  • Räcker det med att jag börjar att göra en smet, så ter sig flugorna dit av sig själva eller måste jag ha en "grund" med flugor?

Har hört någonting om genmanipulerade flugor utan vingar, någonting att ha?

Alternativ mat, tex mindre syrsor, fungerar det?
Är tacksam för svar då jag har byggt färdigt mitt terrarium för mina Dendrobates Auratus, och mer eller mindre bara väntar på att kunna hämta grodorna. Men självklart vill jag ha mat till dem färdigt :)
Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 57 gånger

Re: Jag förstår ingenting :)

Inlägg av JMild »

Utan flugor blir det inget rajtan tajtan. Jag började med en köpt kultur och sedan tog jag 20+ av dessa i varje burk. Fungerade finfint.

Det finns flera olika sorter. De genmanipulerade har oftas antingen inga vingar alls eller för stora vingar för att kunna flyga. Det är praktiskt för dej som odlare men också praktiskt för grodorna när de ska ´käka.

Grodorna äter gärna en variation när det gäller foder. Du kan t.ex. köpa/odla hoppstjärtar, tropiska gråsuggor men även andra småkryp som nu går att hitta ute i trädgården. Huvudsaken är att de inte är för stora.

Jag har köpt kulturer från både Herpers och Grodorochfoder så spana gärna på dessa hemsidor för bra starta-upp-kulturer att odla vidare på. (http://www.grodorochfoder.se/ alt. http://www.herperschoise.se/)

:)
BosseJugend

Inlägg av BosseJugend »

Tack för ett snabbt, och vettigt svar :)
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 188 gånger
Har fått tack: 646 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Bara ett litet tillägg: Såvitt jag vet är de som inte kan flyga inte genmanipulerade utan de är mutationer.
lund
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av lund »

Flugorna är inte genmanipulerade utan mutationer som man sedan selektivt har odlat på. Alla flugor har vingar men de flesta som vi har i hobbyn har antigen förminskade vingar eller krulliga vingar som gör att de inte kan flyga. Om det kommer in någon som kan flyga kommer nästan hela kulturen att få vingar som de sedan kan flyga med.
BosseJugend

Inlägg av BosseJugend »

Så om jag har förstått det rätt, så jag göra flugsmet och kasta ner några flugor i där, så löser det av sig självt?
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 327 gånger
Har fått tack: 195 gånger
Kontakt:

Inlägg av Jolo »

Något för fluglarverna att förpuppa sig på är också bra att ha i. En kartongbit, toarulle eller liknande.

Johan
/ Johan
Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"