Priser?

Övriga diskussioner.
Användarvisningsbild
Frogfarmer
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 111
Blev medlem: 04 okt 2009, 00:11
Började med grodor år: 2008
Ort: Falkenberg
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 11 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Priser?

Inlägg av Frogfarmer » 11 maj 2014, 05:34

Har under en tid reagerat på att det verkar som om priserna på våra grodor verkar vara på väg neråt. Dels här och på repti.net. Vet inte riktigt hur jag skall förhålla mig till detta. Lutar nog åt att jag till största delen är negativ. Har själv lockats av att sänka priser för att bli av med djur som förökat sig i allt för snabb takt. Men har kommit till nån form av insikt att inte dra på mej djur i sådan takt att jag inte skall hamna i en situation där jag måste "rea" iväg djuren. Tycker nog att det ingår i ansvaret att kunna hålla i avkommor och vuxna djur till "rätt" köpare hör av sig. Alternativt skänka djuren till annan verksamhet, typ skolor, zoo etc.
Är i grund och botten för en marknad där tillgång och efterfrågan styr. Men skulle gärna se någon form av rekommenderat pris från SDS. Där man givetvis kan vara lite flexibel när det gäller försäljning av större grupper. Vilket bör löna sig då det gynnar både försäljare och köpare. Ett alltför lågt pris medför enligt mig problem på flera olika sätt. Hörde talas om en liten flicka som hade köpt en orm för 50 kr. Den stora förloraren riskerar att bli djuren i fråga.

Att priser går ner på djur som för något år sedan var nya i hobbyn är naturligt.

Jag tycker inte att vi har ett problem ännu, men däremot en tendens.
Frågan är komplex och jag vill härmed egentligen bara starta en diskussion kring ämnet. Min luddiga poäng är nåt i stil med att det inte är någon tillfällighet att det inte finns några gatuhundar i Sverige.

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
Jolo
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 nov 2010, 12:57
Började med grodor år: 2011
Ort: Visby
Har gillat: 260 gånger
Blivit gillad: 161 gånger
Grodor Arter/varianter: 6
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Priser?

Inlägg av Jolo » 11 maj 2014, 10:21

Jag håller i princip mes dig om att det inte är bra för hobbyn om priserna på djuren sjunker och det blir rena repriser vilket men kan se en tendens på tex Azureus. Som uppfödare så ska man ha i beaktningatt man får ta hand om djuren de uppfödda djuren ett tag. Det är inte alltid så att det står köpare och väntar på de djur man har fött upp. Jag håller med om att det kan vara bättre att skänka till zoo/ skolor eller dyligt än att prisdumpa
djur. Som groduppfödare har man ett ansvar att djuren kommer till ett bra hem och märker man att det är svårt att sälja grodorna tycker jag det är bättre att ta sitt ansvar och inte ta hand om alla ägg och yngel än att rea ut grodorna till låga priser. Men jag tror att den prisdumpning vi ofta ser är ett resultat av att man behöver bli av med djur fort pga plötsligt ändrade förhållanden där man inte kan vänta in rätt köpare. Risken är att som köpare tänker " men jag såg ju grodan för 250 kr, varför ska jag betala 500" Som resultat blir det helt plötsligt svårsålt för det som var normalpris under lång tid tidigare. Då kan det bli svårt att återgå till det tidigare priset även om det är brist på den grodan i Sverige. Plus att vi har den Europeiska marknaden att förhålla oss till. Prisdumpas det där är det svårt att hålla kvar priserna här.
Senast redigerad av 2 Jolo, redigerad totalt 11 gång.
/ Johan

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Priser?

Inlägg av FrankD » 11 maj 2014, 11:15

Jag förstår tankarna och håller med om att reapriser kan ha dåliga effekter men jag tror att vi knappast kan göra något åt det, bortsett från att diskutera frågan. Hur ska SDS kunna komma fram till rekommenderade priser på något annat sätt än att observera vad de faktiska priserna är? Med andra ord, bortsett från tillgång och efterfrågan, finns det någon inneboende kvalitet som gör en O. pumilio värdefullare än en P. vittatus eller E. anthonyi? Jag tror att vi i stort sett måste leva med det, och som uppfödare får vi helt enkelt försöka att inte "överproducera". Jag har inte fött upp azureus sedan länge pga just den anledningen. Nu tog jag hand om 6 st. ägg som har blivit fina grodor, men fler kommer jag inte att föda upp tills jag känner att jag också kommer att bli av med dem. Priset spelar egentligen ingen större roll så länge jag har anledning att tro att den som får grodorna på ett bra sätt kommer att ta hand om dem. Som ni ju också var inne på är det det som egentligen är viktigt.

Användarvisningsbild
PatrikNo
Inlägg: 1012
Blev medlem: 17 jul 2012, 14:18
Började med grodor år: 2012
Ort: Uppsala
Har gillat: 94 gånger
Blivit gillad: 34 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Priser?

Inlägg av PatrikNo » 11 maj 2014, 12:10

Håller också med. Jag personligen håller inte på för tjäna pengar utan för att jag tycker att det är roligt. Man kanske tänka ett bottenpris för pilgiftsgrodor snarare en en prislista för olika arter. Vilket verkar vara 300kr om man inte köper fler.

Hörde på Herpers Choise att vissa köper djur där (de ovanligare) och sen efter några månader ligger de ute för försäljning. Såna personer bryr sig inte så mycket om priser. Men det kanske inte är så många av den typen som håller på med pilgift.
/Patrik

Har inga grodor just nu!

HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 879
Blev medlem: 21 jul 2010, 21:42
Började med grodor år: 2010
Ort: Kallhäll
Har gillat: 20 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Priser?

Inlägg av HåkanP » 11 maj 2014, 13:26

Den inneboende kvaliteten du nämner Frank, verkar gå genom stegen; raritet, svårigheten i (eller inte) att dra upp avkomman och slutligen efterfrågan.
Med några få undantag, så har man märkt att när cykeln väl rullar på och rariteten minskar, fler smågrodor går upp på land och efterfrågan börja avta så brukar priset gå nedåt.
Vill man bredda antalet arter inom SDS och Sverige men samtidigt bli av med uppstigna grodor kan det nog vara en idé att börja se på efterfråga/tillgång i övriga europa. En del arter som hålls framgångsrikt inom SDS verkar både mer ovanliga och tinga högra priser nere på kontinenten, så en sälj resa till Hamm eller andra expon'n kanske är att fundera på?
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"

Användarvisningsbild
RogerL
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 841
Blev medlem: 05 mar 2011, 20:50
Började med grodor år: 2008
Ort: Uppsala
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 8
Växter till salu: 0

Re: Priser?

Inlägg av RogerL » 16 maj 2014, 22:05

Jag tycker nog att det mest handlar om att se till att grodorna hamnar i rätta händer, oavsett pris. Där har vi som föder upp ett stort ansvar.

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster