Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Belysning

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Christian77
Började med grodor år: 2016

Belysning

Inlägg av Christian77 »

Hej Alla,

Jag är ny på forumet och även ny på pilgift grodor. Jag har däremot en långt intresse för reptiler som sträcker sig tillbaka sedan barnsben och man var ute i skogen och fångade salamandrar och grodor. Jag har haft ett gäng sabbats år från reptiler och sysslat med akvaristik mellan. Nu för snart tre år sedan införskaffade jag mig två Phelsuma Klemmeri som jag framgångsrikt fått ungar på.

Men tillbaka till varför denna tråden skapades så är det belysning. Jag lärde mig under mina senaste 5-6 åren inom akvarium vikten med bra belysning. Men ett gäng experiment så lyckades jag framgångsrikt få igång fotosyntes och hade sällan problem med verken alger eller annat. Nu bär experimentet vidare till terrarium. Med ett exoterra som är 90cm högt, är det inte lätt att hitta en belysning och med de trådarna som redan finns blev jag inte mycket visare. Nu har jag i alla fall med hjälp av sponsring av ledbelysning från Nelson Garden och EcoSolutions fått belysning som är gjord för hemmaodling. Dessa kommer under en tid testas och utvärderas. Det som är riktigt bra med dessa förutom att de är ämnade för växter inte är sjukt dyra.

Min uppfattning är fram till nu efter att jag lagt mycket pengar på belysning att bara T5:or fungerat bäst. De har tryckt igenom bra. Jag har provat en del akvariebelysning men inte givit mig de resultaten jag önskat. Jag hoppas nu att vi kan ha nya saker på gång. Bra med rätt specifikationer för växter samt till en billig peng.

Stay Tuned ;)

PS Kanske inte är intressant men en bild på mitt senaste akvarium. :)
Bilagor
IMG_0679.jpeg
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Re: Belysning

Inlägg av FrankD »

Hej och välkommen i grodvärlden!

Personligen tycker jag att Dusks UHOP-paneler är suveräna för regnskogsterrarier, betydligt bättre än alla lysrör jag testat. (Möjligen är Dusks nya UHOP-Stick ännu bättre; den har jag inte haft än.) Har kört dem under flera år nu i mina terrarier och kommer aldrig att gå tillbaka till lysrör. De verkar dessutom inte vara dyrare än EcoSolutions LED, snarare tvärt om, om jag nu såg rätt (framför allt om man beställer från L&E).
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Hej Christian!

Varma akvatiska hälsningar till dig, från en killiot och akvarist som också gått över till "den mörka sidan" :lol:
(har 12 killiburkar i en hylla i källaren som står där de står, om det börjar suga i killitarmen)

Octocynclis alfonsi eller nåt sånt heter de där malarna. Mycket bra algätare som inte backar för minsta bladkant. Och så körsbärsräkor vad det verkar. Fint med. Rejäl filtrering. UV-C också? Klart vatten.

Ang. belysning finns så mycket att välja på. LED är bra. Sen beror det lite på vilka mått man har på sitt terrarium, för att få ut max effekt. Med det sagt är ljuset till för växterna främst. Inte grodorna. Så lärdomen inom akvarestiken gäller akvarieväxter. Man kan ha pilgiftsgrodor med T8 köksrör modell 1973. Funkar utmärkt. Vissa växter kommer inte trivas, men grodorna kommer leva, föröka sig och andra växter likaså. Det beror alltså på vad man är ute efter gällande ljuset. Med det sagt - varmt välkommen!
:idea:
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Christian77

Inlägg av Christian77 »

Hej RicardH,

Tack för välkomnandet. Det är vad du säger, belysning kan man drunkna i. När det gäller akvarie belysning och växtbelysning är det i sin helhet det samma om vi snackar tropiskt sötvatten. Många växter du köper i djurhandeln närmare 90 % är inte ursprungligen undervatten växter.
Det är viktigt att hitta bra specifikationer annars mår inte växten som den ska. Jag har också förstått att belysningen till grodorna kvittar. Det gör det för fiskarna också ;) . Jag har alltid haft den filosofin när växligheten är tät så mår djuren bäst, inte i torr miljö är kanske att tillägga :)
Du såg helt rätt :) Otocinclus Affinis, körsbärsräkor, någon amano räka samt mosquito rasborra. Inget UV-C. Jag har använt mig av hi-tech gödning och filtrering från ett företag som heter ADA. Världsledande på akvaristik.

Det är kul att vara tillbaka på helig mark igen. Jag har mycket att lära så kom gärna med förslag på saker.

Ha en trevlig kväll.
Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2012
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 57 gånger

Inlägg av JMild »

Jag säger som Frank. Kör UHOP sticks och paneler på alla mina burkar och är mycket nöjd.

Skickat från min Nexus 9 via Tapatalk
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

JMild skrev:Jag säger som Frank. Kör UHOP sticks och paneler på alla mina burkar och är mycket nöjd.

Skickat från min Nexus 9 via Tapatalk
Hur många % av taket behöver täckas m panel? Har 50x60

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av JMild »

Måtten är topp yta.

För mina 40×50 burkar har jag kört 10×30 panelen och för 60×50 burkarna 20x50 panelen. Kommer bilder strax.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av JMild »

Inga rengjorda rutor men förhoppningsvis får du känsla för ljusmängden som dock inte är mätt. Bild
Bild

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Christian77

Inlägg av Christian77 »

Kul att folk engagerar sig lite i detta. Det är ett stort ämne. Jag har tagit rådet och tittat lite närmare på dusk. Jag har också skrivit till dem men jag få inga svar ingen respons på frågor vilket jag känner är tråkigt. Jag ska i alla fall berätta lite gällande den belysningen jag testar nu. Det är en renodlad växtbelysning från Nelsongarden. Det består av ett starter kit med två tilläggspaneler. Jag har gjort mätningar på det när det gäller uMol och siffrorna är imponerande på 90 cm höjd. Man ska inte bara stirra sig blind på lumen som många gör det inte säger hur mycket "riktigt ljus" växten tar upp. Växterna behöver ett visst ljus för att få igång fotosyntesen ordentligt. 4 dagar har jag haft denna belysningen och jag kan bara säga att min ficus pumila som inte är den lättaste växten har växt i snitt 0,5 cm per dag. Den har riktigt gröna blad.
Onekligen har denna belysning det som krävs. I alla fall i mitt terrarium.
Spännande att testa dusks belysning så fort de visar ett intresse att sälja något.

Ha en bra dag alla.
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Vill inte sänka någon stämning men finns det någon lättar växt att lyckas med i våra regnskogsburkar än F pumila aka vattenfikus? Du har kanske haft otur på något sätt flr den tar sig med en glödlampa också om det är rejält fuktigt, som det ju är i våra burkar.

Synd med Dusk. Tycker du skall vända dig till LarsH i pl här på forumet alt. maila på Lars.G.Hallquist snabel-a telia.com. Han är återförsäljare åt Dusk och kan ge dig respons.
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"