Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Dödsfall

Frågor och diskussioner om hälsa och sjukdomar.
Användarvisningsbild
Frogfarmer
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 11 gånger
Kontakt:

Dödsfall

Inlägg av Frogfarmer »

Det är med sorg i mitt hjärta som jag idag upptäckte mitt första dödsfall bland mina grodor. Jag har ett terrarie med 4 st Röda A. Galctonotus. Jag flyttade terrariet för en vecka sedan, och då hade jag ute grodorna och allt såg fint ut. Men idag låg en död helt öppet. Jag har inte sett några tendenser till att något skulle vara galet. Min första tanke var att värmen måste tagit livet av honom men temperaturen låg på 27,5. Det är ju inte jättevarmt.

När jag tog upp honom noterade jag små blågråa fläckar på benen och på magen. Vad kan detta röra sig om?

Jag såg till två av hans syskon och dem har inga synliga fläckar eller några tendenser till att dem inte skulle må bra. Kan det vara flytten för en vecka sedan som stressade upp honom och släppte fram nån skit? Vad gör jag nu?

Är tacksam för hjälp. Kan ta fram några bilder tagna med mobilen om det är någon som behöver se.
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Re: Dödsfall

Inlägg av LarsÖ »

Såna här frågor är svåra. Man behöver se merav 'helheten' för att öht gissa något.
Temperaturen ÄR i högsta laget, men allt beror på omständigheterna i övrigt. Om inte luftfuktigheten är nära 100% (och det brukar den inte vara) så kan grodorna kyla sig genom avdunstning, osv.
Hur stor är burken, hur är den inredd, hur gamla är djuren, osv.
Ja tack, en bild av terrariet (och gärna på grodan, om du kan komma så nära) skulle kanske ge något.

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Användarvisningsbild
Frogfarmer
SDS-medlem
SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av Frogfarmer »

Bild

Bild

Det är dem gråblåa prickarna som jag reagerar på. Som sagt helt grön när det gäller döda grodor. Det bruna på ryggen e bara torv eller nåt liknande.

Jag har dem i ett akvarium på 150x50x50. Där är ingen ventilation där nere men jag har ett galler på ungefär 80x5 cm där uppe vid kanten. Tidigare har en fläckt stått mot gallret och kört 20 min/timmen, men dagen innan dödsfallet ändrade jag till 40 min/timmen då jag ville ha ner temperaturen en smula. Jag la också in lite ny mossa som jag köpt från E:N:T.

Akvariet är inrett med lecabotten på det har jag torv/jord och ovanför det lite akvariegrus runt vattenfallet, i övrigt torra löv. Bakgrunden är frigolit medans sidoväggarna består av kattsand/torv. Växtmässigt är det standard. Jag har tidigare haft Azureus och efter det Leucemelas i det som har trivits väldans bra. Båda grupperna började lägga ägg som genom ett mirakel. Då den tidigare ägaren haft grodorna i sitt terrarie i flera år utan några tendenser till fortplantning. Därför sålde han båda grupperna till mej med tron av att alla grodor var hanar... Jag har haft igång det sen i September, då jag också föll för hobbyn.

Jag är inställd på att sånt här kommer inträffa. Jag vill bara veta om det är något jag kan göra för att säkerställa de andra grodornas hälsa. Bör jag vara orolig för syskonen?

Åldern på grodorna skulle jag uppskatta till 10-12 månader.
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Bilderna är väl lite för små för att ge så värst mycket. (Ett tips: fotohobbyn är en bra komplettering till pilgiftshobbyn, En skaplig digitalkamera kostar inte så värst mycket i dag...)

Jag skulle inte vara orolig för syskonen - men jag skulle vara väldigt observant!.
Och också försöka förhindra spikar i temperaturen.

Med vattenfall och fläkt så som du beskriver det hela, kan jag inte se något skumt.
Lå oss tills vidare anta att det är en tillfällighet. Skulle en annan groda visa symptom - ja då måste man nog bli orolig.

/Lars

"Experience
is directly proportional
to frogs
lost."
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Användarvisningsbild
Frogfarmer
SDS-medlem
SDS-medlem
Kontakt:

Inlägg av Frogfarmer »

Ja en riktig kamera ska inhandlas.

Det ger mej tillfällig ro i själen att höra din bedömning. Jag observerar flitigt. Jag tycker mej ana att syskonen inte sitter lika uprätt som tidigare men det kan vara att jag inbillar mej. Man sitter ju och letar fel nu=)

Jag har tre mindre terrarier som står tomma varav två är inredda. Ser jag nåt oroveckande under den närmaste tiden så blir det att jag delar upp dem.

Tackar för att du tagit dej tid. Jag uppdaterar tråden om något händer.
Skriv svar

Återgå till "Hälsa och sjukdomar"