Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Belysning

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Re: Belysning

Inlägg av RicardH »

FrankD skrev:Just det, en tanke till: För mig har panelerna fördelen att deras ram kan lägga på glaset så att inget damm, inga flugor och annat tar sig in. Annars brukar det alltid bli en massa skräp förr eller senare som försämrar ljuset. Med stickorna blir det inte automatiskt så men det borde inte vara svårt att se till att det också blir tätt.
Blir de inte för varma då? Så glaset spricker? :)
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

FrankD skrev:Numera ger ju stickorna en hel del mer än panelerna, så jag skulle nog i dag välja dem. De kostar dessutom bara en bråkdel.
Jo fast en panel som mäter 20x50 ger 60W. Då får man ha 3st. 60cm långa stickor liggande på varje terrarium, för att nå 60W och då kommer man förvisso upp i 8400lm. Med en drivare som klarar precis 60W kostar det 1'405:-/burk. Billigare än 1950:-. Om jag skulle välja ett Dusk-alternativ blir det nog 2x20W som kommer ge 5600lm till priset av 1'035:-/burk. Tyvärr räcker inte min budget så långt.
Christian77
Började med grodor år: 2016

Inlägg av Christian77 »

RicardH skrev:
FrankD skrev:Numera ger ju stickorna en hel del mer än panelerna, så jag skulle nog i dag välja dem. De kostar dessutom bara en bråkdel.
Jo fast en panel som mäter 20x50 ger 60W. Då får man ha 3st. 60cm långa stickor liggande på varje terrarium, för att nå 60W och då kommer man förvisso upp i 8400lm. Med en drivare som klarar precis 60W kostar det 1'405:-/burk. Billigare än 1950:-. Om jag skulle välja ett Dusk-alternativ blir det nog 2x20W som kommer ge 5600lm till priset av 1'035:-/burk. Tyvärr räcker inte min budget så långt.
Kul att alla engagerar sig och all information är uppskattad. Jag Jag uppfattade inte höjden på din burk? Bara den totala ytan. Jag har just nu son jag skrev tidigare seriekopplad Nelson Garden led lister. Det ger ett otroligt ljus. Start kit kostar 499:- på exempelvis Blomsterlandet. Sen series kopplar man fler lister. Max 2 till utöver startsetet. En extra kostar 249:-. Alltså har man burkarna bredvid varandra kan man nog lugnt lysa upp tre burkar på max 45 cm's höjd för 1000 kr totalt. Jag tycker det är en bra och billig lösning. Ljuset är stark och det håller all spektrum du behöver så då det är som sagt en renodlad växtbelysning.
Christian77
Började med grodor år: 2016

Inlägg av Christian77 »

Så här ser min belysning ut från Nelson Garden. Det är svårt att ta bilden med iPhone men ni ser min lösning. Det är två start kit och två extra påbyggnader. Nu är jag uppe i uppläsningen av inredning så inga otrevliga kommentarer :) Gärna tips till nästa burk :)
Bilagor
IMG_0038.jpeg
IMG_0036.jpeg
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Kul att se bilder på dina burkar. :) Otrevligheter hör inte hemma här eller någon annanstans.
Höjden på mina burkar är 60cm. Jag vet hur jag vill ha det, men vi får se. Allt handlar om att hitta var man kompromissar och var man inte kompromissar.
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

RicardH skrev:
FrankD skrev:Just det, en tanke till: För mig har panelerna fördelen att deras ram kan lägga på glaset så att inget damm, inga flugor och annat tar sig in. Annars brukar det alltid bli en massa skräp förr eller senare som försämrar ljuset. Med stickorna blir det inte automatiskt så men det borde inte vara svårt att se till att det också blir tätt.
Blir de inte för varma då? Så glaset spricker? :)
Nej, det blir inte särskilt varmt.
RicardH skrev:Jo fast en panel som mäter 20x50 ger 60W. Då får man ha 3st. 60cm långa stickor liggande på varje terrarium, för att nå 60W och då kommer man förvisso upp i 8400lm. Med en drivare som klarar precis 60W kostar det 1'405:-/burk. Billigare än 1950:-. Om jag skulle välja ett Dusk-alternativ blir det nog 2x20W som kommer ge 5600lm till priset av 1'035:-/burk. Tyvärr räcker inte min budget så långt.
Målet är inte att ha så mycket ljus som möjligt. En panel med 60 W är alldeles för mycket för den burkstorleken, och 60 W stickor är ännu betydligt mer. Även 40 W stickor är för mycket. Jag har de små panelerna (18 W) på mina 70 cm höga burkar (40 x 50 yta) och det räcker gott och väl även för en som mig som vill ha ljusa burkar. Dina är ju lite bredare, så det kanske blir lite knepigare med tanke på sidorna längst upp men jag tror att den lilla panelen faktisk skulle räcka även där. Definitivt borde 2 x 10 W stickor räcka om du lägger dem lite om lott. Om du ändå vill ha mer tag 10 + 20 W. Det skulle jag inte överskrida. Du har ju inte bara växter utan också grodor, och de ska inte tro att de hamnat under ökensolen.
Användarvisningsbild
PatrikNo
Började med grodor år: 2012
Har gett tack: 94 gånger
Har fått tack: 34 gånger
Kontakt:

Inlägg av PatrikNo »

Generellt så är längre led billigare. Ricard, dina burkar så ska stå bredvid varandra så en belysning kan gå över flera burkar. Så har jag i min hylla.
/Patrik
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Hittade precis den här rackarn!

Dusk Megalumen

Vårt senaste tillskott för växt och terrariebelysning. En riktig ljuskanon! Inget för den ljusskygge.

Med sina blygsamma 60W producerar den fantastiska 7800 lumen.

Den har E27 sockel och kan på så sätt snabbt bli en färdig ljuslösning. Häng den ovanför odlingsytan med hjälp av vårat häng-set eller ställ den direkt ovanför ditt odlingsskåp/terrarium.

Vi har optimerat ljuskvalitén genom att bestycka den med två olika färgtemperaturer på dioderna. 65% 6500K och 35% 4500K.

Mått: 250 x 150 x 100

Ljusdata
Strömförbrukning 60W
Ljusmängd 7800 lumen
Verkningsgrad 130 lumen/W
Ljustemperatur 6500/4500 K
Livslängd > 50.000 timmar
Spridningsvinkel 120°
795:- för 7800 lumen! Detta måste jag kolla upp! Hysteriskt flås! Hoppas bara 120° räcker för att täcka av burken och att 12x60W inte blir för mkt.
Användarvisningsbild
PatrikNo
Började med grodor år: 2012
Har gett tack: 94 gånger
Har fått tack: 34 gånger
Kontakt:

Inlägg av PatrikNo »

Det jag skulle vilja veta är värmen på den. Som kanske kan vara ett problem i ett rack.
/Patrik
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

PatrikNo skrev:Det jag skulle vilja veta är värmen på den. Som kanske kan vara ett problem i ett rack.
Så sant som det är sagt. Sen är väl 60W sextio watt så att säga. Alltså, panel 20x50 (60W) måste ju också ge ifrån sig värmeenergi. Sen förstår jag också att det är mer utspritt över en större yta men som sagt - här behövs nog mätningar!
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"