Håller helt och hållet med Bosse!
Christian77 skrev:Solens ljusstyrka på 1 m2 är 100.000 lumen. Det är ljusstyrkan som träffar plantan. Sen har du en skugga på 10.000 lumen på 1m2. Med andra ord kommer du aldrig trycka ditt för mycket ljus för grodans bästa/sämsta.
Det är där du har fel. Med dagens LED:er är det faktiskt ganska lätt att trycka ditt för mycket ljus. 10.000 lux är i skuggan
längst upp i regnskogen. Våra grodor lever mestadels på marken. De klättrar visserligen gärna men det vanliga är att de hoppar omkring längst ner, och de gömmer sig när det är som varmast (och ljusast). Jämför 10.000 lux med värdena som har uppmätts här:
https://acta.inpa.gov.br/fasciculos/1-2/PDF/v1n2a06.pdf i tabell 1. Där ska man nog mest titta på Terra firme eftersom det verkar vara mest typiskt för var våra grodor håller på och dessutom har deras mätningar inte ens gjorts längst ner, dvs värdena är fortfarande för höga. Där ser man att genomsnittet i middagssolen ligger någonstans mellan 200 och 300 lux, snäppet mindre än 10.000 alltså, och knappt tillräckligt för ens de härdigaste växterna. Mätningarna stämmer överens med
http://www.dartfrog.co.uk/images/equipm ... xmeter.pdf som hävdar att det på marken är 50 lux och uppåt.
Med det vill jag inte säga att vi skulle begränsa vår belysning till några få lux. Vi måste självklart ha mer än det eftersom vi vill ha fina växter. Jag är övertygad om att det är en väsentlig faktor i grodornas välmående. Men det gäller ändå att hitta en kompromiss mellan grodornas och växternas önskemål. I skogen kan grodorna klättra upp till bromelian i 5 meters höjd när den vill och sedan hoppa ner i det relativa mörkret igen, där det möjligen inte ens finns några växter. Det går inte i våra terrarier, alltså måste vi se till att både bromelian och grodan trivs med samma ljusmängd.
En till aspekt man får tänka på är den du nämner, nämligen att det inte räcker med att mäta lux. Där får man bl.a. tänka på att det är en stor skillnad om min ljuskälla är 8 ljusminuter långt borta från mig eller jag har den 30 cm ovanför huvudet. När ljuskällan ligger så mycket närmare är det mycket lättare att uppfatta den som obekväm, så att man hela tiden vill hålla sig så långt borta som möjligt. Sedan har vi normalt ingen eller bara lite variation under dagen. Det gör det problematiskt (för grodan) att ta ljusintensiteten när solen är som starkast som riktvärde och använda den 12 timmar om dagen.