Dvärgvaktlar

Övriga diskussioner.
holy_hjalmar
Grodor Arter/varianter:
Växter till salu:

Dvärgvaktlar

Inlägg av holy_hjalmar » 14 nov 2009, 16:46

Hej jag visste inte vart jag skulle vända mig men det jag vet är att detta forum är fyllt av vänliga och hjälpsamma människor.

Efter att ha varit på Symposiumet i Norrköping tidigare idag har en fråga bubblat upp i mitt huvud. Vart skulle ni vända er om ni ser en utställare/säljare som säljer djur på olämpligt vis. Som i detta fall säljer djur som är alldeles för unga. Jag har någonstans läst att Vaktlar är redo att lämna sin mamma efter tre veckor. Här fanns en snubbe som sålde vaktlar som knappt var en vecka gamla. De kunde knappt stå. Anledningen till att jag bryr mig såpass mycket är att jag förra året köpte tre Vaktlar av samma kille. Ingen av dem levde ens dygnet ut efter det jag köpt dem. Detta tog mig hårt och jag har väntat i halvt år för att kunna fråga killen hur gamla vaktlarna han säljer faktiskt är. Han gav också förra året ytterst vag beskrivning på hur man håller vaktlar. Jag kände hur varningsklockorna började ringa svagt. Men av tidigare erfarenhet av utställare på mässor som sätter sina djur i första hand, litade jag på honom. Något jag ångrat sedan den dagen. Angående den vaga beskrivningen kollade jag självklart upp hur man sköter Vaktlar på egen hand, och upptäckte vad mycket han inte berättade för mig. Jag menar han sa inte ens att de behöver någon värmekälla tills de blir äldre. Vilket jag tog självklart.

Så summa sumarum: Jag köpte vaktlarna, följde anvisningar om hur man sköter dem efter anvisningar av andra seriösa uppfödare, de dog, jag känner mig skyldig till mina vaktlars olyckliga öde, Vill både för min egen och för andra framtida köpare få reda på om säljaren säljer för unga djur.

Finns det regler för sådana här saker? Var kollar man i så fall upp det?

Användarvisningsbild
lasseg
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: 21 maj 2008, 20:00
Började med grodor år: 1980
Ort: Norrtälje
Blivit gillad: 1 gång
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Re: Dvärgvaktlar

Inlägg av lasseg » 15 nov 2009, 12:13

Hej,
Trist historia.
Jag tror att det i dagsläget är länsstyrelserna som har hand om tillsynen på djurskyddsområdet. Annars kan säkert djurskyddsföreningen ge råd:
http://www.djurskydd.org/
Mvh/Lasse

Skriv svar

Återgå till "Övrigt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster