Grodresa till Sydamerika

Övriga diskussioner.
pigge
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 aug 2008, 12:32
Började med grodor år: 2008
Ort: Åkarp Skåne
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Grodresa till Sydamerika

Inlägg av pigge » 15 sep 2011, 11:06

osn skrev:Tänkte passa på och berätta att det finns väldigt små och vackra spindlar också. Hittade denna då jag letade upp den andra bilden.

Bild
Liten hopp-spindel sittande på grässtrå. Man hittar dem oftast kring de här pyttesmå myrornas samhällen.
Hej Dennis
Fina bilder som vanligt!
Jag tror att Du är den bäste på att svara på alla frågor som pojkarna har om sin planerade resa.
Vet att Du har mycket att "stå i", men några frågor på mail fixar Du?
Lev väl/ Pigge

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
osn
Inlägg: 343
Blev medlem: 11 maj 2009, 16:10
Började med grodor år: 2001
Ort: Höör
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Grodresa till Sydamerika

Inlägg av osn » 15 sep 2011, 22:49

Jodå ska väl gå bra, fråga på bara. Kan och hinner jag svara så gör jag det såklart.
Men det finns fler som jag vet har erfarenheter som inte säger så mycket här

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk

tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 jun 2008, 18:10
Började med grodor år: 2009
Ort: Eslöv
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Grodresa till Sydamerika

Inlägg av tony » 19 sep 2011, 16:29

Jag kan bara instämma med Dennis vad det gäller spindlarna. När jag vandrade i regnskog i Costa Rica såg jag mängder av dem. Men de är väldigt passiva, så knappast något att oroa sig över. De enda insekter jag hade några problem med var myrorna. Jag åkte på några fästingar också, men de är ju ett mindre problem där än hemma (som jag uppfattade det så bär de inte på borrelia eller TBE, till skillnad från våra inhemska), så det brydde jag mig heller inte om.

Ett tips jag önskar jag hade känt till när jag var i Costa Rica var att inte bära omkring på ett tungt tält, som sedan blev till rena bastun på natten. En hängmatta med insektsnät hade nog varit betydligt bättre. Om man tänkt gå långt kan det också vara en idé att bära någon form av kroppsnära underställ som täcker låren, samt att inte ha bomullskläder (jag föredrar syntet). Min erfarenhet var att bomullskläder blir helt dyngsura av svett efter några timmar, sedan börjar de skava. Jag var tvungen att tejpa insidan av låren för att kunna fortsätta gå. Till sist, rejäla sandaler (Tevas eller motsv) är också guld värt. Jag brukar ha kängor, men när man måste korsa vattendrag eller steniga partier där det slår vågor funkar det inte bra med flip flops o dyl, man behöver skor som går att klättra med. Mina tår blev ganska misshandlade när jag försökte mig på att korsa en sträcka med en massa hala stenar innan tidvattnet blev för högt, eftersom fötterna gled ur flip flopsen.
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"

Har inga grodor just nu!

tummen
Inlägg: 2121
Blev medlem: 06 sep 2008, 15:48
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 4 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Grodresa till Sydamerika

Inlägg av tummen » 20 sep 2011, 22:30

...det är väl hyfsat förbjudet att "ta med sig" skott på växer därifrån? :roll:

....om inte annat borde pappersexercisen bli ungefär lika omfattande som halva bibeln, och dessutom på spanska.... ;)
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....


Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
osn
Inlägg: 343
Blev medlem: 11 maj 2009, 16:10
Började med grodor år: 2001
Ort: Höör
Blivit gillad: 3 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Grodresa till Sydamerika

Inlägg av osn » 20 sep 2011, 22:43

Tummen:
Tips, tror inte tullen rensar dina skitiga strumpor från ogräs som råkat fastna där :?
Något litet kanske kan råka följa med men det är ungefär som du skriver. Beroende på land är det olika men över lag skulle jag säga att det är förbjudet.
Dessutom är det inte helt lätt att få plantor att överleva när man får hem dem, de ruttnar upp oftast eftersom de inte är vana vid den stillastående luften i kombination med blött. Har bara haft med mig lite småskott själv, har mycket att lära mig :) Över lag ser jag det som att det inte är värt att chansa. Alla väskor tittas ofta igenom. De är inte rädda för att öppna samma väska mer än en gång heller.


Tony:
Du har helt rätt. Jag har kört lite olika metoder gällande skor. På sista resorna körde jag med gummistövlar och lätt-torkande gympaskor på bussar osv där man inte behövt vara vattentät. Stövlar torkar hyffsat OK även om man fyllt dem dagen innan i nån flod man korsat.
Tidigare har jag haft ett par gympaskor för att ha när det är blött... Ett par skor när man ska resa. På sistone har jag börjat uppskatta gummistövlarna mer och mer, trots att jag hatar dem här hemma.
Kängor är skönt när det är torrt men man måste ofta gå i floder. Problemet är att saker o ting tar väldig tid att torka i de här områdena.

Över lag brukar det vara bäst att inte krångla till saker. Kolla vad folk använder där, fungerar det för dem så fungerar det för mig.
Jag har också sovit i tält några gånger. Det var bland det värsta jag varit med om, fuktigt och sjukt varmt. Dessutom stannade inga mygg utanför. Jag förstår fortfarande inte hur de tar sig in, men det är otroligt små mygg här. De lyckas ta sig in på något sätt.

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk

Anton666
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 105
Blev medlem: 01 sep 2011, 23:49
Började med grodor år: 2011
Ort: Sjöbo, Skåne
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Grodresa till Sydamerika

Inlägg av Anton666 » 21 sep 2011, 17:01

10299 kr är det billigaste jag har hittat. Tur och retur till Costa rica

Har inga grodor just nu!

tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 25 jun 2008, 18:10
Började med grodor år: 2009
Ort: Eslöv
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Grodresa till Sydamerika

Inlägg av tony » 22 sep 2011, 16:55

Det brukar löna sig att kolla runt ordentligt och undvika charter o dyl. När jag flög till Costa Rica för några år sedan var rutten via Newark i USA ganska billig jämfört med alternativen, jag tror vi betalade runt 7500 tur och retur, Arlanda-San José via Newark. Hotell o dyl. var ganska enkelt att boka själv via mail hemifrån, efter att ha konsulterat Lonely Planet.

RED: jag hittade resor från både Kastrup och Arlanda till San José för cirka 7800 kr, förutsatt att man bokar i god tid och undviker att flyga in eller ut på helgerna, via Heathrow och Miami, men det funkar ju också.
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Inlägg: 1613
Blev medlem: 07 aug 2008, 22:30
Började med grodor år: 2008
Ort: Umeå
Har gillat: 2 gånger
Blivit gillad: 46 gånger
Grodor Arter/varianter: 4
Växter till salu: 0

Re: Grodresa till Sydamerika

Inlägg av jsl » 03 apr 2012, 21:32

Lyfter upp den här tråden igen. det som känns intressant är Costa Rica och/eller Panama.

Användarvisningsbild
tegnér
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 401
Blev medlem: 28 aug 2008, 14:50
Började med grodor år: 2008
Ort: Uppsala
Har gillat: 36 gånger
Blivit gillad: 27 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Grodresa till Sydamerika

Inlägg av tegnér » 04 apr 2012, 07:43

Peru kanske? ;)

Användarvisningsbild
jessi<a
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 jan 2012, 01:51
Började med grodor år: 2005
Ort: söråker
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0

Re: Grodresa till Sydamerika

Inlägg av jessi<a » 04 apr 2012, 16:50

Jag följer med!!! Jag pratar spanska...:-)

Har inga grodor just nu!

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster