Rensa runt ägg

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
Azul Oso
Inlägg: 134
Blev medlem: 20 aug 2023, 13:18
Började med grodor år: 2023
Ort: Stockholm
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0
Kontakt:

Rensa runt ägg

Inlägg av Azul Oso » 05 sep 2023, 15:17

Ok… 4 dagar tog det och nu hittade jag ett ägg.
Det verkar vara första läggningen och det var på ett rätt tort blad så valde att plocka ur det.

Men det sitter en del jox på det typ lite bark och löv. Ska jag försöka få bort detta? Såg nån video från Josh Frogs där de städade så jäkla noga…

Jag la det i lite alkotte vatten. Räknar inte med att det blir något såhär tidigt på resan. Men undrar hur ni ser på att rensa i äggvattnet? Hur noga ska man vara? Vill ju inte punktera ägget.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
emanuelkarl
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: 09 jun 2019, 21:31
Började med grodor år: 2019
Ort: Bollebygd
Har gillat: 36 gånger
Blivit gillad: 64 gånger
Grodor Arter/varianter: 7
Växter till salu: 0

Re: Rensa runt ägg

Inlägg av emanuelkarl » 05 sep 2023, 17:43

Azul Oso skrev:
05 sep 2023, 15:17
Ok… 4 dagar tog det och nu hittade jag ett ägg.
Det verkar vara första läggningen och det var på ett rätt tort blad så valde att plocka ur det.

Men det sitter en del jox på det typ lite bark och löv. Ska jag försöka få bort detta? Såg nån video från Josh Frogs där de städade så jäkla noga…

Jag la det i lite alkotte vatten. Räknar inte med att det blir något såhär tidigt på resan. Men undrar hur ni ser på att rensa i äggvattnet? Hur noga ska man vara? Vill ju inte punktera ägget.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det ägget på bilden är definitivt dåligt och kommer tyvärr inte bli någonting. Grattis ändå, för nu lär det bara vara en tidsfråga innan du får några bättre ägg från dem. Jag brukar slarva med städningen av petriskålen (eller vad man nu använder). Är det fullt av lort och grodbajs från föräldrarna kanske det är klokt att städa ur det lite (men i så fall hade de förmodligen inte ens lagt ägg där till och börja med), men några enstaka små bark/lövbitar är absolut ingen fara.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko och några fågelspindlar.

Azul Oso
Inlägg: 134
Blev medlem: 20 aug 2023, 13:18
Började med grodor år: 2023
Ort: Stockholm
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Rensa runt ägg

Inlägg av Azul Oso » 05 sep 2023, 20:37

Stort tack för svar Emanuel.

Ja det är svinkul att dom är så taggade och hålller på. Bra att dom mjukstarta med ett ägg så jag kan förbereda mig mentalt :mrgreen: och tekniskt :ugeek:

Ska bli så jäkl kul!

Hojta om det är något mer du tänker på kring yngel. Har försökt läsa allt på forumen.

Azul Oso
Inlägg: 134
Blev medlem: 20 aug 2023, 13:18
Började med grodor år: 2023
Ort: Stockholm
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Rensa runt ägg

Inlägg av Azul Oso » 05 sep 2023, 21:56

Bild

Ska man plocka bort det högra övre som ser ojämt ut? Hörde en kanal som sa plocka bort ägg med vitt på…

Och finns det några riktlinjer hur man ska förvara petriskålen? Vad är för varmt/för kallt?

Behöver de en större skål för att ge dem mer luft?

Kollat youtube men tycker de är lite dåliga på grader och hur man förvarar själva skålen… antar att de vill ha ljus.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Rensa runt ägg

Inlägg av FrankD » 06 sep 2023, 20:58

Så länge inte dåliga ägg sprider (för mycket) mögel skulle jag inte peta så mycket. Du riskerar bara att skada de övriga äggen. Temperatur runt 25 grader är nog bäst. I övrigt är det bara att se till att äggen inte torkar ut (någon eller ett par mm vatten i skålen).

Azul Oso
Inlägg: 134
Blev medlem: 20 aug 2023, 13:18
Började med grodor år: 2023
Ort: Stockholm
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 14 gånger
Grodor Arter/varianter: 1
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Rensa runt ägg

Inlägg av Azul Oso » 06 sep 2023, 21:04

Topp.

Plockade bort 2 vitnade och lyckades som
Tur va hitta infon om att inte ha för mycket vatten. Det va lätt att tro att de skulle bada i vatten på youtube tutorials…

Jag var nog lite snabb att plocka ur… men de hade lagt på en sådan märklig plats, inne i en korkstubbe på ett Ekblad utan petriskål osv… tänkte att det skulle behöva lite blötare iaf… och min burk behöver lite torrare nu för att inte växterna ska dö! Nu får regnsäsongen pausa lite! Färdiglekt!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Rensa runt ägg

Inlägg av FrankD » 06 sep 2023, 21:21

Ingen anledning egentligen att skynda sig allt för mycket. Grodorna brukar ju se till att äggen inte torkar ut. Men det brukar inte skada heller att ganska tidigt ta ut dem.

Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster