Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Belysning

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Re: Belysning

Inlägg av RicardH »

A great mind skrev:Definitivt borde 2 x 10 W stickor räcka om du lägger dem lite om lott. Om du ändå vill ha mer tag 10 + 20 W. Det skulle jag inte överskrida. Du har ju inte bara växter utan också grodor, och de ska inte tro att de hamnat under ökensolen.
MarcusL skrev:/.../men är de grodburkar tror jag man vinner på att ha måttlig mängd ljus.
RicardH skrev:Som grodman :) 'är det relativt ointressant. Så länge orkidéer och bromelior funkar, är det funkis.

Vilken enhet!

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Användarvisningsbild
JMild
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2012
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 57 gånger

Inlägg av JMild »

Den berömda tre-enigheten?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

JMild skrev:Den berömda tre-enigheten?
Bild
Christian77
Började med grodor år: 2016

Inlägg av Christian77 »

MarcusL skrev:Måste fråga. Är det växtskåp eller grodburkar ni ska ha så här mycket ljus i? Enligt min erfarenhet trivs grodorna bättre under svag belysning och är inte lika skygga och dom flesta växter jag har behöver inte mer ljus än 1-2 t5or. Nu har jag köpt led stickor från Lars/Dusk till min nya hylla men det blir 10w över småburkarna (35x50x50) och 20w över dom stora (50x50x60). Är rädd att de blir för mycket men de får framtiden utvisa. Om de är skåp för ljuskrävande växter ni ska ha ljus till så är de väl bara att ösa på men är de grodburkar tror jag man vinner på att ha måttlig mängd ljus.

Tjena Marcus.

Jag summerar din fråga/fundering på följande sätt. Det är givetvis grodorna som är centrum och de ska trivas. Men sen måste man ju veta att växtligheten ger skydd och utan växter så känner sig inte grodorna trygga. Det samma gäller alla sorters burkar man har, terrarium eller akvarium som jag kommer senast ifrån. Du kan ösa på hur mycket ljus som helst som är fysiskt möjligt ovanför ytan av burken och ändå kommer du inte i närheten av hur de har på riktigt. Solens ljusstyrka på 1 m2 är 100.000 lumen. Det är ljusstyrkan som träffar plantan. Sen har du en skugga på 10.000 lumen på 1m2. Med andra ord kommer du aldrig trycka ditt för mycket ljus för grodans bästa/sämsta. Men som sagts tidigare Lumen är en mättning av ljusets styrka från ögonens uppfattning och ljuset som verkligen behövs till växter är något helt annat. Detta ljuset ser vi inte utan mätt instrument. Det jag säger är helt enkelt, det är inte bara styrkan som ger resultatet av bra växtlighet utan kvaliteten i ljuset spektrum som växten verkligen behöver. Grodorna behöver inte mycket ljus men jag tror inte många här inne sätter en liten led lampa från IKEA och plastväxter i sina burkar. Det är i alla fall för mig helheten som bidrar med det trevliga med Terrarium.
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 321 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Plastväxter? :) Det finns ingen här som hävdar att plastväxter är vägen att gå och gör de det så på dem bara! :lol: :lol: :lol:
Skämt å sido:
man kan hålla grodor och föröka dem under generationer på 2x18W T8. Vi har medlemmar som läser denna tråd, men som inte skrivit en rad än, som haft grodor i vanlig T8-lysrörsunderstödd växtlighet under 18 år eller mer. Alltså en groda (en individ) som levt under dessa förhållanden så länge. För mig visar det att detta inte är en materialsport så att säga. T8 funkar. Inte med alla växtarter, men då anpassar man, så länge grodorna uppvisar god hälsa, fortplantning och god vigör. Jag är själv allt för prylfixerad, så för oss som är lite pryliga hade det nästan varit roligare om man var tvungen att ha automatiserad skymning och gryning styrd utifrån väderdata från aktuell lokal. Men sätter vi grodorna i fokus, finns det massor av växtarter som klarar sig kalasfint med vanliga varmvita lysrörsarmaturer från vilken köksrenovering som helst. Med det sagt: självklart får man större frihet att välja växtarter om man har ljus.

Jag delar din slutkläm om att helheten skapar en fin känsla. Inte minst tycker jag detta gäller just dendrobatiderna och deras hållning, eftersom man får pyssla med mossor, orkidéer, grodor, vatten/land mm. mm. Väldigt roligt och gränserna för vad som kan göras - var finns de?! :lol:

... och jag tycker du skall brassa på med massor av bra ljus! :D Sen finns det fler sätt att göra det här på. :D
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Användarvisningsbild
Bosse P
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1980

Inlägg av Bosse P »

Själv ser jag prylar och teknik som ett medel att få grodorna att känna sig hemma!
En sund och frisk miljö där grodorna trivs, det är grejen!!!!

Serienummer och all annat är mig egentligen totalt likgiltigt.

Jag hoppas att det flesta sluter upp bakom mig i detta, men om en lampa av en sort ger
mer frihet med växter utan att det kosta grodorna något, tja, varför inte.

Mvh Bosse
Om någonting kan gå fel så gör det det!
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Håller helt och hållet med Bosse!
Christian77 skrev:Solens ljusstyrka på 1 m2 är 100.000 lumen. Det är ljusstyrkan som träffar plantan. Sen har du en skugga på 10.000 lumen på 1m2. Med andra ord kommer du aldrig trycka ditt för mycket ljus för grodans bästa/sämsta.
Det är där du har fel. Med dagens LED:er är det faktiskt ganska lätt att trycka ditt för mycket ljus. 10.000 lux är i skuggan längst upp i regnskogen. Våra grodor lever mestadels på marken. De klättrar visserligen gärna men det vanliga är att de hoppar omkring längst ner, och de gömmer sig när det är som varmast (och ljusast). Jämför 10.000 lux med värdena som har uppmätts här: https://acta.inpa.gov.br/fasciculos/1-2/PDF/v1n2a06.pdf i tabell 1. Där ska man nog mest titta på Terra firme eftersom det verkar vara mest typiskt för var våra grodor håller på och dessutom har deras mätningar inte ens gjorts längst ner, dvs värdena är fortfarande för höga. Där ser man att genomsnittet i middagssolen ligger någonstans mellan 200 och 300 lux, snäppet mindre än 10.000 alltså, och knappt tillräckligt för ens de härdigaste växterna. Mätningarna stämmer överens med http://www.dartfrog.co.uk/images/equipm ... xmeter.pdf som hävdar att det på marken är 50 lux och uppåt.

Med det vill jag inte säga att vi skulle begränsa vår belysning till några få lux. Vi måste självklart ha mer än det eftersom vi vill ha fina växter. Jag är övertygad om att det är en väsentlig faktor i grodornas välmående. Men det gäller ändå att hitta en kompromiss mellan grodornas och växternas önskemål. I skogen kan grodorna klättra upp till bromelian i 5 meters höjd när den vill och sedan hoppa ner i det relativa mörkret igen, där det möjligen inte ens finns några växter. Det går inte i våra terrarier, alltså måste vi se till att både bromelian och grodan trivs med samma ljusmängd.

En till aspekt man får tänka på är den du nämner, nämligen att det inte räcker med att mäta lux. Där får man bl.a. tänka på att det är en stor skillnad om min ljuskälla är 8 ljusminuter långt borta från mig eller jag har den 30 cm ovanför huvudet. När ljuskällan ligger så mycket närmare är det mycket lättare att uppfatta den som obekväm, så att man hela tiden vill hålla sig så långt borta som möjligt. Sedan har vi normalt ingen eller bara lite variation under dagen. Det gör det problematiskt (för grodan) att ta ljusintensiteten när solen är som starkast som riktvärde och använda den 12 timmar om dagen.
Användarvisningsbild
PatrikNo
Började med grodor år: 2012
Har gett tack: 94 gånger
Har fått tack: 34 gånger
Kontakt:

Inlägg av PatrikNo »

Again, because lux meters are meant for measuring the amount of light usable by humans, they don’t tell us anything about how plants will respond.

http://www.lumigrow.com/demystifying-lumens-lux-par/

https://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=105515
/Patrik
Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 45 gånger
Har fått tack: 78 gånger

Re: RE: Re: Belysning

Inlägg av MarcusL »

Christian77 skrev:
MarcusL skrev:Måste fråga. Är det växtskåp eller grodburkar ni ska ha så här mycket ljus i? Enligt min erfarenhet trivs grodorna bättre under svag belysning och är inte lika skygga och dom flesta växter jag har behöver inte mer ljus än 1-2 t5or. Nu har jag köpt led stickor från Lars/Dusk till min nya hylla men det blir 10w över småburkarna (35x50x50) och 20w över dom stora (50x50x60). Är rädd att de blir för mycket men de får framtiden utvisa. Om de är skåp för ljuskrävande växter ni ska ha ljus till så är de väl bara att ösa på men är de grodburkar tror jag man vinner på att ha måttlig mängd ljus.

Tjena Marcus.

Jag summerar din fråga/fundering på följande sätt. Det är givetvis grodorna som är centrum och de ska trivas. Men sen måste man ju veta att växtligheten ger skydd och utan växter så känner sig inte grodorna trygga. Det samma gäller alla sorters burkar man har, terrarium eller akvarium som jag kommer senast ifrån. Du kan ösa på hur mycket ljus som helst som är fysiskt möjligt ovanför ytan av burken och ändå kommer du inte i närheten av hur de har på riktigt. Solens ljusstyrka på 1 m2 är 100.000 lumen. Det är ljusstyrkan som träffar plantan. Sen har du en skugga på 10.000 lumen på 1m2. Med andra ord kommer du aldrig trycka ditt för mycket ljus för grodans bästa/sämsta. Men som sagts tidigare Lumen är en mättning av ljusets styrka från ögonens uppfattning och ljuset som verkligen behövs till växter är något helt annat. Detta ljuset ser vi inte utan mätt instrument. Det jag säger är helt enkelt, det är inte bara styrkan som ger resultatet av bra växtlighet utan kvaliteten i ljuset spektrum som växten verkligen behöver. Grodorna behöver inte mycket ljus men jag tror inte många här inne sätter en liten led lampa från IKEA och plastväxter i sina burkar. Det är i alla fall för mig helheten som bidrar med det trevliga med Terrarium.
Preaching to the choir. Du är välkommen på ett studiebesök hos mig Christian. Jag kör på lite ljus jämfört med många andra men det växer och frodas både mossor och orkider och allt där emellan.
Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 45 gånger
Har fått tack: 78 gånger

Re: RE: Re: Belysning

Inlägg av MarcusL »

FrankD skrev:Håller helt och hållet med Bosse!
Christian77 skrev:Solens ljusstyrka på 1 m2 är 100.000 lumen. Det är ljusstyrkan som träffar plantan. Sen har du en skugga på 10.000 lumen på 1m2. Med andra ord kommer du aldrig trycka ditt för mycket ljus för grodans bästa/sämsta.
Det är där du har fel. Med dagens LED:er är det faktiskt ganska lätt att trycka ditt för mycket ljus. 10.000 lux är i skuggan längst upp i regnskogen. Våra grodor lever mestadels på marken. De klättrar visserligen gärna men det vanliga är att de hoppar omkring längst ner, och de gömmer sig när det är som varmast (och ljusast). Jämför 10.000 lux med värdena som har uppmätts här: https://acta.inpa.gov.br/fasciculos/1-2/PDF/v1n2a06.pdf i tabell 1. Där ska man nog mest titta på Terra firme eftersom det verkar vara mest typiskt för var våra grodor håller på och dessutom har deras mätningar inte ens gjorts längst ner, dvs värdena är fortfarande för höga. Där ser man att genomsnittet i middagssolen ligger någonstans mellan 200 och 300 lux, snäppet mindre än 10.000 alltså, och knappt tillräckligt för ens de härdigaste växterna. Mätningarna stämmer överens med http://www.dartfrog.co.uk/images/equipm ... xmeter.pdf som hävdar att det på marken är 50 lux och uppåt.

Med det vill jag inte säga att vi skulle begränsa vår belysning till några få lux. Vi måste självklart ha mer än det eftersom vi vill ha fina växter. Jag är övertygad om att det är en väsentlig faktor i grodornas välmående. Men det gäller ändå att hitta en kompromiss mellan grodornas och växternas önskemål. I skogen kan grodorna klättra upp till bromelian i 5 meters höjd när den vill och sedan hoppa ner i det relativa mörkret igen, där det möjligen inte ens finns några växter. Det går inte i våra terrarier, alltså måste vi se till att både bromelian och grodan trivs med samma ljusmängd.

En till aspekt man får tänka på är den du nämner, nämligen att det inte räcker med att mäta lux. Där får man bl.a. tänka på att det är en stor skillnad om min ljuskälla är 8 ljusminuter långt borta från mig eller jag har den 30 cm ovanför huvudet. När ljuskällan ligger så mycket närmare är det mycket lättare att uppfatta den som obekväm, så att man hela tiden vill hålla sig så långt borta som möjligt. Sedan har vi normalt ingen eller bara lite variation under dagen. Det gör det problematiskt (för grodan) att ta ljusintensiteten när solen är som starkast som riktvärde och använda den 12 timmar om dagen.
Håller med Frank.
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"