Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Dränering
- JMild
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2012
- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 57 gånger
Re: Sv: Dränering
Jag kör borrat hål i botten med en genomföring som sätter vatten höjden för avrinningen i dubbelbottnen och sedan slang till dunk. Gjort så i mina tre burkar.
Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
- LarsH
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 19 gånger
- Har fått tack: 36 gånger
Re: Dränering
Jag har typ akvariefilltermakaroner och lecakulor i botten, där det ligger in luftslang ( 4mm?) upp till bottenlagrets yta, varur jag med hävert tömmer av överflödigt vatten kanske 1 ggr/månad. Borrat som Mild skulle säkert vara bättre ur vissa synpunkter, men jag vill inte ha borrade terrarier.
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"
- PatrikNo
- Började med grodor år: 2012
- Har gett tack: 94 gånger
- Har fått tack: 34 gånger
- Kontakt:
Jag har borrat 12 mm hål två cm upp från botten. Där har jag monterat 6mm genomföring för duschsystem. På utsidan leder jag detta ned till en fem liters dunk där jag borrat två 6mm hål i korken, ett för slangen och ett för att luften ska kunna pysa ut när det kommer in vatten. I burken har jag en slang går in i en plastburk som det är små hål längst ned på. Slangen går ned mot botten. När det blir två cm vatten så töms burken på vatten. Utanför plastburken har jag lecakulor. Sen har jag en extra fem liters burk som kg byter med när den börjar bli full. För jag har märkt när man är där och tjorvar så kan de få för sig att tömma. Då är det bra med ett snabbt byte så man slipper vatten på golvet 
/Patrik
- LarsH
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 19 gånger
- Har fått tack: 36 gånger
PatrikNo skrev:Jag har borrat 12 mm hål två cm upp från botten. Där har jag monterat 6mm genomföring för duschsystem. På utsidan leder jag detta ned till en fem liters dunk där jag borrat två 6mm hål i korken, ett för slangen och ett för att luften ska kunna pysa ut när det kommer in vatten. I burken har jag en slang går in i en plastburk som det är små hål längst ned på. Slangen går ned mot botten. När det blir två cm vatten så töms burken på vatten. Utanför plastburken har jag lecakulor. Sen har jag en extra fem liters burk som kg byter med när den börjar bli full. För jag har märkt när man är där och tjorvar så kan de få för sig att tömma. Då är det bra med ett snabbt byte så man slipper vatten på golvet
Hjärna och Muskler möts........................LarsH skrev:Jag har typ akvariefilltermakaroner och lecakulor i botten, där det ligger in luftslang ( 4mm?) upp till bottenlagrets yta, varur jag med hävert tömmer av överflödigt vatten kanske 1 ggr/månad. Borrat som Mild skulle säkert vara bättre ur vissa synpunkter, men jag vill inte ha borrade terrarier.
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"
-
MickeB
- Började med grodor år: 1990
PatrikNo skrev:Jag har borrat 12 mm hål två cm upp från botten. Där har jag monterat 6mm genomföring för duschsystem. På utsidan leder jag detta ned till en fem liters dunk där jag borrat två 6mm hål i korken, ett för slangen och ett för att luften ska kunna pysa ut när det kommer in vatten. I burken har jag en slang går in i en plastburk som det är små hål längst ned på. Slangen går ned mot botten. När det blir två cm vatten så töms burken på vatten. Utanför plastburken har jag lecakulor. Sen har jag en extra fem liters burk som kg byter med när den börjar bli full. För jag har märkt när man är där och tjorvar så kan de få för sig att tömma. Då är det bra med ett snabbt byte så man slipper vatten på golvet
Har gjort som PatrikNo efter tipd av honom på Grännadagarna och dat funkar kanon.
Har även i grodväg.
2.2.0 Agalychnis Spurrelli
MVH Micke (Kennel Atrox)
2.2.0 Agalychnis Spurrelli
MVH Micke (Kennel Atrox)
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Hmm. Och var kommer du in i bilden?LarsH skrev:Hjärna och Muskler möts........................
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
-
JensJ
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
Jag borrar i sidan 7 alt 2 cm upp med IP68 kabelgenomföring och därefter tryckslang med 6mm inv.diameter. Då kan jag få en liten pool i framkant också avskärmad med filtermatta.
http://www.jula.se/forskruvning-402070
samt
http://biltema.se/sv/Bat/VVS/Slang/Tryc ... ang-15300/ nr15-303
http://www.jula.se/forskruvning-402070
samt
http://biltema.se/sv/Bat/VVS/Slang/Tryc ... ang-15300/ nr15-303
Finns alltså väldigt många lösningar. Jag kör nu hävert metoden men eftersom det är småburkar så måste jag göra det en gång/vecka och det börjar bli lite segt :p
Jmild vilken typ av genomföring om man får be
Patrikno blir denna lösning vattentät eller rinner det droppar på glaset? Lät inte så vattentätt men kanske du silikonar med?
JensJ den där metoden lät också intressant. Är det 100% vattentät? Tänkte mer på läckage runt omkring?
Jmild vilken typ av genomföring om man får be
Patrikno blir denna lösning vattentät eller rinner det droppar på glaset? Lät inte så vattentätt men kanske du silikonar med?
JensJ den där metoden lät också intressant. Är det 100% vattentät? Tänkte mer på läckage runt omkring?