Jag är ny på forumet och även ny på pilgift grodor. Jag har däremot en långt intresse för reptiler som sträcker sig tillbaka sedan barnsben och man var ute i skogen och fångade salamandrar och grodor. Jag har haft ett gäng sabbats år från reptiler och sysslat med akvaristik mellan. Nu för snart tre år sedan införskaffade jag mig två Phelsuma Klemmeri som jag framgångsrikt fått ungar på.
Men tillbaka till varför denna tråden skapades så är det belysning. Jag lärde mig under mina senaste 5-6 åren inom akvarium vikten med bra belysning. Men ett gäng experiment så lyckades jag framgångsrikt få igång fotosyntes och hade sällan problem med verken alger eller annat. Nu bär experimentet vidare till terrarium. Med ett exoterra som är 90cm högt, är det inte lätt att hitta en belysning och med de trådarna som redan finns blev jag inte mycket visare. Nu har jag i alla fall med hjälp av sponsring av ledbelysning från Nelson Garden och EcoSolutions fått belysning som är gjord för hemmaodling. Dessa kommer under en tid testas och utvärderas. Det som är riktigt bra med dessa förutom att de är ämnade för växter inte är sjukt dyra.
Min uppfattning är fram till nu efter att jag lagt mycket pengar på belysning att bara T5:or fungerat bäst. De har tryckt igenom bra. Jag har provat en del akvariebelysning men inte givit mig de resultaten jag önskat. Jag hoppas nu att vi kan ha nya saker på gång. Bra med rätt specifikationer för växter samt till en billig peng.
Stay Tuned
PS Kanske inte är intressant men en bild på mitt senaste akvarium.