Fånga grodor?

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Jockson
Inlägg: 80
Blev medlem: 19 jul 2012, 18:03
Började med grodor år: 2010
Ort: Ljungby
Har gillat: 5 gånger
Blivit gillad: 6 gånger
Grodor Arter/varianter: 2
Växter till salu: 0

Fånga grodor?

Inlägg av Jockson » 26 jul 2015, 18:20

Tja! Var ett tag sedan jag skrev här, men har en fundering så skapar en tråd och kollar om någon har nån idé^^
Har skaffat hus och kommer flytta i höst, nuvarande vivarium skall flytta med (blir väl kanske ett nybygga nästa år :D) men undrar hur ni gör för att fånga in grodorna vid flytt? Tar ni dem med händerna eller kan man bygga nån sorts fälla som den går in i? Det är 2 vuxna P. vittatus med några ungdjur samt 4 st amazonica.. vivariumet är 90 högt och fullt med bromelior and what not.

/Jocke

RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 7202
Blev medlem: 23 mar 2008, 23:01
Började med grodor år: 2001
Ort: Gränna, Sweden
Har gillat: 339 gånger
Blivit gillad: 308 gånger
Grodor Arter/varianter: 0
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Fånga grodor?

Inlägg av RicardH » 26 jul 2015, 19:03

Jag fångar in dem i burk. I värsta fall med fuktade händer, men helst i burk direkt. Om du river burken följer framför allt de små arterna ofta med i bromeliorna, så packa växter rymningssäkert i plastburkar. Lycka till!!! :)
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
______________________________________________________________________________
Medlem i NDS/SDS sedan 1991, (ordförande 2009-2014, 2021-2023)
Hulteke 2.0 handlar om ett grodrums tillblivelse.
En kort presentation av mig samt trådlänkar hittar du här!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!

Har inga grodor just nu!

Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Inlägg: 4768
Blev medlem: 01 feb 2008, 22:31
Började med grodor år: 2007
Ort: Umeå
Har gillat: 178 gånger
Blivit gillad: 586 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0
Kontakt:

Re: Fånga grodor?

Inlägg av FrankD » 26 jul 2015, 19:21

Håller med Ricard. Det är inte lätt alla gånger, framför allt med små arter i stora välplanterade terrarier. En möjlighet är att förbereda 2 st. plastbackar (en per art) med lock och fuktigt löv samt lite hoppstjärtar eller bananflugor i. Då kan du försöka fånga ut grodorna under ett antal dagar eller t.o.m. veckor. Varje gång du har lyckats fånga en sätter du den i respektive plastback. Grodorna klarar sig bra i dem, förutsatt att temperaturen stämmer och det inte blir för torrt.

Behållaren du fångar dem i borde vara genomskinlig, dvs av glas eller genomskinlig plast. Det gör det mycket enklare både pga att grodorna inte verkar skrämmas av genomskinliga objekt och pga att du kan se vad som händer inuti. Till mindre grodor (Ranitomeyor och Oophaga pumilio) samt ungdjur använder jag sådana här: http://www.partykungen.se/plastglas-champagne.html. Plaströr fungerar också.

Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Inlägg: 621
Blev medlem: 30 mar 2012, 21:15
Började med grodor år: 2012
Ort: Sollentuna
Har gillat: 3 gånger
Blivit gillad: 53 gånger
Grodor Arter/varianter: 9
Växter till salu: 0

Re: Fånga grodor?

Inlägg av JMild » 27 jul 2015, 00:49

Jag håller med herrarna ovan. Jag brukar också ha en riktigt stor och djup plastlåda från IKEA som jag använder när jag plockar ur bromeliorna för om det hoppar ut någon mindre art så behöver jag inte jaga på golvet utan kan via plastburk fånga dem i den större plastlådan.

Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster